متن حاضر حاوی آگاهی‌های سودمندی از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و تاریخی هند و ایالت گجرات و شهر احمدآباد، میزبان اجلاس سراسری استادان زبان و ادب فارسی است. خواننده محترم درباره دانشگاه گجرات محل اجلاس استادان فارسی همچنین اطلاعات مفیدی به دست می‌آورد و از مسائل و موضوعاتی که در اجلاس مطرح شده همراه با پیشنهادهای عالمانه‌ای که نویسنده درباره آموزش و گسترش زبان و ادب فارسی در شبه قاره عرضه داشته آگاه می‌گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

5958d0d89e5ff.png

سالنامه دانشکده ادبیات و دانش‌سرای عالی، شماره 11، سال تحصیلی 1326 ـ 1327

جمعی از نویسندگان

در این سالنامه دانشجویان دانشکده ادبیات، مثل فرزندی که با کمال صداقت و معصومیت دفتر بد و نیک اعمال خود را در مقابل مادر مهربان می‌گشاید و اعترافات خود را بدو فرو می‌خواند، گزارش کارهای خود را تسلیم ملت ایران می‌کنند. این سالنامه یازدهمین شماره از سالنامه‌های دانشکده ادبیات و دانش‌سرای عالی به شمار می‌آید و در شش بخش نگارستان دیروز، کتابخانه، اجتماعات دانشجویان ـ انجمن‌ها، مقالات و اشعار، دانشجویان خارجی و آئین‌نامه‌ها ـ فارغ‌التحصیلان امسال سامان یافته است. در بخش اول این سالنامه شرح حال برخی از اساتید آورده شده است که به ترتیب عبارتند از: دکتر سیاسی، بهمنیار، مقدم، همایی، معین و کیا. همچنین خواننده در این سالنامه با آثار نظم و نثر دانشجویان نیز آشنا می‌شود. همچنین مبحثی به دانشجویان خارجی اختصاص دارد.

58e4696778fde.PNG

پاسداران زبان و ادبیات فارسی در هند

خان‌محمد عامر

گفت و گو از پیشینه دیرینه زبان و ادبیات فارسی در هندوستان تکرار مکررات خواهد بود. اما مهم این است که «قند پارسی» در آن دیار هنوز هم طرفدار و خریدار دارد، و برخلاف کوشش‌های مزدورانه انگلیسی‌ها در جهت امحای زبان و ادب فارسی و فرهنگ ایرانی در هند، این زبان اعتبار خود را حفظ کرده و حتی بر دامته رونق آن افزوده شده است. نگاهی به فهرست استادان و متخصصان زبان و ادب فارسی در هند، موید این ادعا است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65d9f28dc8b0e.jpg

فهرست فیلمهای عکس های تاریخی

قاسم صافی

فهرست حاضر راهنمای شماره فیلم های عکس های تاریخی ایران موسوم به عکس های بیوتات موجود در گنجینه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران است که اخیرا به منظور تسهیل و تسریع در یافتن عکس های تاریخی از روی آنچه در پشت هر عکس قید شده تهیه گردید. برای استفاده از فیلم های عکس های تاریخی، متقاضی کافی است با مراجعه به کتاب فهرست عکس های تاریخی، شماره عکسی را که در برابر موضوع مورد دلخواه قرارداد یادداشت نموده، سپس شماره فیلم آن را از روی این فهرست به دست اورد و به مسئولین مربوطه برای دریافت فیلم ارائه دهد...

کلیات/فهارس
کتاب
65310ddeb4290.jpg

مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی

قاسم صافی

این کتاب شامل: مراجع و نحوه استفاده از آن فرهنگ‌ها (واژه‌نامه‌ها) دایره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها کتاب‌شناسی‌ها سالنامه‌ها مرجع‌نگاری.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب