تقريبا همه سعدي‌شناسان، اين شاعر بزرگ را معلم اخلاق و استاد ترويج مباني تربيتي و آموزشي مي‌دانند و به رغم برخي انتقادها و نکته‌گيري‌ها، باز شأن والاي او را در رواج اصول اخلاقي ستوده‌اند. به همين دليل، ماندگاري سعدي تضمين شده و قطعي است. سعدي که از هر فرصت مناسبي در آثار گونه‌گون خود از گلستان تا قصايد و مواعظ براي بيان و ترويج اصول و مفاهيم اخلاقي استفاده مي کند، از خداي‌خواهي و طلب آمرزش و مغفرت در پيشگاه خداوند، به عنوان يکي از الزامات رويکرد اخلاقي خويش ياد مي‌کند و اتفاقا آنجا که باب نصيحت پادشاه و ممدوح را باز مي‌کند، اين فرصت خداي‌خواني و آمرزش‌خواهي را بهتر قدر دانسته و رسالت خويش را به انجام رسانيده است. کوشش حاضر، بازکاوي و بررسي اين شگرد هنري و اخلاقي و معنوي سعدي است.

منابع مشابه بیشتر ...

655b63dfbae17.jpg

بوستان سعدی

مصلح‌الدین سعدی شیرازی

بوستان، همتای جاودانه‌ی گلستان، با این تفاوت که منظوم است. این منظومه‌ی چهارهزار بیتی همانند گلستان داستان به داستان و مواعظ شیرینی در آغاز یا انجام هر داستان در آن آمده است. وزن این منظومه، همانند شاهنامه‌ی فردوسی (بحرمتقارب) است. این اثر درخشان هم‌مانند گلستان مخاطب عام و خاص دارد و مطبوع هر طبعی است، و بیش از هفتصد سال است که در اقلیم فارسی زبان (علاوه بر ایران، شبه قاره‌ی هند، افغانستان و آسیای میانه به ویژه سمرقند و بخارا و تاجیکستان) در مکتب‌خانه‌ها و سپس در عصر جدید در آموزشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشکده‌ها کتاب درسی آموزشی است و مهمترین درسی که می‌دهد درس زندگی است. بوستان مشتمل بر 10 باب است : 1. در عدل و تدبیر و رای 2. در احسان 3. در عشق و مستی و شور 4. در تواضع 5. در رضا 6. در قناعت 7. در عالم تربیت 8. در شکر بر عافیت 9. در توبه و راه صواب 10 .در مناجات و ختم کتاب.

62c6e087afefc.jpg

دیوان اشعار سلطان قاجار

کتاب حاضر از آثار "سلطان" شاعر غزلسرای اوائل عصر قاجار است. او با اینکه سراسر ادوار عمر خود را در تنعم و آسایش بسر برده معذلک غزلهای او پر از سوز و گداز از حسرت و حرمان است. اگر منبع الهام شاعر را محرومیت بدانیم سلطان با اینکه نازپرورده تنعم بوده ولی اثر بدیع و جاویدی از خود باقی گذارده است. شعر ایشان در کمال فصاحت و عاری از هرگونه پیرایه و تکلف است و با اینکه سرشار از تشبیهات فزون و استعارات فراوان است بسیار جذاب و بی اندازه گیراست و مایه آن همان سوز عشق و آتش شوقی است که در نهاد او نهفته است. سلطان در سخن پیرو سبک عراقی است و در غزل از شعر سعدی الهام گرفته است، البته با تصرفاتی که زمان شاعر قهرا در طرز ادای سخن او داشته است. او در مثنوی و رباعی و سایر فنون شعری هم سرآمد اقران است اما هیچکدام آنها به پایه غزل او نمی رسد. سلطان شاعر عارف مشربی است که در عین وسعت فکر کلامش در کمال شیوایی است، آثاری که از او بجای مانده منحصر به نسخه است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57eac79da0b11.PNG

كار چراغ خلوتيان در شعر حافظ

عبدالرضا مدرس زاده

اين مقاله به بررسي تركيب «كار چراغ خلوتيان» در غزلي از حافظ با مطلع: ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت كار چراغ خلوتيان باز در گرفت اشاره مي‌كند در بيشتر شرح‌هايي كه با موضوع شعر حافظ در دست است، اين تعبير به معني «رونق گرفتن كار» و با توجه به ديگر واژگان بيت به معني «روشن‌شدن خلوت عاشقان با چهره نوراني معشوق» آمده است. در مقاله حاضر با ارايه شواهدي از متون ادب فارسي نشان داده‌ايم كه يكي از معاني واژه كار به معني پارچه و بافته شده (منسوج) است كه در اينجا مي‌تواند به معني فتيله چراغ باشد؛ بنابراين كار چراغ يعني فتيله چراغ، كه در اين صورت ميان بالا رفتن حجاب از چهره معشوق با بالا آمدن فتيله چراغ به خلوت نشستگان تشبيهي زيبا، به وجود مي‌آيد. همچنين نشان داده‌ايم كه در سراسر ديوان حافظ واژه كار با واژه‌گان ديگري كه مرتبط با پارچه است مانند طراز، بخيه، پرده، نقش، كارگاه و … به تناسب همراه شده است.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله
574543434a5ea.PNG

نگاه تعليمي به دنياي شاهنامه در سبک عراقي

عبدالرضا مدرس زاده

در اينکه سخن گفتن از حماسه‌سرايي و گذشته پهلواني و اسطوره‌اي ايران زمين ويژگي برجسته و اصلي در سبک خراساني است ترديدي نيست و در اين دوره درخشان، ياد کرد از ايران باستان و حماسه‌هايش تا قرن پنجم با شدت و سرعت ادامه دارد و پس از آن رو به کاستي مي‌نهد. با فرارسيدن قرن ششم و گشوده‌شدن فضاي مذهبي، عقلي و عرفاني پيش روي اهل ادب، توجه به حماسه باستاني و ملي ايران نه تنها کم رنگ شد بلکه برخي از شاعران به نفي پهلوانان و قهرمانان حماسي و برتر شمردن اسوه‌ها و نمونه‌هاي مذهبي پرداختند و آنان را بر قهرمانان شاهنامه‌ ترجيح دادند. فضاي شعر ستايشي نيز به گونه‌اي پيش رفت که در نظر برخي شاعران، فضايل و خصايل ممدوح برتر از ويژگي‌هاي رستم و ديگر پهلوانان حماسي تلقي شد. مقاله حاضر نگاهي اجمالي به دنياي شاهنامه در سبک عراقي (قرن‌هاي ششم تا هشتم) خواهد داشت و ارزش تعليمي شاهنامه را از نظر شاعران و اديبان بررسي خواهد کرد.

پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله