هشتمین جلد از مجموعه "جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان "به بررسی تاریخ تصوف در کرمانشاه و پیشینه سلسله‌ها و فرقه‌های صوفیه در غرب ایران اختصاص دارد .کتاب با ذکر پیشینه‌ای از طریقه نعمت اللهی آغاز می‌شود که طی آن از احوال و آثار شاه نعمت‌الله ولی، استادان، آداب سلوک، جانشینان، اشعار و رسالات وی سخن می‌رود، سپس به شاخه‌های مختلف سلسله نعمت‌اللهی کرمانشاه، پیشینه تاریخی و تداوم آن، همچنین خاندان‌ها و مشاهیر این فرقه اشاره می‌شود . بخش بعدی کتاب به طریقت "نقشبندیه "اختصاص می‌یابد .مطالب این بخش با نگاهی کوتاه به پیشینه این طریقت از ابتدا تا زمان ورود به کرمانشاه آغاز می‌شود، آن گاه رشته‌های مختلف خاندان‌های اصلی، مشایخ مشهور و سوابق هر کدام معرفی می‌گردد .دو بخش بعدی کتاب به پیشینه و معرفی طریقه‌های "قادریه "و "خاکساریه " در کرمانشاه اختصاص دارد .مطالب کتاب با عکس‌ها، نقاشی‌ها، اسناد و شجره‌نامه‌های متعددی از مشایخ و مشاهیر نام برده در متن نیز فهرست منابع و نمایه اسامی به پایان می‌رسد .

منابع مشابه بیشتر ...

655e208d23e2a.jpg

سفرنامه فرنگ: گزارش سفرهیت اعزامی شورای تبلیغات اسلامی به ایتالیا در حاشیه سفر برای شرکت در کنفرانس اوپک

فخرالدین حجازی

کتاب حاضر، گزارشی از سفر هیئت شورای تبلیغات اسلامی به ایتالیا برای شرکت در کنفرانس اوپک است. حُسن این سفرنامه این است که با قلمی ساده و روان نوشته شده و مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی در خلال نوشته‌های این کتاب بیان شده که خواننده هم از مطالب کتاب لذت می‌برد و هم از این مسائل آگاهی یابد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دانشجویان اسلامی ایتالیا از من خواسته بودند که برای سالگرد انقلاب آنجا بروم، من این دعوت را با شورای تبلیغات اسلامی در میان گذاشتم، گفتند قرار است هیئت‌هایی از طرف شورا به کشورهای دنیا مسافرت کنند شما هم از طرف ما بروید و هیئتی را هم با خود همراه ببرید».

64f08f0f56ae1.jpg

تاریخ تصوف در کردستان‌

محمد رئوف توکلی

در این کتاب، نخست ادیان باستانی کردها معرفی می‌شود، سپس شرحی از فرقه‌های مختلف صوفیه فراهم می‌آید .معرفی بنیان گذاران و آداب طریقت فرقه‌های"قادریه"، "نقشبندیه" و "حقه" از دیگر مطالب کتاب است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65b1376ee74ae.jpg

کیمیای هستی (زندگینامه خودنوشت سیدمرتضی نجومی)

در این کتاب، شرح حال و خاطرات ((سید مرتضی نجومی)) از خوشنویسان معاصر به طبع رسیده است .در این کتاب از احوال و آثار شخصیت‌های بزرگ در زمینه‌های علمی، دینی و هنری سخن به میان آمده است .یادآور می‌شود این کتاب حاوی تصاویر و نمونه‌های هنری متعددی است .

شرح حال/تک نگاری
کتاب
655e1686eae50.jpg

قیام و نهضت علویان زاگرس در (همدان، کرمانشاهان، کردستان، خوزستان، آذربایجان)، یا، (تاریخ تحلیلی..) - جلد 1

محمدعلی سلطانی

کتاب حاضر پژوهشی است درباره پیشینه جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی (اهل حق) برخی مطالب کتاب بدین قرار است: کیفیت پیوند معنوی صفویه و اهل حق ;پیوستگی و گسستگی خاندان‌های اهل حق ;عملکرد شاه اسماعیل صفوی با قیامگران اهل حق ;آل حق در سرزمین‌های اسلامی همچون مصر، عربستان و ترکیه به مثابه داعیان صفویه و مبلغان تشیع علوی ;گزارشی مستند از قیام‌های پی‌درپی داعیان اهل حق از دوره صفویه تا عصر حاضر در ایران، عراق، ترکیه به ترتیب سنوات تاریخی.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب