آلكساندر سرگيويچ پوشكين، برجسته‌ترين شاعر قرن نوزدهم در خانواده‌اي اشرافي، زاده شد. جامعه و حكومت، همواره افكار او را به خود مشغول مي‌ساخت. در آثار او قشرهاي مختلف جامعه به تصوير كشيده شده‌اند، از جمله دهقانان، رعيت‌ها و حاكمان. علاوه بر همه اين افراد، پوشكين در آثار خود، به خوبي گونه‌سازي انجام مي‌داد. در آثار او شخصيت‌ها و قهرمانان ادبي مختلفي مانند «قهرمانان كوچك»، «آدم‌هاي زيادي» و ديگر شخصيت‌ها به چشم مي‌خورند. يكي از قهرماناني كه در اين مقاله به آنها پرداخته شده است، گونه «آدم‌هاي زيادي» است. نماينده اين گروه از قهرمانان، شخصيت اصلي رمان يعني يوگني آنگين است. هر چند تورگنيف در اثر «دفترچه يادداشت آدم زيادي» در سال 1850، اين شخصيت را به تصوير كشيده است، اما ورود اين قهرمان به ادبيات روسيه از طريق آثار پوشكين و با اثر مشهور يوگني آنگين صورت مي‌گيرد. در اين مقاله، ضمن بررسي يوگني آنگين، به عنوان نماينده اينگونه از قهرمانان ادبي، گروه ديگري معرفي مي‌شود كه مي‌توان آن را نماينده نسل طلايي ناميد. اين گروه از قهرمانان جايگاهي هم رده با آنگين دارند، با بررسي شخصيت آنها، سعي خواهد شد در پايان مقاله توضيح روشني از هر دو گروه، با استفاده از تشابهات موجود، ارائه گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

62179ba46425d.png

توطئه علیه تزار: تصویری از دسامبریست‌ها

ن. آیدلمان

جنبش دسامبریست‌ها صدها نفر از اشراف‌زادگان، زمین‌داران، مالکان ده‌ها هزار سرف، ژنرال‌ها و افسران جوان با میانگین سنی 25 تا 26 سال را درگیر کرده بود. در ماه دسامبر 1825 آنان به مخالفت با امپراتور و طبقه خود، علیه بردگی کسانی که پایه‌های ثروت آنان بودند، سر به شورش برداشتند. در حقیقت تاریخ بشر نمونه‌های بسیار اندکی از این ناخلفی‌ها را به خود دیده که افرادی از طبقه بالای جامعه به عزم دفاع از طبقات پایین قیام کنند. به هر حال ششصد نفر از اشراف‌زادگان با هزاران هوادار که آنان نیز عمدتاً از طبقه برگزیده هیئت حاکمه بودند، دست به خودکشی اجتماعی‌ای زدند که در تاریخ جوامع بی‌همتاست. در این کتاب جز تصویری از چند دسامبریست نیامده است، چهره‌های درخشان دیگری هستند که همان اندازه شگفت‌انگیزند.

5926cb601c118.jpg

سرگذشت ویکتور هوگو و نمونه هائی از آثار او

ویکتور ماری هوگو (1802-1885م) بزرگترین شاعر سده نوزدهم فرانسه، داستان ‌نویس، نمایشنامه ‌نویس و بنیانگذار مکتب رومانتیسم است. بینوایان، گوژپشت نتردام، مردی كه می خندد و شمار زیادی از اشعار وی به اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج اشاره دارند. کتاب حاضر به کوشش یحیی ذکاء در دوازده گفتار تدوین شده است و کودکی، جوانی، پیشوایی رمانتیسم، کرسی آکادمی فرانسه، سیاست و تبعید، فعالیت های ادبی، بازگشت به میهن و پایان زندگی ویکتور هوگو را مورد توجه قرار داده است. این کتاب در سال 1335 توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی شرق در دسترس علاقمندان ادبیات جهان قرار گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

574bf033c0ce7.PNG

مقايسه تحليلي جهان‌بيني و زندگي آدويف و آنگين در دنياي آدم‌هاي زيادي

بهرام زینالی, روح‌انگیز قلیزاده

موضوع جوانان قرن نوزدهم روسيه در آثار بيشتر نويسندگان، جايگاه ويژه‌اي داشت. زندگي و طرز تفكر آنها با ديگران متفاوت بود. آنان ايده‌ها و شيوه‌هاي متفاوتي داشتند. تسلط‌شان به علوم مختلف، توانايي در سخنوري، شعر و ادب، جنگاوري و سبك زندگي اشرافي در آنها به خوبي نمايان بود. اما از سويي، با ديگر اشراف زمان خود تفاوت عمده و بزرگي داشتند. زندگي روزمره و پوچ، تجملات، مجالس و محافل اشرافي، تنها احساسي كه براي آنها به ارمغان مي‌آورد، احساس پوچي، سردرگمي، ياس و اندوه بود. آنها خواستار ايجاد تغييرات و تحولات عظيم در درون خود و جامعه بودند. اما راه رسيدن به اين هدف، براي آنها غريب و ناآشنا بود. ايده‌ها و آرمان‌هاي آنها براي اطرافيان قابل درك نبود و توسط جامعه و اطرافيان پس زده مي‌شدند. از اين‌رو، بررسي شيوه تفكر آنها، مورد توجه و اهميت نويسندگان قرن نوزدهم واقع گشت و محور اصلي آثار آنها قرار گرفت. در اصطلاح ادبي روسيه به اينگونه اشراف «آدم زيادي» گفته مي‌شد. در اين مقاله سعي خواهد شد با مقايسه اين گونه ادبي در آثار پوشكين و گانچاروف، تفاوت ديدگاه‌ها و سبك زندگي آنها واكاوي شود. زندگي قهرمانان هر دو داستان، گوياي جهان‌بيني و الگوهاي ذهني هر دو نويسنده مي‌باشد. در اين راستا، سعي خواهد شد با ارائه توصيفي، ظاهر و شخصيت هر دو قهرمان، خواننده با مقايسه فضاي توصيف شده و سنجش موقعيت زندگي آنها به تفاوت‌ها و تمايزات آنها پي ببرد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله