جستار حاضر چگونگي گزينش مخاطب درون‌متني را بر اساس تجربه‌هاي شخصي چند شاعر برجسته عصر مشروطه بررسي مي‌کند. پرسش‌هايي که اين پژوهش مي‌کوشد به آنها پاسخ دهد عبارت است از اينکه: 1ـ هر يک از شاعران مورد نظر، در گزينش مخاطب بيشتر تحت تاثير چه جنبه‌هايي از تجربه‌هاي شخصي بوده‌اند؟ 2ـ آيا تجربه‌هاي شخصي متفاوت، باعث تمايز سبک ايشان در گزينش مخاطب شده است؟ روش کار در اين پژوهش به شيوه استنتاجي بوده، ابتدا با مطالعه دقيق ديوان شاعران دوره مشروطه، انواع مخاطب با محوريت مخاطب درون‌متني دسته‌بندي، تقسيم و تعريف شده است. سپس اطلاعات زندگي نامه‌اي اين شاعران، به عنوان داده‌هايي براي مبحث تجربيات شخصي در نظر گرفته شده که اين اطلاعات در چهار محور: خانواده، تحصيلات و مطالعات، اعتقادات و باورها، نقش‌هاي اجتماعي ارائه شده، تاثير اين تجربه‌ها در گزينش مخاطب درون‌متني مورد بررسي قرار گرفته‌اند. نتيجه پژوهش بيانگر آن است که تجربه‌هاي شخصي شاعران، موجب تمايز سبکي ايشان در گزينش مخاطب مي‌شود؛ با دقت در چگونگي اين گزينش مي‌توان به انديشه و جهان‌بيني هنرمند نزديک‌تر شد. همچنين توجه به ساختار و بسامد انواع مخاطب درون‌متني، هويت مخاطب بالقوه يا آرماني شاعر را نشان مي‌دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

5ff1bbd6c9a5d.png

سیاست و اجتماع در شعر عصر مشروطه

فاروق خارابی

انقلاب مشروطیت ایران از لحاظ دارابودن شعرای عصر خود، بی‌تردید در ردیف نخستین انقلاب‌های جهان قرار دارد. منظور از شعرای عصر مشروطیت به طور کلی تمامی گویندگانی هستند که در دوره‌های مختلف انقلاب، اشعاری با محتوای سیاسی و اجتماعی سروده‌اند یا به گونه‌ای اشعارشان از فضای عصر آزادی و مشروطه‌خواهی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن دوره تأثیر پذیرفته است. اشعار گویندگان عصر مشروطه به لحاظ محتوا به دو بخش تفکیک می‌شود: اشعاری با مضامین سیاسی و اشعاری با مضامین اجتماعی. در این کتاب این دو موضوع بررسی شده است.

5ff1ba4e8ca5f.png

سرچشمه‌های مضامین شعر ایرج میرزا

ولی الله درودیان

در یک نگاه کلی می‌توان گفت تمامی شاعران مطرح دوران مشروطیت به انگیزه نوجویی و نفس زدن در هوای تازه و رهایی از بن‌بست تقلید و تکرار که شعر دوران قاجار بدان مبتلا بود، به ترجمه شعر و ادب غربی که در نشریه‌های این دوران به فراوانی آمده، عنایت داشته‌اند و از انجا که خود با زبان فرانسوی یا انگلیسی آشنا بوده‌اند، احتمالا از متن اصلی بهره برده‌اند. در دیوان ایرج میرزا، یک قصیده، چهار قطعه و نه مثنوی وجود دارد که سرچشمه الهام و مضمون آنها منابع ادب شرقی و غربی است. این کتاب بررسی درباره این تأثیرپذیری در شعر ایرج میرزا است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

580e65c4282c0.jpg

مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت پروین اعتصامی - جلد دوم

پروین اعتصامی (1285-1320) در خانواده ای سرشناس و آشتیانی الاصل در شهر تبریز به دنیا آمد. ادبیات فارسی و عربی را از پدر آموخت و با عنایت پدربزرگ خود میرزا ابراهیم آشتیانی که پذیرای علما، دانشمندان و شعرا بود به عرصه شاعری پای گذاشت به گونه ای که از همان اوان جوانی، اشعار پروین شهره خاص و عام گردید. این شاعر نامدار توانست با سحر کلام و سادگی و بی پیرایگی بیان و پرهیز از خودستایی مرسوم شاعران، قریحه سرشار خویش را صرف آموزه های اخلاقی، حکمی و عرفانی نماید. کنگره بزرگداشت یکصدمین سال پروین اعتصامی که در سال 1385 و توسط دانشگاه اراک و استانداری مرکزی برگزار شد تحلیل اصالتهای محتوایی این اشعار ( در شاخه های دین، سیاست، اجتماع و ... ) و همچنین نقد نوعی، نقد زبانی، عناصر قصه در حکایات پروین، نقد و موسیقی، نقد و زیبایی شناسی و ... را در جنبه های ساختاری این آثار مورد توجه قرار داده است. کتاب حاضر که جلددوم از این مجموعه مقالات است، حاوی 35 مقاله با عناوینی چون ویژگیهای شعری پروین، سبک شناسی شعرهای پروین اعتصامی، پروین و رمانتیسم، دنیاستیطی ناصرخسرو و دنیاگریزی پروین و ... است که به کوشش محسن ذوالفقاری گردآوری شده و بر اساس نام خانوادگی نویسندگان مقاله مرتب شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
580e65a520f59.jpg

مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت پروین اعتصامی - جلد اول

پروین اعتصامی (1285-1320) در خانواده ای سرشناس و آشتیانی الاصل در شهر تبریز به دنیا آمد. ادبیات فارسی و عربی را از پدر آموخت و با عنایت پدربزرگ خود میرزا ابراهیم آشتیانی که پذیرای علما، دانشمندان و شعرا بود به عرصه شاعری پای گذاشت به گونه ای که از همان اوان جوانی، اشعار پروین شهره خاص و عام گردید. این شاعر نامدار توانست با سحر کلام و سادگی و بی پیرایگی بیان و پرهیز از خودستایی مرسوم شاعران، قریحه سرشار خویش را صرف آموزه های اخلاقی، حکمی و عرفانی نماید. کنگره بزرگداشت یکصدمین سال پروین اعتصامی که در سال 1385 و توسط دانشگاه اراک و استانداری مرکزی برگزار شد تحلیل اصالتهای محتوایی این اشعار ( در شاخه های دین، سیاست، اجتماع و ... ) و همچنین نقد نوعی، نقد زبانی، عناصر قصه در حکایات پروین، نقد و موسیقی، نقد و زیبایی شناسی و ... را در جنبه های ساختاری این آثار مورد توجه قرار داده است. کتاب حاضر که جلد اول از این مجموعه مقالات است، حاوی 42 مقاله با عناوینی چون زن در اشعار پروین اعتصامی، پروین اعتصامی در گذرگاه سنت و مدرنیته، عصر سیاسی اجتماع پروین، هنر اقتباس در شعر پروین اعتصامی و ... است که به کوشش محسن ذوالفقاری گردآوری شده و بر اساس نام خانوادگی نویسندگان مقاله مرتب شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب