این کتاب دربرگیرنده اشعاری در مرثیه و منقبت حضرت زهرا (س) می‌باشد. اشعار در موضوع‌های: درددلی با بقیع، دلتنگی‌های زهرای بتول (س) در ماتم رسول (ص)، آشوب سقیفه، اذان بلال، باغ در آتش، زهرا (س) در بستر شهادت، تشییع، غربت علی (ع)، مدینه شاهد همیشه تاریخ، توسل و رباعی‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

663a2e71f004b.jpg

منظومه گنجینه اسرار به همراه بخشی از قصاید آن مرحوم

میرزا نورالله عمان سامانی

منظومه گنجینه الاسرار نوشتۀ عمان سامانی، دربردارندۀ یکی از بهترین و تأثیرگذارترین اشعار مذهبی در وصف امام حسین (ع) و حادثه عاشورا است. این اثر شامل سروده‌های شاعر مشهور عصر ناصرالدین‌شاه، میرزا نورالله بن میرزا عبدالله بن عبدالوهاب چهارمحالی ملقب به تاج‌الشعرا و معروف به عمان سامانی و مجموعه‌ای از مرثیه‌ها و سوگ‌نامه‌ها با درون‌مایه‌ای غمناک از توصیف مظلومیت شهدای حادثه کربلا است. کتاب گنجینه الاسرار به دلیل نوع و شیوه بیانش توانسته به خوبی محتوایی عرفانی را انتقال دهد و مفاهیم بزرگ واقعه کربلا را با روایتی عاشقانه به طور محسوس و ملموس به نمایش بگذارد. عمان سامانی قالب وقوع را برای سرودن و سخن گفتن از واقعه عاشورا برگزیده است. گنجینه عمان که شامل 831 بیت می‌شود را می‌توان یک سفرنامه هم دانست، سفرنامه‌ای که گزارشگرِ حرکت عارفانه و روحانی قافله یاران امام حسین در مسیر شهادت است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62d8009ee9a8d.jpg

دریای شعله ور (مجموعه شعر حاوی مناقب و مراثی برگزیده علمدار کربلا حضرت عباس (ع))

محمدعلی مجاهدی (پروانه)

این کتاب دربرگیرنده اشعاری در مدح و ثنای علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) است. گردآورنده این اشعار را در بخش‌های ذیل دسته‌بندی کرده است: یک دریا کرامت: رباعی‌های اباالفضلی، یک آسمان شکوه: در میلاد مسعود حضرت عباس (ع)، یک فرات اشک: در رثای حضرت عباس (ع).

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
62a0aa16268f8.jpg

در محفل روحانیان (برگزیده ای از آثار و شرح احوال علمای شاعر شیعی)

محمدعلی مجاهدی (پروانه)

کتاب در محفل روحانیان برگزیده ای است از آثار و شرح احوال علمای شاعر شیعی که در سال 1372 توسط محمدعلی مجاهدی گردآوری شده و توسط موسسه انتشارات هجرت به چاپ رسیده است

نظم/شعر معاصر
کتاب