توجه به مضامین معرفتی و حکمی و بهره‌گیری از نکته‌های اخلاقی در رفتارهای فردی و اجتماعی، از جمله وسایل مطمئنی است که فرد را به‌ مرتبه کمال‌ رهنمون می‌گرداند. این حقیقت به عنوان یک رسالت، بسیاری از سخنوران و نویسندگان عرصه ادب فارسی را بر آن داشته تا پرداختن به مقوله حکمت علمی و اخلاق را مورد توجه خویش قرار دهند. عبدالرحمن جامی نیز از جمله سخنوران و نویسندگانی است که با رویکردی ویژه بدین مهم پرداخته است. در این میان مثنوی هفت اورنگ‌ عارف جام در کنار بسیاری از قابلیت‌هایش، به مضامین و اندیشه‌های‌ حکمی و اخلاقی نیز آراسته گردیده که در این نوشتار به اختصار بدان‌ پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

652aa489624f9.jpg

هفت‌ اورنگ‌: مروری بر موسیقی‌ سنتی‌ و محلی‌ ایران‌

کتاب «هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران» توسط بهمن بوستان و محمدرضا درویشی در سال ۱۳۷۰ به رشته تحریر درآمده و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۴۲صفحه این کتاب را منتشر کرده است. درسال ۱۳۷۰ زیر نظر حوزه اندیشه و هنر اسلامی و به‌منظور تجلیل از اساتید موسیقی مقامی و ملی، جشنواره مستقلی تحت عنوان هفت اورنگ، با حضور اساتید و پیشکسوتان شهیر موسیقی ایران برگزار شد که در این جشنواره بزرگانی چون جلیل شهناز، حسن کسایی، حاج قربان سلیمانی، حاج محمدحسین یگانه و . . . حضور داشتند. کتاب هفت اورنگ از دو بخش موسیقی محلی و نواحی ایران و موسیقی سنتی ایرانی تشکیل شده است که بخش موسیقی محلی و نواحی را محمدرضا درویشی و بخش موسیقی ایرانی سنتی را بهمن بوستان نوشته است. کتاب «هفت اورنگ، مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران» توسط بهمن بوستان و محمدرضا درویشی در سال ۱۳۷۰ به رشته تحریر درآمده و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۴۲صفحه این کتاب را منتشر کرده است. درسال ۱۳۷۰ زیر نظر حوزه اندیشه و هنر اسلامی و به‌منظور تجلیل از اساتید موسیقی مقامی و ملی، جشنواره مستقلی تحت عنوان هفت اورنگ، با حضور اساتید و پیشکسوتان شهیر موسیقی ایران برگزار شد که در این جشنواره بزرگانی چون جلیل شهناز، حسن کسایی، حاج قربان سلیمانی، حاج محمدحسین یگانه و ... حضور داشتند. کتاب هفت اورنگ از دو بخش موسیقی محلی و نواحی ایران و موسیقی سنتی ایرانی تشکیل شده است که بخش موسیقی محلی و نواحی را محمدرضا درویشی و بخش موسیقی ایرانی سنتی را بهمن بوستان نوشته است. این کتاب مجموعه مقالات و تحقیقاتی است که به انضمام سخنرانی‌های اساتید موسیقی ایران در ۱۰ شب جشنواره هفت اورنگ، به چاپ رسیده است.

61125fccb0482.jpg

لوایح در بیان معانی عرفانیه

نورالدین عبدالرحمن جامی

این رساله ایست مسمی به لوایح در بیان معارف و معانی که بر الواح و ارواح ارباب عرفان و اصحاب ذوق و وجدان لایح گشته و به طور کلی لوائح کاملا عرفانی و مخصوصا جامی به کلمات شیخ محیی الدین محمدبن العربی نظر داشته و از کتاب معتبر و بسیار معروف فصوص الحکم اقتباساتی نموده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56533fb94ccee.PNG

کیمیای عشق در هفت اورنگ عبدالرحمن جامی

تقی امینی مفرد

عشق از مفاهیم بنیادی حیات بشری و مقوله‌ای است که‌ گرایش‌های گوناگون علوم انسانی و معرفتی با رویکردی ویژه بدان‌ پرداخته است؛ در این میان، عارفان به حدیث عشق حقیقی به‌ عنوان اکسیری مؤثر و ارزشمند در سیر پدیده‌ها به سوی کمال، نگرشی ویژه داشته‌اند؛ اندیشه سیال مولانا عبد الرحمن جامی و مثنوی هفت اورنگ وی از جمله عرصه‌های این جولان و پردازش‌ است که در این نوشتار به اختصار بدان پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
56347c17d79af.PNG

جلوه انگیزه‌ای ویژه در نیایش‌های مثنوی مولوی

تقی امینی مفرد

نیایش پدیده‌ای است که پیشینه آن همزاد آفرینش آدمی است و ریشه‌ در ژرفای جان و فطرت بشر دارد. بدیهی است که واکنشی عالی و انگیخته‌ای‌ مقدس، ره‌آورد انگیزه‌هایی است اهورایی و ارزشمند. مثنوی مولانا جلال الدین محمد از جمله آثاری است که نیایش بسان گوهری تابناک بر آن صحیفه شریف می‌درخشد. نیایش‌های مثنوی نیز حاصل انگیزه‌های‌ فراوانی است که در این نوشتار سعی شده تا به اختصار به مقوله «اظهار عجز بنده و بیان قدرت الهی» به عنوان فراگیرترین و برجسته‌ترین انگیزه پرداخته‌ شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله