570caa7ed1259.PNG

بررسی مضامین اسلامی در برخی آثار فیودور داستایفسکی و علل گرایش نویسنده به آن

مقاله، ابتدا به بررسی زندگی شخصی و ادبی فیودور داستایفسکی و سپس باتوجه به‌ شرایط زندگی نویسنده، به علل گرایشات مذهبی نویسنده که منجر به خلق آثار مذهبی و فلسفی وی شده‌اند، می‌پردازد. در ادامه به دلیل علاقه و روی‌آوری نویسنده به قرآن‌که نخستین‌ بار در تبعید با این کتاب آسمانی آشنا شد، اشاره می‌شود. آشنایی با شرق‌شناسان، علاقه به‌ مشرق‌زمین و تأثیرپذیری از مطالب ادبی قرن نوزده درباره دین اسلام و پیامبر(ص)آن، باعث‌ شد تا داستایفسکی در آثار خود به مضامین اسلامی اشاراتی داشته باشد. بازتاب تأثیرپذیری از آثار ادبی اسلامی، از اثر همزاد شروع، و به آخرین جلد یادداشت‌های نویسنده ختم شده است. در همزاد و یادداشت‌های خانه اموات، داستایفسکی به کمک برخی از مضامین اسلامی، نظرات خود را درباره پیامبر اسلام و رسالت حضرت عیسی(ع) بیان می‌کند. داستایفسکی در همزاد، با تقسیم شخصیت قهرمان به دو قسمت، آقای گال یادکین واقعی و خیالی، نشان‌ داده است که رفتارهای ضداخلاقی مثل فریب، ریا، خشونت باعث بروز مشکلات بسیاری برای‌ افراد شریف، متواضع و درست‌کار در اجتماع می‌شود. در یاداشت‌های خانه اموات،او با استناد به آیات قرآن از رسالت حضرت عیسی(ع) و معجزات او سخن می‌گوید که نشان از تأثیرپذیری‌ داستایفسکی از مسلمانانی دارد،که او در زمان تبعید با آنها تماس داشت.

منابع مشابه بیشتر ...

60210f40a4e85.png

سنجش هنر و اندیشه فیودور داستایفسکی

ارنست سیمونز

فئودور میخاییلوویچ داستایفسکی ( 1881- 1821)، نویسنده مشهور و تأثیرگذار اهل روسیه است. ویژگی منحصربه‌فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است. سوررئالیست‌ها مانیفست خود را بر اساس نوشته‌های داستایفسکی ارائه کرده‌اند. اکثر داستان‌های وی همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی است عصیان‌زده، بیمار و روان‌پریش. داستایوسکی در آثار خود شخصیت‌هایی را حلاجی می‌کرد که حتی آدمکشی را زیر لوای مرام و اعتقادات ایدئولوژیک خود موجه می‌دانستند. به همین دلیل آثار این نویسنده در تمام سال‌هایی که از آن می‌گذرد، چه در دوران قدرت‌گیری حکومت‌های تمامیت‌خواه قرن بیستم و چه امروزه که «کارزار علیه ترور» در جریان است، با چالش‌های زمانه تناسب دارند.

5e0115a229d0c.png

داستایفسکی؛ جدال شک و ایمان

ادوارد هلت کار

این کتاب چهار فصل اصلی دارد که با عنوان کتاب‌های اول تا چهارم به این ترتیب نام‌گذاری شده‌اند: «کتاب اول: سال‌های رشد»، «کتاب دوم: سال‌های هیجان و جوشش»، «کتاب سوم: سال‌های آفرینش» و «کتاب چهارم: سال‌های کامروایی». در این کتاب وقایع زندگی داستایفسکی به ترتیب وقوع و سالشمار زندگی او پیش می‌روند و از خلال آنها، چگونگی شکل‌گیری آثار داستانی او روایت می‌شود. در این میان مفاهیم شک و ایمان نیز در نوشته‌های این نویسنده واکاوی می‌شود. انسان‌های عادی در رمان‌های داستایفسکی همان‌قدر نادرند که در محوطه زندان. جهان او جهان جنایتکاران و قدیسان، هیولاهای رذیلت یا فضیلت است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581ee4abb1d3f.PNG

بررسي موضوع جنگ و پيامدهاي آن در داستان سرنوشت انسان اثر ميخاييل شولخف

مرضیه یحیی پور

روسيه در قرن بيستم آبستن حوادث، تشنجات و درگيري‌هاي داخلي و خارجي بسياري بود و نويسندگان در اين قرن نيز به پيروي از پيشينياني چون لف تالستوي كه خالق آثاري چند درباره جنگ بودند، به ادبيات جنگ روي آوردند و آثار ارزنده‌اي از خود بر جاي گذاشتند. از ميان اين نويسندگان مي‌توان به ميخاييل شولخف مؤلف رمان دن آرام و داستان سرنوشت انسان اشاره كرد. پرداختن به «سرنوشت انسان» از موضوعات اصلي ادبيات در همه دوران تاريخ بوده است. شولخف نيز با انتخاب اين مضمون براي عنوان اثر خود، به تحليل آن مي‌پردازد. نويسنده در اين داستان، به توصيف سرنوشت قهرمانان و كشور پرداخته است، وي نشان مي‌دهد كه آندره ساكالوف قهرمان اصلي اثر، سمبل مقاومت، از خودگذشتگي و انسانيت است و با تحمل تلخي‌هاي بسيار تا پايان، به كمك نيروي عشق و محبت، انسان باقي ماند، در حالي كه شرايط روسيه به گونه‌اي بود كه او مي‌توانست به يك حيوان بدل شود.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
58158b4280f05.PNG

پير از ديدگاه شمس‌الدين محمد حافظ شيرازي و نيکالاي گوميليوف

مرضیه یحیی پور

انتخاب پير، براي پيمودن طريق معرفت و دست‌يابي به اسرار الهي، از مسايل اساسي در عرفان و صوفيه به حساب مي‌آيد. از نظر اهل صوفيه سير و سلوک در مسير پرفراز و نشيب بدون بهره‌گيري از وجود پيري که خود به مرحله کمال در طريقت رسيده، امکان‌پذير نيست. در مقاله سعي شده است به بررسي موضوع پير از ديد عارفان، حافظ شيرازي و گوميليوف شاعر روس که متاثر از تصوف شرقي است و همچنين به دلايل تاثيرپذيري گوميليوف از حافظ شيرازي در پذيرش پير پرداخته شود. شمس‌الدين محمد حافظ شيرازي وجود پير را براي حل معضلات اسرار آفرينش و تهذيب نفس و همچنين رسيدن به معرفت حق تعالي ضروري مي‌داند، گرچه پير خاصي را در اشعار خود معرفي نمي‌کند. گوميليوف براي خلق نمايشنامه منظوم «فرزند خدا» از موتيوهاي شرقي کمک گرفته است و تحت تاثير تعاليم تصوف اسلامي و نيز انديشه‌هاي حافظ، به موضوع پير و اهميت آن براي رسيدن به کمال پرداخته است. با بررسي نمايشنامه «فرزند خدا»، به اين مطلب پي مي‌بريم که گوميليوف درباره پير نقطه نظرات مشابهي با اهل تصوف و حافظ دارد. پير گوميليوف صاحب «حکمت» و عالم به «اسرار هفت آسمان و عناصر اربعه» از جانب خداوند، براي هدايت سالکان است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله