در این پژوهش مبنای جمع‌‌آوری داده‌ها توانش زبانی نگارنده که خود گویشور این گونه زبانی است، می‌باشد. در موارد مورد تردید، پژوهشگران از مشورت با گویشوران زبان نیز بهره گرفته است. داده‌های این پژوهش در فاصله زمانی اسفند 1384 تا اردیبهشت 1385 گردآوری و در تیر ماه 1388 مجدداً بررسی شده است. در این نوشتار واژه‌های مربوط به انواع خرما، به لحاظ نوع و در حالات گوناگون اجزای درخت خرما و صنایع‌دستی تهیه شده از این درخت در این گونه زبانی به معرفی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

618a8a1326a74.jpg

گوهران گوهر ناشناخته ایران

ابوالفضل قاسمی

کتاب خاوران گوهر ناشناخته ایران مشتمل بر تاریخ و جغرافیای درگز و کلات است از دیر زمان تا حال (نسا و ابیورد پیشین) نوشته ابوالفضل قاسمی که در سال 1349 به چاپ رسیده است

5d9e32b9835c9.png

واژه‌نامه و گویش گاوکشک

سیدحسن موسوی

این کتاب دربرگیرنده فرهنگ واژگان و بررسی علمی دستگاه‌های فعلی گویش مردم قریه «گاوکشک» در استان فارس است. این قریه یکی از روستاهای بخش کوهمره نودان است که در حدود صدکیلومتری جنوب غربی شیراز و در جاده کازرون قرار دارد. این روستا از روستاهای تاریخی است که در بسیاری از متون کهن نیز از این قریه نام برده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5896d5d8b8603.PNG

مبانی و شرایط استفاده از تصویر در فرهنگ؛ تحلیل فرهنگ فارسی معین و آکسفورد

مهرزاد منصوری

در این مقاله به معیارهای استفاده از تصویر در فرهنگ‌ها و مبانی نظری آن، میزان استفاده از تصویر و مشخصات آن، تناسب محل درج تصویر و شیوه تشخیص تصویرهای مورد نیاز پرداخته شده است. متغیرهای مؤثر بر استفاده از تصویر، مانند نوع مخاطب، زمان نگارش فرهنگ، و یک‌زبانه یا دوزبانه بودن فرهنگ و همچنین چگونگی استفاده از تصویر در سه فرهنگ بررسی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
مقاله
5884d439d0444.PNG

فعل‌های مرکب گروه حرف اضافه‌ای و شیوه درج آنها در فرهنگ‌های فارسی

مهرزاد منصوری

فرهنگ‌نویسی امروزه فعالیتی علمی و نظام‌مند است. به همین دلیل، سلیقه‌های شخصی نمی‌تواند جواب‌گوی نیازهای این حوزه از پژوهش‌های زبانی باشد. در این حوزه از دانش‌های متفاوتی بهره‌گیری می‌شود، که از جمله می‌توان به نحو، صرف، آواشناسی و واج‌شناسی اشاره کرد. یکی از مباحث مورد توجه در فرهنگ‌نویسی نحوه درج افعال مرکب و انضمامی و مشتقات مربوط به آنها است. یکی از اقسام این ترکیبات، ترکیبات گروه حرف اضافه‌ای و فعل است، مانند «از خود گذشتن»، «از کار بیکار شدن»، «از کار دست کشیدن» و مشتقات مربوط به آنها. مسئله مورد تحقیق در این پژوهش این است که آیا چنین افعالی باید به همین شکل و با قرار گرفتن حرف اضافه در آغاز مدخل شوند؟ در غیر این صورت، آیا این موارد باید همه پشت سر هم ردیف شوند یا اینکه مدخل‌های دیگری می‌تواند بین آنهاواقع شود. مثلاً آیا می‌توان واژه دیگری را بین «از خود گذشتن» و «از قلم افتادن» درج کرد؟ در هر مورد، مبانی علمی آن چه خواهد بود؟ این جستار می‌کوشد با تحلیل این‌گونه افعال پاسخ‌هایی قابل دفاع برای سوالات فوق پیدا کند.

کلیات/فرهنگ ها دستور زبان/دستور زبان فارسی
مقاله