هدف اصلي اين پژوهش ابهام‌زدائي و شفاف‌سازي در باب ماهيت يكي از مهم‌ترين مفاهيم دستوري، يعني «متمم» است. براي نيل به اين هدف، پس از بررسي و نقد مشهورترين توصيف‌هاي نحوي فارسي در زمينه تحقيق، با معرفي ملاكي به نام اجباري‌بودن متمم، آن را از ديگر مقوله‌هاي مطرح در مباحث دستوري متمايز ساختيم. طي ايـن تحقيق، متمم‌هاي فارسي را به 9 نوع تقسيم كرديم و براي ناميدن آنها از اصطلاح‌هاي نقشي نهاد، مفعول مستقيم، مفعول غيرمستقيم، متمم فاعل، متمم مفعول، متمم حرف اضافه، متمم قيدي، متمم صفتي و متمم فعلي استفاده كرديم. اين 9 نقش نحوي با اسـتفاده از 6 نوع مقوله نحوي به نام‌هاي گروه حرف تعريف، گروه اسمي، گروه حرف اضافه، گروه صفتي، گروه قيدي و بند، بيان مي‌شوند. از 21 مورد متمم به‌كاررفته، 10 مورد متمم غيرمنطبق و 11 مورد متمم منطبق هستند.

منابع مشابه بیشتر ...

5f9ed7895485a.png

دستور زبان فارسی برای پژوهش دانشجویان و ادب‌دوستان در آثار شاعران و نویسندگان بزرگ ایران

خلیل خطیب رهبر

دستور زبان فارسی از قاعده‌هایی که برگرفته از زبان است و درست گفتن و درست نوشتن را در بیان فکر و مطلب به ما می‌آموزد، فراهم آمده است. فکر و اندیشه در قالبی ریخته می‌شود که به آن جمله می‌گویند؛ جمله هم از اجزائی ساخته می‌شود که کلمه نام دارد و هر کلمه از حرف ترکیب می‌آید و حرف از صوت پدید می‌آید که در هر زبان به شیوه خاص تلفظ می‌شود. این کتاب دستور مختصر زبان فارسی است که در آن مباحثی چون اسم، صفت، ضمیر، فعل، قید، حرف اضافه و .... مطرح شده است.

5f6cc463c6067.png

دستور مختصر زبان فارسی

طلعت بصاری

دکتر طلعت بصاری (قبله) شاعر، مولف، پژوهشگر، استاد دانشگاه و متخصص در شناخت شاهنامه، دارای مدرک دکترا در ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، نخستین زن ایرانی بود که به عنوان معاون دانشگاه‌های سراسر ایران (دانشگاه جندی شاپور) برگزیده شد. دکتر بصاری در سال ۱۳۴۶خورشیدی در پی فراغت از تحصیلات دانشگاهی کتاب دستگاه‌ها و آهنگ‌های موسیقی ایرانی و نام سازهای ایرانی را به وسیله کتابخانه طهوری منتشر کرده است. وی ابتدا دستور زبان فارسی را برای دانشجویان مدرسه عالی دختران تالیف کرده و سپس کتاب دستور مختصر زبان فارسی را برای دبیرستان‌ها به چاپ می‌رساند که همین کتاب می‌باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c73ba990047.png

خرید کتاب برای کتابخانه

تهیه مجموعه‌ای مناسب، از اهداف مهم کتابخانه به شمار می‌رود که از راه مجموعه‌سازی فراهم می‌شود. این کار پایه اصلی ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان و چشمگیرترین کار فنی در هر کتابخانه‌ای پنداشته می‌شود. پس از کار گزینش مواد، دومین گام در مجموعه‌سازی، تهیه و فراهم‌آوری مواد است که درس مجموعه‌سازی، عمده‌ترین درس‌ها در برنامه آموزشی رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی شناخته می‌شود. این کتاب درباره مجموعه‌سازی (سفارش) است. این کتاب نه‌تنها برای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در درس سفارش سودمند است، بلکه برای کتابدارانی که کار سفارش مواد در کتابخانه‌ها را در دست دارند، بسیار سودمند است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
586ddca80934d.PNG

تحلیل نحوی و معنایی ادات در زبان فارسی

جلال رحیمیان

در دهه‌های اخیر، دستور زبان‌های معتنابهی، در قالب‌های سنتی یا جدید، برای زبان فارسی نگاشته شده است. چون زبان همواره تغییر و تطور می‌یابد، همگام با دگرگونی‌های پرشتاب آن، مقوله‌های دستوری نیز باید بازنگری و از نو تحلیل شوند. یکی از مقوله‌های مهم دستوری، که جای تحقیق جدی و همه‌جانبه دارد، مقوله ادات فارسی است. بیشتر دستورها عناصر جمله را فاعل، گزاره‌ساز، مفعول، متمم فاعل، متمم مفعول و ادات می‌دانند. این عناصر را می‌توان به دو سته اجباری و اختیاری، یا بنیادی و غیربنیادی، تقسیم کرد. فاعل، مفعول و گزاره‌ساز عناصر بنیادی جمله‌های بی‌نشان هستند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
مقاله