شعراء الصوفیة او الشعراء الذین نظموا فی التصوف، الذین عنتهم هذه المجموعة هم غیر شعراء الزهد، فلکل من الاتجاهین منحی و مسلک شعری یختلف عن الاخر، و ان بدا للناظر غیر المتوغل، وجه من وجوه الشبه.

منابع مشابه بیشتر ...

603663891a087.png

شیخ محمود شبستری سراینده گلشن راز

صمد موحد

این کتاب گزارشی است درباره احوال و آثار و افکار محمود شبستری، عارف مشهور قرن هشتم هجری که اثر گرانقدر او «گلشن راز» از شاهکارهای شعر تعلیمی صوفیه به شمار می‌رود. این منظومه به دلیل جامعیت و ظرافتی که دارد، همواره مورد توجه عرفا و حکمای دوره‌های بعد بوده است و بر آن شرح‌ها نوشته شده‌اند. دکتر موحد در این کتاب می‌کوشد با استفاده از همه آثار موجود شبستری و مقایسه آنها با یکدیگر، زندگانی و آراء و عقاید شیخ را بررسی و تحلیل نماید.

6022999a66659.png

شعر صوفیانه فارسی

یوهانس دوبروین

این کتاب که پیش‌درآمدی است بر بررسی تحول اشعار عرفانی در ادبیات سنتی فارسی، سیر تفکر صوفیانه را از آغاز (سده‌های چهارم و پنجم هجری) تا زمان عبدالرحمن جامی (اواخر سدۀ نهم هجری) پی می‌گیرد. مؤلف که از استادان برجسته فارسی‌شناسی دانشگاه معروف لایدن هلند بوده، آثار و پژوهش‌های متعددی درباره ادبیات کلاسیک فارسی داشته است. او در این کتاب بعد از بررسی رابطه تصوف و ادبیات، پژوهش خود را با توجه به چهار نوع ادبی لطایف عرفانی، موعظه، شعر عاشقانه و قصه‌ها و روایت‌های منظوم رمزی در قالب‌های چارگانی، قصیده، غزل و مثنوی دنبال کرده، شاعرانی که در هر قالب شعر صوفیانه‌ای سروده‌اند، معرفی و آثارشان را به اختصار تحلیل کرده و آگاهی‌های تازه درباره بسیاری از جنبه‌های صوری و محتوایی شعر صوفیانه در دسترس نهاده است.