منتقدان ادبي دوره ادبي را در روايت تاريخ ادبيات ايده‌اي سامان بخش يافته‌اند. دوره ادبي دراصل برشي از زمان است، اما در تاريخ‌هاي ادبي و مباحث انتقادي، معاني ضمني و متداعي ديگري نيز دارد. اين معاني ثانوي را مي‌توان مولفه‌هاي دوره ادبي خواند. مهم‌ترين اين مولفه‌ها که به تنهايي يا در ترکيب‌هاي گوناگون به مفهوم برش زماني افزوده مي‌شوند، عبارت‌انداز: روح زمانه، شرايط توليد ادبي، هنجارهاي غالب، تغيير و تحول/ تکامل، تقابل‌هاي دوگاني، روايت ايدئاليستي فردي يا جمعي و مفهوم فضا/ مکانمندي. روح زمانه و شرايط توليد ادبي نظريه‌هايي عرضه مي‌کنند درباره عواملي بيرون از ادبيات که شکل‌گيري و تغيير دوره‌هاي عمومي و ادبي را مديريت مي‌کنند. تلقي دوره به عنوان برهه‌اي که مجموعه‌اي از هنجارهاي ادبي بر آن حکم فرماست، نوعي وحدت و انسجام دروني به دوره‌ها نسبت مي‌دهد. دوره‌بندي برمبناي ايده تکامل زيستي/ اندام وار، هر دوره ادبي را با مرحله‌اي از حيات ارگانيسم زنده برابر مي‌نهد. برخي منتقدان نيز دوره‌هاي ادبي را در چارچوب تقابل‌هايي دوگاني مانند کلاسيک و مدرن يا کهنه و نو درک مي‌کنند. برخي نيز با کنار گذاشتن نگاه محدود سنتي به دوره‌ها، جنبه‌اي مکاني براي دوره ادبي قائل مي‌شوند. در هر حال، دوره ادبي حاصل روايت ايدئاليستي فردي يا جمعي است و بيش از آنکه يک مفهوم علمي باشد يک ايده است و بيش از آنکه به دانش مربوط باشد با انديشه مرتبط است.

منابع مشابه بیشتر ...

6114bbf1c699d.png

چرا ادبیات؟

ماریو بارگاس یوسا

کتاب «چرا ادبیات» اثر برجسته دیگری از ماریو بارگاس یوسا است که از متن انگلیسی با فارسی ترجمه شده است. در این کتاب که بخش اول آن درباره اهمیت ادبیات است، یوسا به این پرسش پاسخ می‌دهد که واقعا «چرا ادبیات؟» چرا خواندن رمان و داستان تا این اندازه اهمیت دارد و همه بزرگان آن را توصیه می‌کنند؟ این کتاب، که عنوان آن از مقاله نخست کتاب گرفته شده است، شامل دو مقاله و یک سخنرانی است که عنوان‌های آن چنین است: چرا ادبیات، فرهنگ آزادی، امریکای لاتین: افسانه ـ واقعیت.

6112119941edc.png

جامعه شناسی ادبیات

روبر اسکارپیت

تاریخ ادبیات از قالب‌های فکری نویسنده در پیوند با ساختارهای جمعی محیط او سخن نمی‌گوید، سبک کار او را با تحولات اجتماعی و اقتصادی زمان او در ارتباط قرار نمی‌دهد، مکانیسم‌های آفرینش هنری را در آثار او به تحلیل نمی‌گذارد، اندیشه‌های او را در بستر زمان جای نمی‌دهد، رابطه آن را با تفکر رایج، نظام حاکم، با خواست‌های زمان، با منافع طبقات اجتماعی نشان نمی‌دهد. این بخش از ادبیات را جامعه‌شناسی ادبی به عهده می‌گیرد. این کتاب در چهار بخش اصلی اصول و روش، تولید، توزیع و مصرف به زوایای مختلف جامعه‌شناسی ادبیات پرداخته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a4acd52f972.PNG

بازاندیشی چارچوب نظری فصاحت

ناصر قلی‌سارلی

اصطلاح فصاحت که در سنت بلاغت عربی ـ اسلامی همواره در هم‌نشینی و ارتباط با اصطلاح بلاغت به کار رفته است، به وضوح و روشنی در زبان اشاره دارد. چارچوب نظری فصاحت گروهی از خطاها را شامل می‌شود که باید از آنها دوری کرد. ملاک‌های این چارچوب اغلب سلبی‌اند و فقط فصیح را از غیرفصیح جدا می‌کنند. در این نوشته می‌کوشیم ضمن به دست‌دادن توصیفی مجمل، اما روشن از مجموعه دیدگاه‌های سنتی در باب فصاحت و مسائل مرتبط با آن، به کمک یافته‌های زبان‌شناسی اجتماعی چارچوب جدیدی برای فصاحت پیشنهاد کنیم. در این چارچوب، ملاک‌ها ایجابی خواهند بود و ما را قادر خواهد ساخت تا الگوهای مختلف زبان اعم از کلمه، کلام، دستگاه خط و مانند آن را به شیوه موثرتری ارزیابی و درباره فصاحت آنها داوری کنیم. چارچوب نظری جدید پنج ملاک دارد: اصالت، زیبایی، کفایت، کارایی و قابلیت پذیرش. تفکیک این ملاک‌ها برای فهم بهتر جنبه‌های مختلف فصاحت است و این ملاک‌ها در مقام کاربرد در نقد زبانی با هم در تعامل‌اند و با هم عمل می‌کنند. پیشنهاد چارچوب جدید به معنای رد و کنار نهادن چارچوب سنتی نیست. هدف اصلی، رفع محدودیت های آن چارچوب قدیم و احیای مفهوم فصاحت برای کاربست در انتقادهای زبانی در دوره معاصر است.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله
589977a483ebf.PNG

دوره‌بندي تاريخ دانش بلاغت فارسي

ناصر قلی‌سارلی

«دوره» در مطالعات تاريخي، مفهومي نظام بخش است و مورخان علوم و هنرها را در طبقه‌بندي اطلاعات تاريخي ياري مي‌كند. در اغلب كتاب‌هاي تاريخ ادبيات «دوره‌بندي»، اساسي‌ترين پايه بخش‌بندي و فصل‌بندي است. دوره‌بندي در علوم ادبي مانند بلاغت نيز روايي و كاربرد يافته است؛ ازجمله شوقي ضيف تاريخ بلاغت عربي ـ اسلامي را به ادواري تقسيم كرده است. در اين مقاله طرحي براي دوره‌بندي تاريخ بلاغت فارسي پيشنهاد شده است. نظام بلاغت نظري فارسي دراصل از زبان عربي گرفته شده؛ اما كيفيت و كميت اقتباس در ادوار زماني مختلف يكسان نبوده است. گاهي بلاغي‌هاي فارسي نويس خود نيز نوآوري‌هايي داشته و گاه از نظام بلاغت نظري ساير تمدن‌هاي مجاور ازجمله بلاغت هندي در بررسي زيبايي‌هاي سخن فارسي بهره گرفته‌اند. برمبناي عصر زندگي نويسندگان کتاب‌هاي بلاغت فارسي و شباهت و يكساني رويكردهايي كه در نگارش كتاب‌ها و رساله‌هاي بلاغي در پيش گرفته‌اند، در اين نوشته چهار دوره متفاوت را بازشناخته‌ايم:1. دوره بومي سازي (از قرن پنجم تا هفتم هجري) كه دوره آغازين بلاغت فارسي است و سه كتاب مهم ترجمان البلاغه، حدائق السحر في دقايق الشعر و المعجم في معايير اشعار العجم را دربرمي‌گيرد. 2. دوره شرح و تقليد (از قرن هشتم تا پيش از دوره معاصر) كه عصر شرح‌نويسي بر كتاب‌هاي دوره بومي‌سازي است. 3. دوره هندي‌گرايي (مقارن با رواج سبک هندي) كه در آن فارسي‌نويسان هند و سبك هندي مي‌كوشند سخن فارسي را به ميزان نظام بلاغي برگرفته از هندي برسنجند. 4. دوره بلاغت مدرسي (دوره معاصر) كه دوره متاخرتر است و كتاب‌هاي درسي بلاغت فارسي را شامل مي‌شود.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله