جهان داستان با وسعتی سترگ مامن بسیاری از انسان‌هاست. انسان امروزی تنها و بی‌هویت شده است و در گستره گیتی به دنبال هویت گمشده‌ای است که آرامش و آسایش را به او باز گرداند. بسیاری از ما به دنبال لحظه‌ای آرامش خیال شاید ساعت‌ها می‌اندیشیم و بی‌درنگ در لحظه‌ای ناخودآگاه به دنیای ماورایی و حضور انسان پی می‌بریم. انسان در دنیای گفت و گوی تمدن‌ها، دهکده جهانی احساس تنهایی می‌کند و تنها در لایه‌های درونی خودش در جست و جوی حقیقت از دست رفته است. براستی انسان چگونه می‌تواند به آرامش واقعی برسد.

منابع مشابه بیشتر ...

663cc76ad0fdc.jpg

موج آفرینی

ماریو بارگاس یوسا

« کتاب موج آفرینی » نوشته ماریو بارگاس یوسا، بیش از 40 مقاله از این نویسنده بزرگ پرو را گرد هم آورده است. این کتاب توسط جان کینگ ویرایش شده است که او این مقالات را نیز به انگلیسی ترجمه کرده است. وارگاس در مورد سیاست، ادبیات، فرهنگ عامه، حرفه نویسنده و موضوعات دیگر می نویسد. حالات روحی او در سراسر کتاب بسیار متفاوت است: عصبانی، آزرده، احساساتی، خشمگین و شیفته. کتاب پر از بینش ها و خاطرات جذاب است. برای مثال، خواندن این که چگونه اولین رمان بارگاس یوسا سوزانده و محکوم شد، جذاب است. او اغلب به فیدل کاسترو، رهبر کوبا حمله می کند. یکی از بهترین انتخاب ها، «داستان یک قتل عام»، از قتل غم انگیز گروهی از روزنامه نگاران می گوید. این قطعه ما را به دنیای چریک های راه درخشان و سرخپوستان ایکیچانو می برد. کتاب موج آفرینی که سی سال نگارش را در بر می گیرد، توسعه تفکر ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده جایزه نوبل را در مورد سیاست و فرهنگ دنبال می کند و وسعت علایق و علایق او را نشان می دهد. در اینجا مراقبه های زیرکانه ای در مورد انقلاب کوبا، استقلال آمریکای لاتین، و تروریسم مسیر درخشان پرو است. تعامل درخشان با چهره های برجسته ادبیات مانند جویس، فاکنر و سارتر. و مشاهدات در مورد قبرستان سگ ها که در آن رین تین تین دفن شده است، چاقوی لورنا بابیت، و شکست های سیستم مدرسه عمومی انگلیسی.

63593477d1af8.jpg

شرح زندگی و احوال آنتوان دوسنت اگزوپری

اقدس یغمائی

سنت‌اگزوپری در شهر لیون و در یک خانوادهٔ کاتولیک و نخبه‌سالار متولد گردید. شجره‌نامهٔ این خانواده تا چندین قرن قدمت داشت. او سومین فرزند از ۵ فرزند مارتن لوی ماری دو سنت‌اگزوپری و ویکنتس آندره لوییز ماری دو فونس‌کلمب بود. پدر وی مدیر اجرایی کارگزاری بیمه بود که در ایستگاه قطار بر اثر سکته، قبل از چهارمین سال تولد آنتوان درگذشت. آنتوان در سال ۱۹۳۱ با کانسوئلو سنت‌اگزوپری ازدواج کرد. سنت‌اگزوپری تا قبل از جنگ جهانی دوم، خلبان تجاری موفقی بود که در خطوط پست هوایی میان اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی به فعالیت می‌پرداخت اما با آغاز جنگ، هر چند از دیدگاه سن و وضعیت سلامتی در شرایط مطلوبی نبود اما به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این بود که در همان زمان کشته شده‌است. سنت‌اگزوپری برندهٔ جوایز ادبی معتبر فرانسه و همچنین برندهٔ جایزهٔ کتاب ملی آمریکا گردید. عمده شهرت وی به واسطه کتاب شازده کوچولو و نوشته‌های تغزلی او با عنوان زمین انسان‌ها و پرواز شبانه است. آثار او، از جمله کتاب شازده کوچولو به ۳۰۰ زبان و گویش ترجمه شده‌است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55dd76731aeee.png

بررسي سيميالوژي مضمون عشق در اشعار نزار قباني و حميد مصدق

زهرا طهماسبی

عشق يكي از مضامين مهم شعري است و از آنجا كه از احساسات انسان سرچشمه مي‌گيرد، عامل پيوند ميان انسان‌هاست. نزار قباني و حميد مصدق نيز شاعراني هستند كه اين مضمون يكي از مضامين اصلي شعر آنها به شمار مي‌رود، اما عشق در شعر هر دو آنان داراي ويژگي‌هاي خاصي است. مصدق هم از لحاظ مضمون و هم از لحاظ زبان شاعري كلاسيك است، اما نزار در اين دو حيطه نوگراتر است و زبان و مضمون عشق را با زندگي معاصر پيوند مي‌دهد. از سوي ديگر، «عشق به معشوق» و «عشق به مردم» در شعر مصدق به يک ميزان برجستگي دارند، در حالي که در شعر نزار «عشق به معشوق» برجسته‌تر است. همچنين مصدق شاعر درد و غم عشق است، اما نزار قباني شاعر شادي‌هاي عشق است. بنابراين باتوجه به معاصربودن اين دو شاعر و اشتراک آن دو در مضمون عشق نياز به چنين بررسي‌اي احساس مي‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله