از آنجایی که اسطوره در ادبیات اروپا پیشینه‌ای طولانی دارد و بخش مهمی از این ادبیات را تشکیل می‌دهد، می‌توان با شناخت هرچه دقیق‌تر آن به اثرگذاری‌اش بر ضمیر انسان‌ها پی‌برد. اسطوره «وحشی شریف» نیز، که با کشف قاره آمریکا در قرن شانزدهم به وجود آمد، همواره برای به چالش کشیدن دنیای غرب و جامعه به ظاهر متمدن اروپایی حضوری پررنگ داشته است. از دیرباز بسیاری از اندیشمندان بزرگ فرانسه در این‌باره قلم فرسایی کردند تا اینکه در عصر حاضر ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده معاصر فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبی سال 2008، این اسطوره را به روشنی در آثار خویش نمایان ساخت. لوکلزیو که در سال‌های 1970 تا 1974 از نزدیک با سرخپوستان و در میان قبایل آنها در پاناما زندگی کرده، با روحیات این افراد به خوبی آشناست، از این رو به انتقاد از زندگی کینه‌توزانه انسان‌های به اصطلاح متمدن می‌پردازد. مقاله پیش رو می‌کوشد ضمن تعریف و تحلیل پیدایش اسطوره «وحشی شریف» به بررسی نظریه‌های برخی متفکرین فرانسوی به ویژه لوکلزیو در این‌باره بپردازد. این جستار، گذری است بر چگونگی زندگی «وحشی شریف» و نمایه مفهوم حقیقی خوشبختی در نزد او.

منابع مشابه بیشتر ...

64f9b97485ec4.jpg

دیباچه‌ای بر جهان باستان

لوکاس‌ دو بلویس‌, روبارتوس‌وان‌در اسپک‌

دیباچه ای بر جهان باستان بررسی کاملی از تاریخ خاور نزدیک باستان، یونان و روم ارائه می دهد. این کتاب با پوشش فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که بر تمدن های بعدی غرب و خاور نزدیک تأثیر گذاشته است، موضوعاتی مانند ساختارهای اداری، اقتصاد و مذاهب خاور نزدیک باستان، دموکراسی آتن، توسعه ادبیات کلاسیک یونان، تعامل فرهنگ ها در جهان هلنیستی، سیستم سیاسی و اداری جمهوری روم و امپراتوری، و ظهور مسیحیت، همه در طرح کلی تاریخ سیاسی را توضیح می دهد. این نسخه سوم به طور کامل به روز شده است و برخی از فصل ها به طور کامل بازنویسی شده اند تا تحقیقات تاریخی اخیر را پوشش دهند. تغییرات عبارتند از: -توجه بیشتر به ساختارها و تحولات اقتصادی و به تاریخ امپراتوری روم بعدی (قرن سوم تا ششم پس از میلاد) -ادغام نتایج تحقیقات باستان شناسی و تاریخی اخیر و مطالعات اخیر منتشر شده درباره ادبیات باستانی؛ -«باکس هایی» که متن اصلی را در موضوعاتی از جمله نظام‌های اقتصادی و سیاسی، دین و اصطلاحات پشتیبانی می‌کنند -نقشه های دوباره ترسیم شده و تصاویر جدید و با کیفیت بالاتر؛ -گنجاندن وب سایت های مفید در کتابشناسی دیباچه ای بر جهان باستان یک نمای کلی یکپارچه و به راحتی قابل خواندن و کاربر پسند برای دانشجویان تاریخ باستان، آثار کلاسیک و باستان شناسی فراهم می کند. این نسخه کاملا به روز شده و اصلاح شده با مصور فراوان، واضح و مختصر نوشته شده و به خوبی سازماندهی شده است، منبعی کلیدی برای دانش آموزانی خواهد بود که شروع به تحقیق در مورد تمدن های مدیترانه باستانی می کنند.

61547e9ec6399.jpg

پیدایش تمدن در آذربایجان ( و مبادی آن در جغرافیای باستانی منطقه)

محمدتقی سیاهپوش

کتاب پیدایش تمدن در آذربایجان و مبادی آن در جغرافیای باستانی منطقه اثر محمدتقی سیاهپوش بوده و در سال 1370 توسط انتشارات قومس منتشر شده است. موضوعات کتاب به سه قسمت تحولات جغرافیایی آذربایجان در عهد چهارم زمین شناسی، اساطیر و قصص و مبادی تمدن و سرچشمه آن تقسیم میشود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

575d18f55bf4e.PNG

مضمون «گریز» در رمان بیابان نوشته ژان ماری گوستاو لوکلزیو

الهام سجادی

قهرمانان داستان‌های لوکلزیو انسان‌های سرگردان و تنهایی هستند که خود را در برابر خشونت و بی‌رحمی دنیای واقعی می‌یابند و هر یک به نوعی از خود و محیط نامطلوب پیرامونشان گریزانند. در این مقاله بر آنیم تا به بررسی جنبه‌های گوناگون و چندلایه مفهوم «گریز» از نظر لوکلزیو در کتاب بیابان بپردازیم. در این‌باره پی می‌بریم که گریز شخصیت‌های داستان نه به خاطر دست‌یابی به شرایط دلخواه مادی و معیشتی است و نه برای رسیدن به یک زندگی مطلوب، بلکه برای نیل به اصالت و گوهر وجودیشان می‌باشد؛ یعنی همان خویشتن خویش و به این بهانه می‌خواهند به منشأ و خاستگای که از آن گریخته‌اند، بازگردند. آنها طبیعت را پناهی برای گریز از دنیای متمدن امروزی می‌پندارند. جایی که سرشار است از سکوتی مغلوب‌کننده، زیبایی و رهایی و همواره به دنبال بهشت گمشده‌ای هستند که نمی‌توانند آن را در این جهان زمینی، یعنی جامعه‌ای صنعتی بیابند. از این‌رو در دنیایی که برایشان ناشناخته است آن را جستجو می‌کنند. در واقع آنها به دنبال نشانی از هویت خود هستند و تنها راه چاره را گریز از این زندان و پناه‌بردن به طبیعت می‌دانند؛ چراکه انسان در آغوش طبیعت آرامش بیشتری می‌یابد. همگام با لالا، شخصیت اصلی کتاب بیابان به زادگاهش می‌رویم و همراه او به دنیایش قدم می‌گذاریم. او که آزرده، بیزار و سرخورده از جامعه متمدن امروزی است، تنها راه رهایی و آرامش را در بازگشت به بیابان می‌یابد. بررسی احساسات، خاطرات و دلتنگی‌های قهرمان اصلی داستان و دیگر شخصیت‌ها، ما را به مفهوم «گریز» از خود در نزد آنان نزدیک می‌کند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله