ادبیات نمود نفسانی شاعر و ابلاغ و انتقال این نمودهاست. الفاظ، جلوه و نمود الهامها و کیفیات نفسانی شعرا می باشند و دشواری کار گویندگان در این است که کیفیات نفسانی نامحدود را در قالب الفاظ محدود و متناهی در آوردند. گذشته از ذوق و قریحه، محیط اجتماعی شاعر نیز در چگونگی شعر وی مؤثر است. علاوه بر اینکه مخاطب شعر نیز نقش بسزایی داشته. به دنبال نهضت شعوبیه و تشکیل اولین حکومتهای مستقل ایرانی، نه تنها استقلال سیاسی ایران حفظ شد بلکه زبان ملی ایران زنده گشت و بزرگترین دربار ادبی ایران در عهد سامانی تشکیل شد و زمینه ساز خلق آثاری همچون شاهنامه گشت. مضامین شعر این دوره که بیشتر مدح سلاطین و امرای دربار بود، به منظومه های درباری مشهور شده است. دکتر پوران شجیعی در این کتاب، درباره منظومه های درباری، رستاخیز ملی و شعوبیه،‌ اوضاع اجتماعی ایران در دوره سامانی و غزنوی، شعر فارسی دوره غزنوی، مدیحه گویی، وصف بخشندگی، شجاعت و جنگجویی ممدوح، تجلی روح مذهبی و نیز وقایع تاریخی در قصاید و تغزل در قصاید درباری تحقیق کرده است. کتاب حاضر اولین بار در سال 1349 در انتشارات دانشگاه اصفهان به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

653d242db5e5d.jpg

قصیده تائیه دعبل خُزاعی (ترجمه به نظم و نثر)

عزیزالله حاجی مشهدی

قصیده تائیه دعبل بن علی خُزاعی، بلندترین شعر دعبل خزاعی شاعر شیعی قرن دوم و سوم در ستایش اهل بیت و بیان فضائل، خلافت، ولایت و مصائب ایشان سروده است. او این شعر را در محضر امام رضا(ع) خواند،امام از شعر او تمجید کرد و به او پاداش داد. برخی شمار ابیات را تا ۱۳۰ بیت نوشته‌اند. قصیده‌های مهم را در ادبیات عرب بر مبنای قافیه می‌نامند مانند میمیه فرزدق. از این رو، این قصیده دعبل را تائیه نامیده‌اند. دعبل حدود ۱۵ قصیده و قطعه شعر با قافیه «ت» سرود و طولانی‌ترین و مهم‌ترین قصیده‌اش نیز با همین قافیه است. این قصیده در کتابها با نام «التائیه الکبری» و «التائیه الخالده» نیز نامگذاری شده است. نام دیگر این قصیده، «مدارس آیات» است که گفته‌اند این نامگذاری از خود دعبل است. چون این عبارت در یکی از بیتهای قصیده آمده، دعبل آن را بدین عنوان نامیده است.

653d0d4777508.jpg

تحفة المراد

عباس شریف دارابی

تحفة المراد، «قصیده یائیه» میرفندرسکی است که به همت محمدحسین اکبری ساوی، همراه با سه شرح آن از عباس شریف دارابی، خلخالی و گیلانی، منتشر شده و به اعتبار اهمیت شرح دارابی، این مجموعه، «تحفة المراد» نام گرفته است. (زیرا شارح آن را به رسم تحفه، به حسام‌السلطنه سلطان مراد، والی فارس، تقدیم کرده است) از آنجا که اصل قصیده در نرم‌افزار موجود نمی‌باشد، در این نوشتار، به معرفی این قصیده و شرح‎های آن پرداخته شده است. کتاب با دو مقدمه از سید جلال‌الدین آشتیانی و مصحح آغاز و مطالب در سه بخش، تنظیم شده است. قصیده یائیه میرفندرسکی، شامل 41 بیت است. در مقدمه اول، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون کتاب، به جایگاه میرفندرسکی و قصیده او، اشاره شده است. مقدمه مصحح، حاوی شرح حال ناظم و شارحین کتاب و مشخصات نسخ مشروح است. نثر مقدمه، نثری پرتکلف و به شیوه متن عصر قاجار نگاشته شده است. تحقیقا نثر شارحین قصیده، از نصر مصحح کتاب ساده‌تر و خوش‎خوان‌تر است. آنچه جایش در مقدمه به‌شدت خالی است، مقدمه‌ای تحلیلی و انتقادی بر قصیده یائیه است. مناسب بود مضمون هر بیت قصیده در چند سطر گزارش شود و فراتر از شرح‌حال‌نگاری، جایگاه علمی میرفندرسکی، جایگاه این قصیده در میان قصاید حکمی و عرفانی، ارزش ادبی قصیده، روش هریک از شارحین و ویژگی‌های هریک از شروح، به‌تفصیل مورد بررسی و نقد و ارزیابی قرار گیرد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d2c8a3bc691.jpg

صور معانی در مکتب درون گرایی

پوران شجیعی

این كتاب كه پیش درآمدی است بر بررسی تحول اشعار عرفانی در ادبیات سنتی فارسی، سیر تفكر صوفیانه را از آغاز(سده‌های چهارم و پنجم هجری) تا زمان عبدالرحمن جامی(اواخر سده نهم هجری) پی می‌گیرد .مولف پس از بررسی رابطه تصوف و ادبیات، دامنه پژوهش خود را با توجه به چهار نوع ادبی((لطایف عرفانی))، ((موعظه))، ((شعر عاشقانه)) و ((قصه‌ها و روایت‌های منظوم رمزی)) بسط می‌دهد .وی احوال و اشعار شاعران صوفی مسلك را به اختصار ارزیابی می‌كند، ضمن آن كه آگاهی‌هایی درباره بسیاری از جنبه‌های صوری و محتوایی شعر صوفیانه در دسترس قرار می‌دهد .

نظم/شرح شعر
کتاب
61a39823dff48.png

صور معانی در مکتب درون‌گرایی

پوران شجیعی

شکی نیست که هر شاعر شیوه‌ای خاص خود دارد و معانی متفاوت و مختلفی را در شعر به رشته نظم درمی‌آورد که سبک وی را متمایز از دیگر شعرا می‌نماید. با این همه در هر دوره خصوصیات لفظی و معنوی مشترکی در ادبیات وجود دارد که «سبک» شعر و نثر آن دوره را مشخص می‌کند. در این کتاب مضامین و معانی مشترک شعر پارسی از سنایی به بعد مورد توجه قرار گرفته است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب