در این مقاله، به تحلیل و بررسی آیات قیامت و معاد از سوره «قیامت» بر اساس مطالعات نشانه‌شناختی گریماس پرداخته شده است. هدف نگارندگان مقاله تفسیر آیات قرآن نیست، بلکه در این جستار سعی بر آن است تا لایه‌های متعدد متن، شامل ساختار زیربنایی گفتمان، نظام گفتمان روایی و نیز پدیدارشناسی زیبایی‌شناختی آن، در تحلیل آیاتی از سوره قیامت معرفی شود؛ تأثیر نشانه‌شناسی در نظام معنایی قرآن بررسی شود؛ و نیز نظم و ترتیب خاص میان مجموعه معانی آیات نشان داده شود. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است، بدین صورت که داده‌های متنی موجود تحلیل می‌شوند و مبانی نظری با نتایج محک‌زده می‌شوند، یعنی از مبانی نظری برای تحلیل داده‌های موجود استفاده می‌شود. گفتنی است که داده‌های این پژوهش از میان آیاتی چند از سوره قیامت با تفسیر آنها انتخاب شده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بررسی نشانه‌معناشناسی آیات قیامت و معاد با مطالعات نشانه‌شناختی گریماس، به ویژه با مربع نشانه‌شناختی او همگرایی دارد و نیز می‌توان مراتب نفس را، که در آیات سوره قیامت به آنها اشاره شده است، با نظام گفتمانی روایی گریماس تطبیق داد و نیز زیبایی‌شناختی آیات قیامت و معاد را با توجه به پدیدارشناسی زیبایی‌شناختی توصیف کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

63ea23d47d587.jpg

الشواهد الربیوبیه فی المناهج الربیوبیه

صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا)

شواهد الرّبوبیه، در میان آثار صدرالمتألهین، برجستگی خاصی دارد، چرا که همه اندیشه های ملاصدرا اعم از الهیات، طبیعیات، مباحث نفس، جاودانگی، معاد و... در آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به همین جهت، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عنوان متن درسی مورد توجه است. تعلیقات حکیم محقق حاج ملا هادی سبزواری و مقدمه و تصحیح و تعلیق اندیشور ژرف اندیش استاد سید جلال الدین آشتیانی بر جذابیت آن افزوده است.

60ddaf41ac9ee.jpg

آغاز و انجام (تذکره)

خواجه نصیرالدین طوسی

یکی از آثار خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی رساله کوچک "آغاز و انجام" است که خود آنرا در آغاز رساله بنام "تذکره" می‌نامد. خواجه نصیر در این رساله اصول عقاید اسلامی را به شیوه عرفانی و فلسفی تاویل می‌کند و توجهش در بیان عقاید خود به روش باطنیان است.اثر خواجه نصیرالدین طوسی(درگذشت ۶۷۲ق) رساله‌ای مختصر و فشرده‎ در باب مبدأ و معاد است که در حقیقت شرح حال انسان در دو عالم دنیا و آخرت است که در برخی مواضع به اختصار درباره آغاز،‌ یعنی خداوند نیز سخنانی بیان شده است. از این‌رو گفته شده این رساله، اثری درباره معرفت نفس شمرده می‌شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58714639e8579.PNG

معرفي و نقد کتاب اصول دستور زبان

فریده حق‌بین

اصول دستور زبان نام کتابي است از دکتر ارسلان گلفام، که در سال 1385 توسط انتشارات سمت، منتشر گرديد. همان طور که ناشر در بخش آغازين کتاب تصريح کرده، اين اثر به عنوان منبع اصلي درس پيش نياز (کمبود) اصول دستور زبان در 164 صفحه تدوين شده است. کتاب مشتمل بر هفت فصل، همراه با فهرست منابع و مآخذ و واژه‌نامه توصيفي فارسي ـ انگليسي است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله
586de29110e04.PNG

ساخت‌های نامتعدی و ژ ـ ساخت متعدی

فریده حق‌بین

چندی است که مفهوم متعدی، به عنوان مقوله‌ای پیوستاری، در ادبیات زبان‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در این جستار، نگارنده ضمن پذیرش پیوستاری بودن متعدی، به تبیین ژـ ساخت متعدی و ساخت‌های نامتعدی پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله