613a199b5c536.jpg

نکوداشت مقام علمی استاد منوچهر ستوده (در صدمین سال زندگانی استاد)

مراسم نکوداشت مقام علمی استاد ۱۰۰ ساله‌ جغرافیای تاریخی ایران در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال 1384 برگزار شد. در این مراسم، استادان پیشکسوتی مانند دکتر مظاهر مصفا، دکتر امیربانو کریمی، دکتر شیرین بیانی، استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی و جلیل تجلیل حضور داشتند. این برنامه که به پیشنهاد و حمایت استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی برگزار شد با سخنرانی دکتر مهدی محقق، دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، دکتر محمدعلی اسلامی‌ندوشن، دکتر شیرین بیانی، دکتر احمد اقتداری، دکتر مظاهر مصفا، دکتر امیربانو کریمی، دکتر شفیعی‌کدکنی و دیگر استادان پیشکسوت تاریخ، ادبیات و فرهنگ همراه بود. منوچهر ستوده، متولد ۲۸ تیرماه ۱۲۹۲ در محله عودلاجان تهران، ایرانشناس، جغرافیدان، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر است. وی تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب و ۲۸۶ مقاله نوشته است. «تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس»، «فرهنگ گیلکی»، «فرهنگ کرمانی»، «جغرافیای اصفهان»، «تاریخ گیلان و دیلمستان»، «فرهنگ نائینی»، «تاریخ بدخشان» و کتاب ۱۰ جلدی «از آستارا تا استارباد» شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان، مازندران و گلستان برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند.

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.