شعر حافظ برخلاف سروده‌های شاعران دیگر یک‌رویه و یک‌سویه نیست و در یک یا چند دائره محدود سیر نمی‌کند. باید توجه داشت که ”شعر حافظ طیف بسیار گسترده‌ای است که عارف و عامی، دین‌دار و بد‌دین و بی‌دین، هر یک را به نوعی برمی‌گیرد و هر کس در هر مقام ومنزلتی از فکر و دانش و ذوق که باشد، به فراخور احوال و تجربه‌های خود از آن بهره‌ای می‌گیرد. در این کتاب ضمن ارائه غزلیات حافظ، سروده‌های این شاعر نامدار به شیوه‌ای بدیع و اصولی و تقریبا فلسفی مورد بحث قرار گرفته است. مؤلف زمانی دراز درباره شیوه اندیشیدن حافظ تأمل کرده است. گفتار کوتاهی نیز پیرامون شعر و شاعری بر اثر افزوده است. بخش اول این کتاب اختصاص به موضوعی با عنوان «حافظ چه می‌گوید» دارد. در این بخش موضوعاتی چون شعر چیست، شاعر کیست، علت تأثیر شعر و لزوم شعر بررسی شده است. بخش دوم کتاب اختصاص به بررسی شخصیت و اندیشه حافظ دارد. در این بخش موضوعاتی چون حافظ کیست، حافظ چه می‌گوید، اندیشه‌ها و فرمان‌های فرعی حافظ و حافظ چگونه زندگی کرده است، تبیین شده است. در قمست دوم کتاب با عنوان «حافظ» به تحولات زندگی حافظ و روش تصحیح دیوان او اشاره شده و سپس روش قزوینی در تصحیح دیوان حافظ نقد شده است. در پایان گزیده‌ای از غزلیات حافظ آورده شده که این گزیده ۴۶ غزل حافظ بر اساس سیر تحول فکری حافظ را شامل می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60005dbcab1cf.png

عبور از خط

ارنست یونگر نویسنده معاصر آلمانی است که آثارش رنگ فلسفی دارد. ماجراهایی که بر این آدم قرن بیستمی گذشته است، هر یک نشانه‌ای از حادثه‌ای است که بر گوشه‌ای از جهان گذشته و آثاری که از او در دست است هر یک برگه‌ای است و سندی درباره این قرن. او در این کتاب همچون کسی که در آیینه آینده نظر کرده است، وقایع را یکی پس از دیگری بازگو می‌کند؛ از گذشته می‌گوید، حال را وصف می‌کند و از آینده خبر می‌دهد. شاید به همین سبب است که این کتاب خواننده اهل فکر را راحت نمی‌گذارد و به اندیشه وامی‌دارد. در پیوست کتاب «آخرین دوران رنج» اثر شهید آوینی آورده شده است که یادداشتی بر نوشتار ارنست یونگر است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب