انوری شاعری است که بیشتر قصیده‌ سراست و نیز قطعاتی دارد. در میان قطعات او برخی از قطعات، از طنز زیاد و تلخ و گزنده می‌توان سراغ گرفت که بیشتر اشاره به درد‌های اجتماعی قرنی که او در آند زندگی می‌کند، دارد. در این مقاله کوشش شده است که این نوع از قطعات او معرفی شود. در ضمن به تعریفی از طنز و فرق آن با هزل و هجو اشاره شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e95d46399.jpg

دعبل خزاعی در شوش

میرعبدالامیر مقدم نیا (زند)

موضوع کتاب شرح حالی است مختصر از زندگانی دعبل خزاعی شاعر هجوسرا که با سلاح برنده و آتشین لسان خویش پایه های حکومت ابن عباس را به لرزه در آورد و موجبات بیداری مردم آن دوران را سبب گردید. در رثای اهل بیت و اعلام مظلومیت و ظلم و جور وارد بر آنها از هیچ کوششی دریغ ننمود و چکامه های آتشین خود را می سرود. نمونه واضح آن سرودن تائیه در حضور اما جواد (ع) و سمبل ستم "مامون عباسی" است. شعر او با دیگر شاعران فرقی اساسی داشت و برای خلفا و پادشاهان و امرا می سرائید اما همینکه از آنها حرکتی زشت و ناپسند بر علیه اهل بیت می دید با تمام جرات آنها را هجو می کرد. ویژگی خاص دعبل بکار بردن کلماتی است که اعراب بادیه نشین در تکلم روزمره خویش در آن زمان بکار می برده اند و اشعار دعبل موجبات حفظ و نگهداری بسیاری از لغات عرب آن دوران را سبب شد.

64887b236c24a.jpg

چگونه فکاهی نویس شدم

لئونید لنچ

کتاب چگونه فکاهی نویس شدم تالیف لئونید لنچ در مورد سرگذشت او و مسیر نویسندگی اوست از زبان خودش. کتاب در سال 1352 توسط حبیبیان ترجمه و در انتشارات توپ منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

591358a4e1a68.jpg

قلم انداز : مجموعه مقالات، سفرنامه ها و نقد و بررسی

سیدعلی موسوی گرمارودی

علی موسوی گرمارودی (1320- شمسی) در عرصه شعر و ادبیات کشور حضور موثری داشته ‌است. راه اندازی و مدیریت نشریه گلچرخ نمونه ‌ای از تلاش‌های اوست. کتاب پیش رو مجموعه مقالات، سفرنامه ها و نقد و بررسی های موسوی گرمارودی طی سالهای 1348 تا 1374 می باشد. این کتاب در 9 بخش تدوین شده است و بخش های آن عبارت است از: درباره شعر(گفت و گو در مورد شعر، درباره حافظ، آوای شرقی محمد زهری، شعر فروغ و ...)، سفرنامه ها (سفر طبس و سفر تاجکستان)، درباره دیگران ( ادیب نیشابوری دوم، با شهید آیت الله صدوقی و ...)، گوناگون ( این قند پارسی، مشق آزادی، کمره، نوروز در زندان و ...)، مقدمه ها و پی نگاشت (نگاهی به قصه در قرآن، در کرانه با دریا، نگاهی به سوگسرود در در شعر فارسی، گلگشتی در خلنگزار خیال و ...)، سرمقاله های گلچرخ (چند کلمه آغازین، گلی رو به ولایت، هجوم فرهنگی و وظیفه ما)، نقد، بررسی و معرفی کتاب (مروری بر کتاب بزم آورد، شاهنامه چاپ مسکو، رازهای دره تنگ، گفتارهایی درباره تربیت فرزندان، معرفی کوتاه کتاب ها و ...)، چند نامه (نامه به استاد، نامه به سردبیر مجله گیله وا، نامه به یک دوست) و زندگینامه خودنوشت. کتاب حاضر در سال 1377 توسط انتشارات سروش روانه بازار گردید.

کلیات/مجموعه مقالات پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5883125274b15.PNG

مجموعه مقالات انجمن‌واره بررسی مسائل ایرانشناسی

این کتاب دربرگیرنده سخنرانی‌ها و مقالات نخستین انجمن‌واره بررسی ایرانشناسی است. برخی از نوشتارهای این کتاب عبارتند از: نگاهی به ایرانشناسی و شیعه‌شناسی هانری کربن/ سیدجلال‌الدین آشتیانی، اهمیت و نقش زبان عربی در ایرانشناسی/ فیروز حریرچی، شرق‌شناسی و سیاست/ فرهنگ رجایی، ایرانشناسی در روسیه و اتحاد شوروی/ عنایت‌الله رضا، ایرانشناسی و متون عرفانی فارسی/ سیدضیاءالدین طباطبایی، ایرانشناسی و اهمیت تاریخی خوزستان/ محمدحسن کاووسی و .... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب