عالم آرای نادری، اثر محمدکاظم مروی از برجسته‌ترین آثار تاریخی عبرت‌انگیز و تجربه‌آموز در قرن دوازدهم هجری و دربردارنده حوادثی چون شورش محمود افغان، سقوط اصفهان پایتخت صفویه، ظهور نادر و کسب پیروزی‌های بزرگ و سرانجام اوست. در این جستار سعی بر آن بوده تا چگونگی کاربرد و استفاده مؤلف عالم آرای نادری از شعر و انواع آن در توصیف و تبیین حوادث و رخدادها مورد بررسی قرار گیرد. یافته‌ها بر آن دلالت دارد که مورخ ذکر شده، در نگارش و زینت بخشیدن هرچه بهتر به دست نوشته‌های خود، منوط و معطوف به ماهیّت رخدادها و مباحث از انواع شعر استفاده نموده و از درهم‌آمیختگی نظم و نثر اثری گرانسنگ و جذّاب به یادگار گذاشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cdeaf275e4.jpg

سحر

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر دارای سه بخش است. در بخش نخست پنج مقاله از احمد شاملو (خاش "تابوئی" در پایتخت عطش)؛ منوچهر هزارخانی (یادداشت هایی درباره خصوصیات یک فرهنگ دلال)؛ باقر مومنی (میرزای علوی)؛ علی اکبر اکبری (شرکت های تجاری و مساله عرضه سهام به مردم)؛ خسرو گلسرخی (فرهنگ پویا و فرهنگ مومیایی شده)؛ کار شده است. در بخش دوم با نام شعر شعرهایی از سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی، خسرو گلسرخی و .... آمده است و در قسمت آخر که قصه نام دارد به قصه هایی از احمد محمود، اصغر الهی، نسیم خاکسار و فریدون تنکابنی پرداخته است

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56100b3c3c76f.PNG

مبانی تهییج و پایداری سپاهیان در سیاست نظامی امام علی (ع)

سیدمحمد طیبی

امام علی (ع)، در زمره نادر شخصیت‌هایی است که زندگانی، سیره، سخن و عمل او در عرصه‌های گوناگون و در تمامی عصرها، برای بشریت به عنوان الگو پایدار مانده است و خواهد ماند. سیاست نظامی آن حضرت و مباحث مرتبط و زیرمجموعه آن، در دوران قریب به پنج سال فرمانروایی و حاکمیت بر جهان اسلام، در منظر مسلمانان و نامسلمانان، تا روزگار ما، بحث‌های فراوانی را به خود اختصاص داده است. از میان مطالب و موضوعات زیر مجموعه سیاست نظامی یاد شده، کیفیت بسیج جنگجویان و ایجاد مقاومت و پایداری در آنان، یکی از مهم‌ترین مباحث قلمداد می‌شود. در این نوشتار، سعی شده است تا روش‌ها و شیوه‌های تهییج و بسیج سپاهیان و ایجاد پایداری و مقاومت در آنان، قبل از نبرد و در جریان آن، از سوی امام علی (ع) و نیز اصحاب و فرماندهان ایشان مورد بررسی، توصیف و تحلیل قرار گیرد. یافته‌ها دلالت بر آن دارد که آن حضرت در سیاست و برنامه‌ریزی‌های نظامی‌شان در رویارویی با مخالفان، به این موضوع اهتمام ویژه و حتمی نشان داده و به روش‌های مختلف و متنوع و معطوف به اعتقاد راسخ دینی و با رویکردی الهی و معنوی و مبتنی بر معیارهای قرآنی و سنت نبوی، سپاهیانشان را به تهییج و مقاومت در برابر مخالفان وا داشته‌اند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های ادبیات پایداری
مقاله
55fe57813df15.PNG

نگرشی بر حادثه شهریور ماه 1320 خورشیدی و علل وقوع آن

سیدمحمد طیبی

در این جستار در بخش نخست نگارنده به کنش و واکنش حاکمیت استبدادی‌ ایران و قدرت‌های نزاع‌گر و متخاصم در جنگ دوم جهانی و سرانجام تصمیم‌ دولت‌های متفق به اشغال ایران در شهریورماه 1320 خورشیدی پرداخته است. در بخش دوم به گونه‌ای تحلیلی، علل و عوامل وقوع حادثه مذکور در زمینه‌ها و عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی مورد تبیین و بررسی قرار گرفته و در پایان‌ مقاله با معرفی یادداشت‌ها و کتاب‌شناسی پایان یافته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
مقاله