«محاق» تصویری است موجز و فشرده از «تعلیق»و موثعیتی ناانسانی که به حماسی است و نه تراژیک. تعلق در دورن و برون. در قضا، زمان و مکان. در ژرفای ذهنیت. روان و ساختار آدم‌های داستان. در واقعیت داستان و در «زبان» موقعیت «محاق». حتا «وضعیت فاجعه» یا «فاجعه وضعیت» نیز نیست گر چه جز مرگ و گریز ـ مرگی بی‌معنا و گریزی پوچ و عبث ـ برای آدمیان درگیر و گرفتار در آن راهی نیست. «واقعیت داستان»، چون «واقعیت عینی» بیشتر یک «دام» است و گزارش آدمیان گرفتار در «دام».

منابع مشابه بیشتر ...

64931d605c560.jpg

جنگ و خاطره: میزگرد بررسی ادبیات خاطره‌نویسی رزمندگان جنگ ایران (و عراق) و رزمندگان فرانسوی جنگ جهانی اول (15-16 آذرماه 1378 -تهران)

جمعی از نویسندگان

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پانزدهم و شانزدهم آذر 1378 میزگردی با عنوان "بررسی تطبیقی ادبیات خاطره نویسی جنگ و رزمندگان ایران (و عراق) و رزمندگان فرانسوی در جنگ جهانی اول در تهران برگزار گردید تا در آن زمینه‌های مشترک و متشابه فرهنگ شناختی دو جنگ یاد شده، از منظر مقابله خاطرات مکتوب رزمندگان بررسی شود .مجموعه حاضر مربوط به مباحث میزگرد مذکور است که این مقالات را در بر دارد" :ادبیات خاطره نویسی جنگ/ کریستف بالایی"، "نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی ایران شناسان خارجی/ محمود طالقانی"، "جنگ یا انقلاب اجتماعی/ تقی آزاد ارمکی"، "آتش و ادبیات/ مرتضی سرهنگی"، "جنبه جامعه شناختی خاطره نویسی/ مسعود کوثری"، "راز و رمز خاطرات جنگ و عرصه نوین خاطره نویسی/ علیرضا کمری"، "تاریخ فرهنگی جنگ بزرگ/ ادوان روزو"، "جنگ یا انقلاب اجتماعی/ اریک بوتل ." در بخش دوم کتاب گزینه‌ای از خاطرات رزمندگان ایرانی و فرانسوی جمع آمده است .

63175f9b4af8b.jpg

شقایقها

حیدر رقابی

دکتر حاکمی استاد دانشگاه تهران مقدمه ای بر کتاب شقایقها نوشته و این گونه میگوید: ...کتاب شقایقها به نام بهنام محمدی و سالم بهمنی قهرمانان شهید خرمشهر تقدیم گردیده است. کتاب با پیام امام آغاز و با قطعات دریاچه شقایقها، شهر دروازه طلائی، جنگ و پیروزی و سرزمین لاله های سرخ و حماسه انقلاب ایران به پایان می رسد.....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f738c876d00d.jpg

نقشی از روزگار

فرج سرکوهی

این کتاب مجموعه مقالات نجف سرکوهی است که شامل سه بخش به نام‌های 1. شعر 2. داستان 3. در برابر روایت انحصاری تاریخ می‌شود. نویسنده در بخشهایی از این کتاب مقالاتی با عنوان: شعر نیما پس از 28 مرداد؛ سپهری، عارفی غریب در دیار عاشقان؛ فروغی تازه در پنج شعر فرخزاد؛ تکرار، فرمالیسم و بحران شعر فارسی و ... را به رشته تحریر درآورده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
57e77caf5e975.PNG

چراغانی در باد؛ رمانی در دام دوگانگی کالبدشکافی یک اثر رئالیستی

فرج سرکوهی

حوادث رمان در سال‌های توفانی سی تا سی و دو در یکی از شهرهای جنوبی ایران می‌گذرد و چنانکه از نام رمان نیز برمی‌آید قرار است به روایت رئالیستی حماسه طلوع امیدی را تصویر کند که با فاجعه غروبی دردناک به پایان آمد و با خود نسلی را به پایان برد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله