نقد ادبی که شاخه‌ای از ادبیات به‌شمار می‌آید، دانشی است که به شرح ارزیابی و داوری پیرامون آثار ادبی می‌پردازد. ادب عربی از دیرباز با نوعی «نقد ادبی» آمیخته بوده است. در این میان «تاریخ ادب قدیم عرب» به جهت داشتن پیشینه‌ای گرانقدر، سرشار از معلومات و دانستنی‌های ادبی و انتقادی است. ابن سلام از راویان و منتقدان قدیم عرب است که با نوشتن کتاب «طبقات الشعراء» تاریخ ادبیات‌نویسی و نقد ادبی را در ادب عربی پایه‌ریزی نمود. او در کتاب خود استفاده از روش طبقه‌بندی، بیان اصل و نسب شاعران، بیان ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی آنان و نقد و بررسی اشعار را مورد توجه قرار داده است. مهمترین نکته در طبقات‌الشعراء، بکارگیری شیوه‌های گوناگون در نقد اشعار است که می‌توان از شیوه‌های زیر نام ببرید: 1. مقایسه شاعر با شاعران هم طبقه او. 2. مقایسه شاعر با شاعران شهر و منطقه او. 3. برتری دادن شاعر بر شاعران یک دوره. 4. برتری دادن شاعر به جهت استفاده نیکو از یک صنعت بلاغی. 5. برتری دادن شاعر به جهت داشتن استعداد شعری. 6. ستودن شاعر به جهت داشتن استعداد شعری. 7. گزینش و برتری دادن قصیده‌ای از شاعر. این روش‌ها گرچه ریشه در نقد ادبی دوره جاهلی و اموی دارد، ولی مورد استقبال منتقدان دوره‌های پس از ابن سلام نیز قرار گرفت و باید اعتراف نمود که برخی از اصول آن، در دوره معاصر همچنان کاربرد بسیاری دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6537db88d0450.jpg

بررسی آثار و زندگی جک لندن؛ به انضمام دو داستان کوتاه (مرتد، یک تکه گوشت)

آرتوش بوداقیان

جک لندن جزو آن دسته از نویسندگان استثنایی است که از چارچوب ملیت خود خارج شده و به تمامی بشریت مترقی تعلق یافته اند. جک لندن در آثار خود مسائل مختلف و مضامین گوناگونی را مورد بررسی قرار می دهد ولی توجه اصلی او در همه اوقات معطوف به انسان زحمتکش بوده است. به عنوان نویسنده ای دموکرات و اومانیست، لندن با رنگهایی بسیار درخشان انسان فرودست و زحمتکش را با تمامی آرزوها، رویاها، تلاش ها و رنج های جسمی و روحی اش به تصویر میکشد. در آثار برجسته لندن چهره خشن، بی رحم و ریاکار نظام سرمایه داری و سیاست های سراپا سالوسانه آن با ظرافتی هر چه تمام تر عریان شده و ارکان این نظام زیر شلاق شدیدترین انتقادات قرار گرفته است. لندن تنها چاره رهایی از جهنم سرمایه داری را در انقلاب سوسیالیستی می دید و از این نظر در زمان خود شاید تنها نویسنده ای بود که قانونمندی های روند تکامل جامعه را دریافت و آنرا در آثار خود متبلور و متجلی ساخت تصادفی نیست که ماکسیم گورکی او را به عنوان "پیشگام و پیش آهنگ ادبیات کارگری آمریکا" مورد تحسین و تمجید فراوان قرار داد...

64da2c577e78f.jpg

فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد

جان آنتونی کادن

مجموعه حاضر که نوعی فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد است براساس "واژه‌نامه اصطلاحات ادبی "اثر ج.آ.کادن، همراه با "واژه‌نامه فشرده اصطلاحات ادبی "اثر "کریس بالدیک "تدوین گردیده است .به این ترتیب، که از میان واژه‌های این دو واژه‌نامه، اصطلاحات و واژه‌های مهم و رایج به همراه واژه‌های موجود در عرصه ادبیات و نقد معاصر برگزیده شد تا به نوعی در بردارنده واژگان، مفاهیم و مباحث اصلی در حوزه ادبیات و نقد باشد .در بخش آغازین کتاب نمایه "فارسی انگلیسی " (واژگان اصلی متن با معادل فارسی) درج گردیده، سپس شرح و توضیح واژگان در بخش اصلی کتاب براساس الفبای انگلیسی فراهم آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5781e5bc6596d.PNG

بررسي سبک ادبي در نمايشنامه‌هاي توفيق الحکيم

حسن دادخواه

نمايشنامه‌هاي توفيق الحکيم، پدر نمايشنامه‌نويسي عرب، افزون بر اينکه از ژرف‌ترين مضامين انساني برخوردار است، در قالب زيبايي هم نوشته شده است. وي با بهره‌گيري از عناصري مانند گفت و گو، اسطوره، طنز، اقتباس از داستان‌هاي قرآني و آوردن نثري موزون و روان، کوشش کرده است تا نمايشنامه‌هاي خود را به شکلي دلنشين و جذاب ارایه کند. طبعا شناخت بيشتر از سبک ادبي ايشان، مي‌تواند براي دستيابي به فهم بهتر مضامين نمايشنامه‌هاي او به خوانندگان کمک کند. براي آماده‌سازي اين مقاله، نمايشنامه‌هاي توفيق الحکيم مورد مطالعه قرار گرفت، سپس ويژگي‌هاي سبک‌شناسي هريک، در انتقال محتوي و تاثيرگذاري بر خوانندگان استخراج شد و در پايان بررسي با جمع‌بندي و تحليل آن ويژگي‌ها، سبک ادبي و بياني ايشان در نگارش نمايشنامه‌ها، روشن گرديد.

هنر/متون نمایشی/نمایشنامه خارجی پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی
مقاله
5759d8ac96b61.PNG

مفهوم کلمه «اللیل» فی العصر الجاهلی و فی صدر الاسلام

حسن دادخواه

یدور هذا التحقیق حول مفهوم کلمه «اللیل» و استعمالها فی العصر الجاهلی و فی صدر الاسلام، و قداعتمدنا فی کتابه هذا البحث علی معانی کلمه «اللیل» کما جاءت فی أشعار الشعراء قبل الاسلام، و هی مرآه تعکس لنا المفاهیم التی کانت سائده فی العصر الجاهلی، کما اعتمدنا علی ما جاء فی آیات القرآن الکریم حول «اللیل» و هذه الآیات الشریفه هی اوثق مصدر یمکن اَن یُرجع الیه فی صدر الاسلام و بعده. و فی الختام اَجرینا مقارنه باختصار بین معانی هذه الکلمه فی العصر الجاهلی و فی صدر الاسلام.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله