این مقاله می‌کوشد براساس مطالعات مربوط به ساختار ارتقاء گره راست در سایر زبان‌ها، ویژگی‌های اصلی این ساختار را در زبان فارسی کشف و توصیف کند. این ساختار در زبان فارسی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر ساختارها متمایز می‌سازد: وقوع هسته اصلی ارتقاء گره راست در منتهی‌الیه سمت راست ساخت همپایگی، ناسازه‌ها به‌عنوان هدف ارتقاء گره راست، امکان وقوع این پدیده نحوی در ساخت همپایگی با تمام حروف ربط، امکان جداسازی متممِ پرسش‌واژه از پرسش‌واژه و عدم امکان ابقای حرف اضافه در ساختار مزبور، مطابقت فعل در برخی موارد تنها با فاعل همپایه دوم و در برخی دیگر با فاعل هر دو همپایه، وجود رابطه تقابلی بین سازه پیش از هدف ارتقاء گره راست در همپایه نخست و همتای آن در همپایه دوم، وجود مکث پیش از جایگاه حذف و عدم تبعیت این ساختار از برخی از جزیره‌ها. برخی از این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که ارتقاء گره راست حاصل فرایند حرکت نیست.

منابع مشابه بیشتر ...

6621225b94a09.jpg

جزیره (کتاب شعر)

محمد زهری

موضوع کتاب جزیره، مجموعه شعری است (کتاب شعر) از محمد زهری که در سال 1334 توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

5fbc085722518.jpg

نام دریای پارس و دریای مازندران و بندرها و جزیره های ایرانی

ایرج افشار سیستانی

از آن جا که پژوهش علمی درباره ریشه‌های نامگذاری دریاها، خلیجها، بندرها و جزیره‌ها سبب می‌شود تا بخشی از گذشته اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و جغرافیایی سرزمینهای کرانه ای ایران آشکار گردد، از این رو برای دست یافتن به این ریشه‌یابی، بررسی و پژوهش در این زمینه ضروری بود. کتاب حاضرتلاشی در ارائه این ریشه‌یابی است. در این کتاب به شیوه علمی درباره ریشه¬های نامگذاری دریای پارس و بندرها و جزیره‌های آن و همچنین دریای مازندران و بندرهای آن، از سوی رومیها و یونانیها و سپس به کارگیری آن توسط تاریخ و جغرافیا نگاران عرب، اسلام و جهان از آغاز تا امروز سخن به میان آمده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5788da109e387.PNG

ساخت همپايگي: با نگاهي به زبان فارسي

منصور شعبانی

در اين مقاله نخست از حروف ربط همپايگي و انواع ساخت همپايگي و پيشينه مطالعات آن در زبان فارسي بحث شده است، سپس رويکرد چندهسته‌اي و رويکرد حرف ربط همپايگي به مثابه يک هسته نقشي مورد مطالعه قرار گرفته و به نارسائي‌هاي انگاره مشخصگر ـ هسته ـ متمم و افزودگي براي ساخت همپايگي اشاره شده است. در رابطه با نوع و بنيان همپايه‌ها تصريح مي‌شود که همپايگي در هر سطحي حتي در سطح پايين‌تر از واژه نيز امکان‌پذير است. بخش پاياني اين مقاله نيز به شرح همپايگي به منزله حاصل از فرايند ادغام خالص به عنوان رويکردي نوين در ساخت همپايگي پرداخته شده است. بر اساس اين رويکرد، همپايگي در هر سطحي ميسر است و در تبيين داده‌هاي زبان فارسي رويکرد اخير مي‌تواند کارآمد باشد.

دستور زبان/دستور زبان فارسی پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
مقاله