آواشناسي حقوقي، از زيرگرايش‌هاي زبان‌شناسي حقوقي است كه در آن از دانش اكوستيك و كاربرد ويژگي‌هاي آواشناختي داده‌هاي صوتي، براي تكميل مدارك پرونده‌هاي حقوقي استفاده مي‌كنند و يكي از شواهد موجود در آنها مربوط به داده‌هاي صوتي فرد مجرم است. از مهم‌ترين اموري كه آواشناسان حقوقي انجام مي‌دهند، بازشناسي حقوقي سخنگو است. در «بازشناسي حقوقي سخنگو»، از آواشناس خواسته مي‌شود تا ميزان مشابهت ميان داده صوتي از پيش موجود مربوط به صداي مجرم را با صداي فرد يا افراد مظنون تعيين و مشخص كند كه آيا صداي فرد مظنون با صداي مجرم كه در حين ارتكاب جرم ضبط شده، هم خواني دارد يا خير؟ هدف از اين پژوهش كه روي داده‌هاي صوتي مربوط به 10 سخنگوي مرد و زن فارسي‌زبان داراي گويش فارسي معيار انجام گرفت، بررسي امكان استفاده از نمودارهاي طيف نگاشتي لگاريتمي واكه‌ها، به عنوان يكي از كليدهاي بازشناسي حقوقي سخنگو است. نتايج بررسي‌هاي انجام گرفته در اين پژوهش نشان مي‌دهد كه اين مشخصه مي‌تواند به عنوان يكي از كليدهاي كارآمد با درصد اطمينان بالا در فعاليت‌هاي مربوط به بازشناسي حقوقي سخنگو، كاربرد داشته باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fc3e227e1ce5.jpg

فهرست نسخه‌های خطی فارسی موجود در کتابخانه موسسه شرق شناسی جمهوری چک-پراگ

مهدی مشکوه‌الدینی

موضوع کتاب حاضر در مورد فهرست نسخه‌های خطی فارسی موجود در کتابخانه موسسه شرق شناسی جمهوری چک-پراگ است مهدی مشکوه الدینی نویسنده کتاب در سال 1380 تا 1382 به مدت دوسال از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان استاد مامور و مهمان در دانشگاه چارلز پراگ به تدریس زبان فارسی اشتغال داشت که در این دو سال موفق به جمع آوری 43 نسخه فارسی در میان نسخه‌های خطی عربی، ترکی، عبری و یونانی شد که چاپ آن توسط کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی (ره)- قم صورت گرفت

کلیات/فهارس
کتاب
5fb10f9571da1.png

سیر زبانشناسی

مهدی مشکوه‌الدینی

در این کتاب کوشیده شده تا بررسی و توصیفی متناسب درباره سیر بررسی زبان و نیز اصول مکتب‌ها و نظریه‌های زبان‌شناسی از آغاز تا زمان کنونی ارائه گردد. از این لحاظ که روند سترگ زبان‌شناسی در اروپا از چشمه‌های دانش و پژوهش‌ اندیشه‌گران سرزمین‌های دیگر به‌ویژه هند و سرزمین‌های اسلامی نیز سرشار شده و فرهنگ‌های یادشده در چگونگی گسترش آن تأثیری بسزا داشته است، در فصل اول سیر بررسی زبان در هند باستان و نیز سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران و نیز چگونگی آشنایی پژوهشگران اروپایی با آن ارائه شده است. سپس در فصول بعد درباره زبان در یونان، دستور زبان لاتین، برخی زمینه‌های نوین درباره بررسی زبان، زبان‌شناسی تاریخی و تطبیقی در سده نوزدهم و .... بررسی و تحلیل شده‌اند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب