گاسپار دروویل تجربیات زندگی سه ساله خود در ایران را در این کتاب ثبت کرده است. وی در این اثر کوشیده است ابتدا به جزئیات معاهده صلح گلستان و انتزاع پاره ای از ولایات ایران به روسیه بپردازد. سپس موضوعات مرتبط با آن را بیان کرده است. دورویل این کتاب را در 24 فصل نگاشته و در آن به آداب و رسومات زندگی مردم ایران پرداخته است. وی درباره مسائلی همچون خلق و خوی مردم ایالات مختلف ایران، آداب غذاخوردن، استحمام کردن، اهل حرم و سرگرمی و کار آنان، بناهای ایران، کاروانسراها، بازارها، مراسم و اعیاد مذهبی، مراسم ازدواج، تقسیم ارث و جایگاه روحانیون، حاجیان، سیدها و دراویش در اجتماع آن روزگار سخن گفته است. همچنین درباره فتحعلی شاه و زنان و فرزندان وی، شاهزاده عباس میرزا، اختیارات شاه، قوانین و دربار، مقامات عالی و سلسله مراتب اجتماعی مطالبی بیان کرده است. این سفرنامه نخستین بار در 1819 م در سن پطرزبورگ در 150 نسخه چاپ شد. در 1835 م نیز اولین بار در فرانسه چاپ شد. در ایران نیز به دست جواد محیی به سال 1337 به فارسی برگردانده و در سال 1348 برای دومین بار به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

6623b91d579d2.jpg

سفرنامه حج و راهنمای حج

حسین ذوالقدر شجاعی

نویسنده این سطور حسین فرزند مرحوم محمدهاشم مشهور به ذوالقدر شجاعی کارمند پایه 9 وزارت دارائی (ممیز مستقل حسابهای اداره کل درآمدها) که در ذیحجه سال 1374 برابر با تیر 1334 شمسی توفیق تشرف به مکه معظمه را داشتم از همان روزهای اولیه مراجعت قصد داشتم که شرح جریان این سفر روحانی را به رشته تحریر درآورم که هم خاطرات این مسافرت ثبت و ضبط شده و هم آنکه شاید برای علاقمندان راهنمای مفید و سودمندی شود ولی از بدو ورود به تهران رعایت نزاکت های اجتماعی و دید و بازدیدهای سروران عزیز و دوستان گرام مجال شروع باین کار را نمی داد اینک که فی الجمله فراغتی حاصل گردیده است اقدام به تحریر نموده و از خداوند بزرگ حسن ختام آنرا مسئلت دارم.

64bfbfb52e8a6.jpg

فرهنگ جبهه (اصطلاحات و تعبیرات)

سیدمهدی فهیمی

فرهنگ جبهه که اصطلاحات و تعبیرات یکی از دفترهای کوچک آن در عرصه فرهنگ گفتاری است عبارت است از آن بخش از دستاوردهای غیر رسمی و غیرآموزشی جبهه های نور در سالهای جنگ حق علیه باطل آنچه حاصل خودجوشی و خودکوشی رزمندگان در محیط طبیعی جبهه ها بوده، مجموعه ای است از افکار، اعتقادات، باورها، پسندها، دلبستگی ها، روابط و عرف و عاداتی که در جبهه تجلی پیدا کرده و برای قبول و تن دادن و پذیرفتن آن هیچ قانون و دستور صریح و اجبار و اکراهی در میان نبوده است. این فرهنگ در سه عرصه گفتار (زبان)، نوشتار(قلم) و رفتار(قدم) به عنوان معارف عامه و فرهنگ عمومی جبهه ها نشان دهنده قسمت اعظم رفتار و محتویات ذهنی، روحیه و افق فکری و ذوق و سلیقه رزمندگان در طول سالیان دفاع مقدس است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61385d60b0520.png

سفر در ایران

گاسپار دروویل

گاسپار دروويل، صاحب منصب نظامى فرانسوى، در سال 1190هـ.ق، در پانزدهمين سال سلطنت فتحعلى شاه قاجار و پس از دور اول جنگ‌هاى ايران و روسيه كه منجر به قرارداد گلستان شد، به ايران سفر كرد. او در گروه ژنرال گاردان بر اساس قرارداد فين كنشتاين به ايران آمد؛ اما پس ناكام ماندن تلاش‌هاى گاردان در اثر كارشكنى‌هاى انگليسى‌ها، سرهنگ سواره نظام گاسپار دروويل؛ به طور خصوصى به استخدام دولت ايران درآمد. او در سازمان دادن ارتش ايران نقشى اساسى داشت. سفرنامه او به جز دو سه فصل كوتاه كه به اوضاع نظامى و سياسى ايران و دربار فتحعلى شاه و اقدامات عباس ميرزا اختصاص يافته، اكثر فصول دربار فرهنگ و زندگى و باورها و آيين‌هاى مردم ايران است. به همين دليل، ارزش كتاب به عنوان يک متن مردم‌شناختى و جامعه‌شناختى و فرهنگ‌شناسى بسيار بيشتر از جنبه تاريخى و سياسى است.

نثر/سفرنامه
کتاب