در بازدیدی شتابزده از نمایشگاه اخیر کتاب، توفیق خرید چند کتاب حاصل آمد، از جمله کتابی به نام زندگینامه رجال و مشاهیر ایران، تألیف حسن مرسلوند در 458 صفحه بعلاوه 12 صفحه تصویر در پایان کتاب، به قیمت 340 تومان، از انتشارات نشر الهام که تاریخ نشر آن 1369 است. این کتاب جلد اول از مجموعه‌ای است که علی‌الظاهر 7 جلد دیگر تتمه دارد. که نشر بقیه بر عهده آینده است. جلد حاضر شرح احوال رجال و مشاهیری است که نام خانوادگی آنان با حروف «آ» یا «الف» آغاز می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65d215193ab15.jpg

شرح حال رجال و مشاهير نامي ايران

مصطفی صدرالدین

...بیان احوال و شرح حال و آثار هر دانشمند و فیلسوف و نابغه ای تا آنجا که در دسترس است و به همان اندازه موجود است که ذکر مقدمات ظهوری و وجودی آن و در نتیجه در شرح حال رجال بزرگ علم و ادب و دانش و هنر احوال و افکار و آثار آنان چندان که در توان و امکان است باید شناسانده شود، و نقیصه این شرح حال به همت دانشمندان و دانش پژوهان و دانش دوستان مرتفع شود به آثار این نوابغ علم و هنر عشق ورزید و از طینت پاک و افکار آسمانیشان در هدایت و تکامل جوانان و نوجوانان و نسل نو مدد گرفت زیرا علما و دانشمندان توحیدی همه در صف انبیای عظام و اولیای الهی می باشند و به مصداق واعتصموا بحبل الله همه راهگشای ما بوده اند.

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

624d982af2db4.png

زیر درخت نسترن: تحلیلی مختصر از اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریان

حق‌وردی ناصری

نویسنده در این كتاب به تحلیل مختصری از اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریه اشاره دارد. سپس به شهادت جان‌گداز میرزا آقاخان كرمانی، شیخ احمد روحی و میرزا حسن خان خبیرالملك كه در زمان ناصرالدین شاه و در راه آزادی ملت ایران تلاش می‌كردند و سرانجام در این راه به شهادت رسیدند، اشاره می‌كند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
5934c5e2bc1af.jpg

زبدة الحقایق

عبدالعزیز بن محمد نسفی از عرفای برجسته سده هفتم هجری بود. او که از پیروان تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و تصوف به شمار می آید، بر فلسفه اسلامی نیز تاثیر بسیاری گذاشت. برخی از تالیفات او عبارتند از کشف الحقایق، الانسان الکامل (مجموعه رسائل)، مقصد الاقصی، زبدة الحقایق و منازل السائرین. نسفی در زبدة الحقایق به بیان عالم کبیر و عالم صغیر می پردازد. در کتاب پیش رو، پس از مقدمه و مطالبی درباره نسفی و تصوف، صوفیان و حکومتها مورد بحث قرار گرفته اند. سپس مطالبی در رابطه با متن کتاب زبدة الحقایق، فهرست کلی متن، متن اصلی در دو باب و تعلیقات مربوط به آن گنجانده شده است. این کتاب با تصحیح، مقدمه و تعلیقات حق وردی ناصری در سال 1363 و توسط انتشارات کتابخانه طهوری در دسترس عموم قرار گرفت.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب