فرهاد میرزا معتمدالدوله (1305 – 1233ق) پسر عباس میرزای نایب السلطنه از معدود رجالی است که با وجود نداشتن آموزش رسمی، دست به تحقیق و تألیف زده و دستی در فنون داشته، به طوری که از وی 6 ترجمه و تألیف و چندین تصحیح دیوان در دست است. او همچنین علاوه بر حکمرانی، بقاع مبارکه کاظمین را نیز تعمیر و مطلا نموده است. این کتاب شرح سفر 233 روزه فرهاد میرزا به زیارت خانه خدا در سال 1292 قمری است. مصحح، غلامرضا طباطبایی چیزی از متن اصلی نکاسته و تنها برای تسهیل خواندن و درک بهتر، از علایم سجاوندی استفاده کرده است. وی اغلاط کاتب را در متن سفرنامه تصحیح کرده و برای رعایت امانت، کلمه اصلی را در پاورقی آورده. دو حاشیه مهم مؤلف درباره تسمیه ارکان اربعه بیت الله الحرام و شهدای فخّ نیز در پایان سفرنامه آورده شده است. شرح حال فرهاد میرزا به قلم میرزا ابوطالب نواب نیز در بخش اختتام، ضمیمه این کتاب شده است. مصحح، همچنین معنی لغات و اصطلاحات دشوار را در «لغتنامه» ذکر کرده و فهرست اعلام جامعی نیز تهیه کرده و آن را در سال 1366 ش به طبع رساند.

منابع مشابه بیشتر ...

6623b91d579d2.jpg

سفرنامه حج و راهنمای حج

حسین ذوالقدر شجاعی

نویسنده این سطور حسین فرزند مرحوم محمدهاشم مشهور به ذوالقدر شجاعی کارمند پایه 9 وزارت دارائی (ممیز مستقل حسابهای اداره کل درآمدها) که در ذیحجه سال 1374 برابر با تیر 1334 شمسی توفیق تشرف به مکه معظمه را داشتم از همان روزهای اولیه مراجعت قصد داشتم که شرح جریان این سفر روحانی را به رشته تحریر درآورم که هم خاطرات این مسافرت ثبت و ضبط شده و هم آنکه شاید برای علاقمندان راهنمای مفید و سودمندی شود ولی از بدو ورود به تهران رعایت نزاکت های اجتماعی و دید و بازدیدهای سروران عزیز و دوستان گرام مجال شروع باین کار را نمی داد اینک که فی الجمله فراغتی حاصل گردیده است اقدام به تحریر نموده و از خداوند بزرگ حسن ختام آنرا مسئلت دارم.

651193224521a.jpg

کتابشناخت القاب دوره ی ناصرالدین شاه

صادق سلطان قرایی

بطور خلاصه روش کار در این رساله این است که اسم اشهر رجال را با مراجعه به منابع و ماخذ مختلف انتخاب کرده و شرح مختصری از زندگانی این کسان را در چند سطر آورده است. بطور کلی در این رساله اسامی اشهر و مختصری از شرح حال رجال سیاسی و مولفین و اشخاص مهم بین سالهای 1264-1313 ق به ترتیب الفبایی حرف به حرف و با ارجاعات هر کدام آورده شده است. در انتخاب اشخاص به این نکته توجه شده که این فرد اگر رجل سیاسی است و بیشتر در فاصله این دوره بازیگر صحنه سیاست بوده است، شرح حال آن آورده شده است و اگر چنانچه این شخص مولف است بیشتر توجه شده که تالیفات این شخص در این دوره تالیف و یا نشر گردیده باشد. در غیر این صورت از آوردن شرح حال رجالی که فقط در این دوره متولد شده و در دوره های بعد به نضج و کمال رسیده و یا اثراتی از خود باقی گذاشته اند، خودداری شده است. برای پیدا کردن و انتخاب هر اسم اشهر سعی گردیده در سه الی پنج ماخذ مورد بررسی قرار گیرد و ماخذ نیز عینا در پاورقی هر صفحه با شماره صفحات ماخذ ذکر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58b3fd93503ce.jpg

زنبیل

فرهاد میرزا معتمدالدوله پسر عباس میرزای نایب السلطنه

فرهاد میرزا معتمدالدوله (1233-1305 هجری قمری) از مشاهیر و رجال و شاهزادگان قاجار، فرزند عباس میرزا نایب‌السلطنه و عموی ناصرالدین شاه بود. آنچه درباره شخصیت علمی و فرهنگی او خودنمایی می کند، تحقیق و تتبع او در ضمن امور مملکتداری و حکمرانی اوست.فرهاد میرزا در علوم ریاضی، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، نجوم، هندسه و ... تسلط داشت و کتاب های زنبیل، مقتل قمقام، کنز الحساب، هدایه السبیل، فرهنگ جغرافیایی ایران، جام جم و نصاب انگلیسی به فارسی را تالیف نمود که گواه وسعت معلومات وی، در زمینه های تاریخ و جغرافی و اخبار و احادیث و دقایق ادب فارسی و عربی است. معتمد الدوله طبع شعر نیز داشت و در سروده هایش فرهاد تخلص می کرد. کتاب پیش رو که با استفاده از نسخه چاپ سنگی و همت حاجی محمد رمضانی در انتشارات پدیده (کلاله خاور) و در سال 1367 به چاپ دوم رسیده است، به خط نستعلیق و در موضوعات گوناگون در نظم و نثر تالیف شده است.

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب
5862c6bd20370.PNG

منشآت فرهادمیرزا معتمدالدوله

فرهاد میرزا معتمدالدوله پسر عباس میرزای نایب السلطنه

این کتاب دربردارنده 47 نامه ادبی و تاریخی است که بین سال‌های 1252 تا 1291 قمری برای سلطان وقت و رجال آن زمان از جمله ناصرالدین شاه، اعتضادالسلطنه، حسنعلی خان گروسی وزیرمختار، شعاع السلطنه، میرزا یوسف مستوفی الممالک، میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه، میرزا هدایت وزیر دفتر، حسام السلطنه و ... نوشته شده است و اوضاع اجتماعی و تاریخی دوران قاجار به طور اعم و وقایع و اتفاقات بین سال‌های مزبور به طور اخص با نثری شیرین و کنایات و تعابیر بدیع به رشته تحریر کشیده شده است. غیر از این 47 نامه، نامه دیگری هم در آخر متن این کتاب آورده شده که فرصت‌الدوله شیرازی در جواب نامه فرهادمیرزا نوشته است که صرف‌نظر از زیبایی کلام و نکات ادبی، دارای مطالب مهم تاریخی است.

نثر/نامه‌نگاری
کتاب