583c92dcb78a8.PNG

مقالات الحنفاء فی مقامات شمس العرفاء یا زندگانی شمس العرفاء

ناشر: چاپخانه مظاهری تاریخ چاپ: ۱۳۷۱ هجری قمری زبان: فارسی

حسین شمس العرفا (1288 ـ 1353 ق) عارف، معروف به آقاجان در تهران متولد شد و در جوانى به تحصیل علوم شریعت پرداخت و مرید شیخ عبدالقدوس كرمانشاهى شد. وى بعد از فوت مرشد خود به عتبات رفت و پس از مراجعت به ایران در داخل كشور به مسافرت پرداخت و سفرى نیز به روسیه كرد. شمس‏العرفاء كه در اواخر از دو چشم نابینا شده بود. در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه شهر رى دفن شد. جانشین وى بلاغى، كتابى موسوم به «مقامات الحنفاء» در احوال وى تالیف كرده است. از آثار وى: «الشمسیه» در سیر و سلوك؛ «حالات و عادات طهماسب قلى‌خان كرمانشاهى».

منابع مشابه بیشتر ...

6592cdb80d6f7.jpg

عارفان و صوفیان: آشنایی به راه و روش آنان (شرح حال و آثار عده ای از پیران و مشایخ ایران)

حسین جودت

عرفان و تصوف ریشه و منشاء بسیار قدیمی در ایران دارد و با تشیع سازش و نزدیکی زیاد پیدا کرده و به تدریج و مرور زمان در بین افراد اکثر طبقات و قشرهای اجتماع ایران رخنه و نفوذ کرده مریدان و خاکساران و سرسپردگانی در هر گوشه و کنار دارد. تعداد و شمار پیران و مشایخ صوفیه و رهبران طریقت نیز زیاد و مورد احترام خرد و کلان در هر عصر و زمان بوده اند. در این مجلد به ذکر نام و حال هجده تن از عرفا و صوفیان خدمتگذار ایران پرداخته شده است و به ذکر نام و نشان و هنگام زیست آنان اکتفا شده شمه ای نیز از رشحات فکری و آثار قلمی آنان نقل شده است تا خوانندگان بطرز اندیشه و تفکر آنان پی برده و به تعالیم اخلاقی و راه و روششان آشنایی کمی پیدا کنند. این کتاب شامل هجده فصل است و هر فصلی مخصوص معرفی پیری از پیران طریقت ایران است.

658435ed88b28.jpg

داستانهای سرزمین صوفیان

مژده بیات, محمدعلی جم نیا

داستانهای سرزمین صوفیان کتابی است که درباره زندگی و آثار شش عارف نامی ایران (حلاج، ابوسعید ابوالخیر، عطار، نظامی، مولوی و جامی) به شکل چکیده و با زبانی شیرین به خامه یک بانوی فاضل و محقق ایرانی به زبان انگلیسی در آمریکا نشر یافته است. داستانهای کتاب به شیوه امروزی و دور از اصطلاحات و مفاهیم دشوار صوفیانه بیان شده است و در عین حال خواننده را با تصوف و عرفان مشرق زمین آشنا می سازد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

59468b1024933.png

تاریخ نائین و کتاب فرهنگ تاریخ نائین

عبدالحجة بلاغی حجتعلی شاه

موضوع این کتاب تاریخ و جغرافیا و تراجم احوال نائین است که در این ادوار اخیر بخصوص «مدینة العرفاء» بوده و موطن بزرگان و فضلایی از زمره مؤلف این کتاب است. عبدالحجت بلاغی مشهور به حجّت‌علیشاه، صوفی، مفسر و مورخ سلسله نعمت‌اللهیه و از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. وی از هشت تن از علما، از جمله محمدتقی خوانساری، شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، آقابزرگ طهرانی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی، اجازه روایت داشت. وی در ۱۳۰۸ش به سلسله نعمت‌اللهیه وارد و مرید شمس‌العرفا شد و خود را حجت‌علیشاه نامید و پس از درگذشت شمس العرفا، مدعی جانشینی وی شد. حجةالتفـاسیـر و بلاغ الاکسیـر، کتاب مقالات الحنفاء فی مقامات شمس العرفاء، شطرنج العرفاء، تاریخ نجف اشرف و حیره از آثار او به شمار می‌رود.

تاریخ ادبیات شرح حال/تذکره و تراجم فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب