58e72d5d172e7.PNG

مرثیه‌ای که او نشنید؛ نگاهی از نزدیک به مجموعه «اشعاری برای تو که هرگز نخواهی شنید»

گاه این تناقض دردناک در کار شاعر است که زیباترین شعرش برآیند دردناک‌ترین حادثه درزندگی‌اش است. «اشعاری برای تو که هرگز نخواهی شنید» مجموعه پانزده شعر است که از دفتر «قصیده لبخند چاک چاک» سروده محمد شمس لنگرودی. این شعرها در سوگواری مرگ فرزند خواهر شاعر که در آغاز جوانی بیماری هولناکی او را از این جهان برد، سروده شده‌اند. شاید بتوان گفت این پانزده شعر از درخشانترین شعر‌های شمس لنگرودی است که پس از یک بار خواندن دیگر رهایت نمی‌کنند و وادارت می‌کنند گاه زمانی که دلت گرفته است و هوای گریه داری بازگردی و آنها را یک بار دیگر بخوانی و بغض محبوس در گلو را رها کنی. شمس لنگرودی در این مرثیه احساساتی نیست. اشکی نمی‌ریزد. اما در بهتی عظیم فرو می‌رود. باور و ناباور در ذهن او به هم می‌آمیزد. شاعر از پیرامونش عکس‌هایی می‌گیرد از سپیدی ملافه‌ها، سپیدی دیوارهای بیمارستان، سکوت، اشک‌های پنهان، یک قطره خون بر گوشه لب مریض، ملافه‌های تا شده و در قفسه چیده شده، تخت خالی و بوی حاضر مرگ در همه جا. شاعر نمی‌خواهد باورشان کند و به تصاویر دیگری در خیال پناه می‌برد. تصاویری سرشار از زندگی و زیبایی به سرخس‌ها، گلابی‌ها، پرندگان، ستاره‌ها، قزل‌آلا، ساقه گل، باران، زنجره .....

منابع مشابه بیشتر ...

63c51c5aad868.png

شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم

احمد درستی

یکی از شیوه‌های ابراز نظر در مورد قدرت و نظام سیاسی در دوره پهلوی دوم، سرودن شعر بود. از آنجایی که اختناق حاکم بر جامعه اجازه اعتراض و اظهارنظر صریح را نمی‌داد، بسیاری از افراد با استفاده از صنایع ادبی، چون کنایه، ایهام و ... در قالب شعر مخالفت خویش را با وضعیت موجود اعلام می‌کردند. از طرف دیگر تعدادی از طرفداران رژیم پهلوی نیز به وسیله شعر به تعریف از این رژیم می‌پرداختند. این کتاب اشعار مخالفین و موافقین رژیم پهلوی را با توجه به مبانی فکری آنها مطرح کرده و مضامین و معانی هرکدام را مورد بحث قرار داده است.

637e373671fc5.png

آسمان روشن شعر: فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد

محمد عبدعلی

این کتاب دو هدف را دنبال می‌کند؛ استخراج کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه و بکر از لابلای اشعار شاعران بزرگ معاصر فارسی که در این بخش نگارنده تلاش کرده حجم بزرگی از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های زبانی شاعر را در قالب واژه‌نامه‌ای اختصاصی ارائه کند. هدف دوم آن است که این فرهنگ می‌تواند تا حد زیادی مواد و مصالح لازم را برای بررسی‌های ادبی و زبان‌شناسی در حوزه‌های گوناگون سبک‌شناسی و نقد ادبی درباره شاعر و ادبیات معاصر فراهم آورد. این کتاب فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد است که نویسنده کوشیده این دو هدف را در آن دنبال کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5843cdbb93b33.PNG

کرکره عاطفه‌ات را بکش؛ ده شعر از اسپایک میلیگان

اسپایک میلیگان، نام هنری الن پتریک شن میلیگان، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، کمدین، مجری، موزیسین ایرلندی‌تبار بریتانیاست که در 1918 به دنیا آمد و در 2002 مردو میلیگان یکی از محبوب‌ترین شاعران برینانیاست. فعالیت خستگی‌ناپذیر او در رشته‌های گوناگون هنری تا زمان مرگش هرگز نام او را در سایه قرار نداد و هم اکنون هم پس از نزدیک شش سال از مرگ او کتاب‌های شعرش و تکرار برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی‌اش خاطره او را همچنان زنده و محبوب نگه داشته است. میلیگان را می‌توان در بعضی از اشعارش برای کودکان پیش کشوت شاعرانی نظیر شل سیلور استاین دانست.

نظم/شعر ترجمه شده
مقاله
5805ca57de8d4.PNG

داستان نو

حتی در شتابزده‌ترین و گذراترین بررسی داستان نو ناگزیر از پذیرفتن این واقعیت هستیم که هنر نو به طریقی در مقایسه با هنر پیشین گامی به جلو دارد. با توجه به ابزار و کارمایه‌های ساده و ابتدایی که در اختیاز نویسندگان پیش از ما بود. می‌توان گفت که فیلدینگ خوب بود و جین آستین حتی بهتر، اما امکانات آنها را با ما بسنجید! بدون شک در شاهکارهای آنها رگه‌ای شگفت‌انگیز از سادگی وجود دارد. معهذا در نگاه اول مقایسه ادبیات با مثلاً مراحل ساخت ماشین چندان مناسب نمی‌نماید.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله