پیوند ایران و هند قدمتی دیرینه دارد. کلیله و دمنه که از پنجتنترا گرفته شده بهترین نمونه آن است. در اعصار مختلف ایرانیان زیادی سرزمین هندوستان را برای زندگی برمی گزیدند. کسانی چون مسعود سعد سلمان، صائب، کلیم، بیدل و غیره. بدون در نظر گرفتن شعر فارسی در آن دیار، نویسندگان فارسی هند و پاکستان (بخش مسلمان نشین هند که مستقل شد)، بر ادیبان ایرانی برتری یافته اند یکی در تدوین فرهنگنامه و لغت و قوانین زبان فارسی و دیگر در تذکره نویسی. کتاب حاضر که به دست توانای سید علیرضا نقوی تدوین شده تذکره نویسان فارسی هند و پاکستان از ابتدای رواج اسلام در هند تا قرن حاضر را معرفی کرده است. این کار حاصل تلاش هفت ساله این محقق گرامی بوده که منابع آن را از کتابخانه های ایران و هند جمع آوری کرده است. این کتاب شامل یک مقدمه و چهار فصل است. در ابتدای هر فصل وضعیت سیاسی، اجتماعی و ادبی آن دوره به اختصار ذکر شده و ارزش و اهمیت آن دوره و سپس تذکره های آن دوره شرح شده است. شرح حال و کتب و دیگر آثار تذکره نویسان از کتب معتبر معاصر آنان تهیه شده و اسامی کتابخانه های حاوی نسخ خطی تذکره، محل و سال چاپ آن نیز فهرست شده است. همچنین در آخر کتاب نه ضمیمه آمده است. کتاب های تذکره فارسی، اردو، عربی، ترکی، هندی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و ... به همراه کتب و رجال و اماکن در پایان فهرست شده است. این کتاب در سال 1343 زیور طبع یافت

منابع مشابه بیشتر ...

65d35e1e70815.jpg

گنج شایگان (معرفی پاسداران زبان فارسی در شبه قاره هند و پاکستان)

محمدمهدی ناصح

معرفي پاسداران زبان فارسى در شبه قاره هند و پاكستان زبان فارسى پاكستان هند فارسى اين كتاب زندگينامه طوطيان شكرشكن شيرين گفتاريست كه شبه قاره هند به تحقيق در عرصه زبان پارسي و آموزش آن پرداخته اند و گوهرهاي گرانقدر به تمدن ايران و اسلام عرضه نموده اند.

628a366191caf.png

تذکره هفت اقلیم (جلد سوم)

امین احمد رازی

این کتاب تذکره‌ای است تاریخی و جغرافیایی که به تشریح اقالیم سبعه پرداخته و نویسنده در ضمن توصیف برخی از شهرها و آبادی‌ها، به‌اجمال و گاه به‌تفصیل از بزرگان و مشاهیر آنها سخن گفته است. نویسنده این کتاب را به زبان فارسی و در سال 1018 قمری در طول شش سال نگاشته است. نویسنده هر اقلیم را منسوب به یکی از ستارگان دانسته و هر یک را تشریح کرده است. مؤلف که از ادبای نامدار نیمه دوم قرن دهم است، با شرح هر اقلیم از اقالیم سبعه، نخست طول و عرض و مساحت تقریبی آن اقلیم را بیان کرده، سپس به موقعیت جغرافیایی و مسائل تاریخی آن اشاره نموده و در پی آن، شهرهای عمده و گاه شهرهای کوچک آن اقلیم را نام برده است. کتاب مملو از اشعار، اخبار و حکایات است. این کتاب به تصحیح سیدمحمدرضا طاهری «حسرت» است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fd5e7956a9b5.png

هیمالیا؛ برگزیده شعر پانزده تن از شاعران اردوزبان

شعر و ادب یک ملت تا حدود زیادی آیینه زندگی اوست و به‌ویژه ادبیات جدید هر ملت، بیشتر تحولات و روش‌های سیاسی و غیرسیاسی امروز را بیش از پیش منعکس می‌سازد. ادبیات زبان اردو نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و شاعران و نویسندگان این زبان همواره در راه پیشرفت افکار و احوال مردم شبه قاره هند و پاکستان کوشا و راهنما بوده‌اند. در این کتاب برگزیده شعر پانزده تن از شاعران زبان اردو به فارسی درآمده است. مقدمه کتاب، بحثی مفصل درباره ادبیات اردو و شعر اردو می‌باشد.

نظم/شعر ترجمه شده
کتاب