در یک دهه گذشته با توجه به تحولاتی که در خاورمیانه رخ داد و منجر به خود مختاری و استقلال کردهای عراق شد و نیز فضای باز فرهنگیی که در کردستان ایران بعد از جریان دوم خرداد به وجود آمد، ادبیات کردی به صورت چشمگیری مورد توجه قرار گرفت. ارتباط فرهنگی محکم‌تری بین فعالان ادبی کردستان عراق و ایران به وجود آمد و رفته رفته زمینه رشد فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در کردستان ایران نیز فراهم شد. تولد مطبوعات کردی، افتتاح انیستیتوی کرد در تهران، برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های فرهنگی و ادبی کردی و ... همه این اتفاقها و رویدادهای مهم باعث شد تا ادبیات کردی در ایران حضور جدی خود را اعلام کند. طبیعی است که ادبیات برای رشد و گسترش نیاز به بستری مناسب دارد و همه شواهد نشان داد چنین بستری برای ادبیات کردی فراهم شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ca27b146d11.jpg

تذکره شاعران تکاب افشار مشتمل بر: شرح‌حال و نمونه اشعار شعرای منطقه بزبان‌های فارسی‌، آذری و کردی‌

حسینعلی قادری تکانتپه‌

مجموعه حاضر مشتمل است بر شرح حال و نمونه اشعار فارسی، آذری و کردی 81شاعر منطقه "تکاب افشار." در ابتدای کتاب، نگارنده معرفی‌نامه کوتاه جمعی از سرایندگان و فضلای تکاب را در قالب یک مثنوی به نظم کشیده است .آن‌گاه هشتاد و یک شاعر یاد شده، به ترتیب الفبا معرفی شده‌اند که اسامی تعدادی از آن‌ها بدین‌قرار است" :یدالله امین"، "نصرت‌الله آموزگار"، "علی اشرف احمدنیا"، "علی‌اشرف اخوی"، "یحیی اسماعیلی"، "عباسعلی خان افشار"، و "آذر افشاری."

6589994f79fc2.jpg

شاعر قله های مه آلود: تصحیح‌، ترجمه و شرح اشعار غلام‌رضا ارکوازی به‌انضمام درآمدی بر کرد و سیر تاریخی و فرهنگی او و تاریخ استان ایلام‌

در فصل نخست کتاب درباره زیستگاه کردان، زبان کردی، و ادبیات کردی نکاتی مطرح گردیده، سپس تاریخ استان ایلام از اعصار کهن تا دوره حاضر به اختصار بازگو شده سرانجام زندگی و شعر "غلام‌رضا ارکوازی "بررسی می‌شود .فصل چهارم کتاب شامل متن انتقادی اشعار اوست و در فصل پنجم، متن اشعار "غلام‌رضا ارکوازی " با رسم‌الخط کردی درج می‌گردد .فصل پایانی کتاب نیز به شرح و ترجمه اشعار اختصاص دارد .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58b650cdb723e.PNG

درآمدی بر شعر معاصر کردی؛ مردان شاعر کرد (قسمت اول)

شعر معاصر کرد، شعری ساختمند و در خور توجه و تأمل است. این شعر که زیرساختی جهان شمول دارد، آینه گردان افکار، عقاید و رویاهای مردمی است که صادقانه به درک پیرامون و اشیا و آن چه تاریخ نامیده می‌شود نشسته‌اند. شعر معاصر کرد، در نگاهی کلی دور محورهایی مثل زندگی، عشق و سرزمین و وطن می‌گردد و شاعرانی در هیات سرباز و عاشق دارد. فضای شعر کردی، فضایی بکر و دست‌نخورده‌ طبیعت است و آهنگ آن بوی موسیقی بومی و ضرب آهنگ بال زدن پرندگان کوهستان را دارد. در واژه واژه‌ی شعر کردی، انسان و طبیعت نفس می‌کشد. اگر از منظر زیبایی‌شناسی به شعر کردی بنگریم، آن چه می‌بینیم بیش‌تر شبیه تابلویی سحرآمیز است تا متنی زیبا؛ تابلویی که در آن اسب‌ها رم کرده‌اند و رودخانه‌ها در خروشند و زندگی مثل سرودی بر لب آدم‌ها جاری است. آدم‌هایی که همواره در هراس‌اند مبادا تندباد، ترکیب‌بندی رنگ‌های این تابلو را برهم زند!

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57f17180d3edb.PNG

شعر زنان کردستان عراق

فریاد شیری

با نگاهی کوتاه به سیر تحولات شعر نو کردی، چنین به نظر می‌رسد که سهم مشارکت زنان در تحولات شعری اندک بوده اما واقعیت این است که نمی‌توان این سهم اندک را در آن فضای مردسالارانه‌ جامعه جهان سومی بی‌تأثیر پنداشت. هر چند در دهه‌های اخیر زن حضور پررنگ‌تری در عرصه‌های ادبی هنری پیدا کرده است و دغدغه‌های انسانی و آرمانی خود را با لحن و نگاهی زنانه مطرح می‌کند. در این فرصت به معرفی پنج شاعر زن کرد می‌پردازیم که از نسل‌های مختلف انتخاب شده‌اند. هر چند شاعران دیگری هستند که می‌بایست معرفی شوند اما به علت عدم دسترسی به آثار آنان این امر میسر نشد. امیدواریم در فرصتی مناسب امکان معرفی آثار آنان نیز فراهم شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله