ادبيات عامه، در هر جامعه و سرزميني، دوش به دوش ادبيات رسمي وجود داشته است. چنين ابياتي از آنجا که بر پايه واقعيات زندگي و عاري از هر گونه تعارف و ملاحظه‌اي است آينه تمام نماي بخش از حقايق تاريخي ـ اجتماعي است. علاوه بر آن گوياترين تصوير زندگي مردمان که آداب و رسوم، سنت‌ها و باورهاي منطقه‌اي حاضر است. ادبيات لري با پيشينه‌اي کهن تصويرگر زندگي سنتي و ايلي است. شناخت چنين ادبياتي مددرسان شناخت ويژگي‌هاي مردم‌شناختي و جامعه‌شناسي آن ناحيه است. اين نوشتار به بررسي بافت عشيره‌اي و ايلاتي جامعه لر با تاکيد بر شهرستان بوير احمد پرداخته است. محدود زماني اين بررسي دهه هزار و سيصد و پنجاه و قبل از آن است سدگي و بي پيرايگي رسوم لري را ـ قبل از آميزش با ادبيات رسمي دهه‌هاي اخير ـ بيان مي‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

58b650cdb723e.PNG

درآمدی بر شعر معاصر کردی؛ مردان شاعر کرد (قسمت اول)

شعر معاصر کرد، شعری ساختمند و در خور توجه و تأمل است. این شعر که زیرساختی جهان شمول دارد، آینه گردان افکار، عقاید و رویاهای مردمی است که صادقانه به درک پیرامون و اشیا و آن چه تاریخ نامیده می‌شود نشسته‌اند. شعر معاصر کرد، در نگاهی کلی دور محورهایی مثل زندگی، عشق و سرزمین و وطن می‌گردد و شاعرانی در هیات سرباز و عاشق دارد. فضای شعر کردی، فضایی بکر و دست‌نخورده‌ طبیعت است و آهنگ آن بوی موسیقی بومی و ضرب آهنگ بال زدن پرندگان کوهستان را دارد. در واژه واژه‌ی شعر کردی، انسان و طبیعت نفس می‌کشد. اگر از منظر زیبایی‌شناسی به شعر کردی بنگریم، آن چه می‌بینیم بیش‌تر شبیه تابلویی سحرآمیز است تا متنی زیبا؛ تابلویی که در آن اسب‌ها رم کرده‌اند و رودخانه‌ها در خروشند و زندگی مثل سرودی بر لب آدم‌ها جاری است. آدم‌هایی که همواره در هراس‌اند مبادا تندباد، ترکیب‌بندی رنگ‌های این تابلو را برهم زند!

585ae5964cff6.PNG

موتک، شعر حزن‌انگیز بلوچ

پیرمحمد ملازهی پسکوه

موتک در نواحی مختلف بلوجستان رایج است و در هر منطقه اسمی خاص یافته است. دو واژه موتک و مودگ از سایر واژه‌ها بیشتر بکار می‌روند و ریشه لغوی آنها احتمالاً موتک از موت و مودگ از مویه مشتق شده باشد. موتک‌ها اشعار ساده و در عین حال متاثر‌کننده‌ای هستند که بوسیله زنان بهنگام مرگ کسی با آواز غم‌انگیزی خوانده می‌شوند. بویژه موتک بوسیله مادران بهنگام مرگ فرزندانشان همراه با مویه و زاری است و بسیار متأثرکننده است. زنان پیوندهای عاطفی شدیدتری با افراد خانواده دارند و طبعاً بهنگام مرگ تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما دلیل دیگری برای موتک میتوان مشاهده کرد. در فرهنگ بلوچ بی‌تابی کردن در مقابل حوادث هر چند ناگوار باشند ناپسند است و نشانه‌ای از ضعف تلقی می‌شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fafa7be1a52c.png

درسنامه تاریخ زبان فارسی

عباس خائفی

درس تاریخ زبان فارسی یکی از موضوع‌های اصلی رشته زبان و ادبیات فارسی است که در صورت توجه به آن می‌تواند کمک مؤثری به دانشجویان در درک بهتر و شناخت بیشتر زبان فارسی باشد. در این اثر ابتدا به موضوع زبان‌های هندواروپایی و سیر تحول زبان‌های اشاره شده و اشاره‌ای گذرا به بین‌النهرین و سپس پیشینه زبان فارسی در سه دوره باستان، میانه و امروز بررسی شده است. در ادامه به تاریخچه خط اشاره شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب
573aa0bfe37a7.PNG

بررسي سه قطره خون هدايت بر مبناي نظريه «قدرت» ميشل فوکو

عباس خائفی

از ديدگاه فوکو همه انديشه‌هاي اجتماعي و دانش بشري ريشه در روابط قدرت دارد. تمامي نهادهاي اجتماعي حتي به ظاهر انسان دوستانه سعي دارند که انسان را محدود سازند و آزادي‌اش را سلب کنند: آزادي فردي، اجتماعي و سياسي. نظريه‌هاي فوکو در بسياري از رشته‌هاي علوم انساني و حتي در ادبيات داستاني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در مقاله حاضر ضمن معرفي اين رهيافت‌ها، ساختار و اجزاي داستان «سه‌قطره خون» صادق هدايت بر مبناي نظريه قدرت از فوکو بررسي مي‌گردد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله