از تجزیه هر جمله‌ای با دو دسته عنصر روبرو می‌شویم. الف: عناصر قاموسی ب: عناصر دستوری. عناصر دستوری نشان‌دهنده زمان، وجه، حالت، شخص هستند یا روابط بین عناصر قاموسی را بیان می‌کنند. وجود عناصر قاموسی منوط به اجتماع مشخصاتی است که آنها را مشخصات گزینشی می‌نامیم. این مشخصات عبارت‌اند از: عام و خاص، جمع بستنی و جمع نبستنی، جاندار و غیر جاندار، انسان و غیر انسان، مذکر و مؤنث.

منابع مشابه بیشتر ...

656b428adfee1.jpg

دفتر شعر حسین روشندل

حسین روشندل

موضوع کتاب مجموعه اشعاری است از حسین روشندل که در سال 1346 توسط چاپخانه علمیه تبریز منتشر شده است.

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

581a520d7d816.PNG

مفهوم هنر

1. هنر در اصل شیوه انجام کاری را می‌گفتند. اما استعمال این کلمه در این مفهوم عام دیگر متروک شده است. 2. رفته رفته هنر به معنائی اخص استعمال شد و مقصود از آن شیوه‌های انجام کاری بود که از اراده آدمی دخیل باشد و نیز از معنای آن چنین بر می‌آید که برای رسیدن به مقصود بیش از یک راه وجود دارد و شرط رسیدن به چنین مقصودی آمادگی قبلی، ورزیدگی و دقت فاعل است. طب را هنر می‌دانستند و به همین قیاس شکار و سواری و مباحثه و آئین سلوک را. هنر راه رفتن، نفس کشیدن و حتی سکوت هم وجود دارد.

هنر/مطالعات عمومی
مقاله