جامعه شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می گوید؟ نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تامل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری های فنون ادبی است و نه یافته های پژوهشهای تجربی جامعه شناسانه. جامعه شناسی ادبیات، پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته شان فرا می خواند.در چنین فضایی است که صفحات و سطور این کتاب رقم خورده و گره خوردگی عصیان دل و نظم اندیشه را به نمایش می گذارد. کتابی که تلفیقی ناخودآگاه از تجربه های حسی نامنتظر و آموزه های قاعده مند جامعه شناسی. منظومه ای که شور توامان آموختن و دل سپردن دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

6667178d2adc6.jpg

يافته‌ هاي‌ ايرانشناسي‌ در روماني‌ ( مجموعه‌ مقالات‌ )

ويورل‌ باجاکو

دکتر ویورل باجاکو استاد زبان فارسی دانشگاه بخارست در طول حیات علمی خویش همواره سعی در شناساندن ایران و ادب فارسی به مردم رومانی داشته و در این راه چه از نظر انتشار کتابها و مقالات و چه از لحاظ آموزش زبان فارسی دمی فارغ نبود. کتاب حاضر مجموعه تعدادی از مقالات دکتر باجاکو است که در طول سالهای گذشته برای مجلات ادبی ایران ارسال کرده و در مجلات مختلف از جمله سخن، هنر و مردم، آینده، دانشکده ادبیات.. به چاپ رسیده اند. وی در این مقالات سعی دارد که رابطه فرهنگی و تاریخی ایران و رومانی را در طی قرون گذشته به خوانندگان فارسی زبان بشناساند و بر این نکته تاکید دارد که این دو سرزمین با وجود بعد مسافت به وجوه مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط بوده اند.آنچه در این مقالات به چشم می خورد گذشته از دقت علمی و دستیابی به منابع دست اول شیفتگی وی به فرهنگ ایرانی و ادب فارسی است...

6665caf271445.jpg

نویسنده و کتاب (مجموعه مقالات‌)

آندره موروآ و دیگران

این مجموعه در بر گیرنده مقالاتی از نویسندگان ایرانی و خارجی است که بین سال‌های 1350تا 1357در ماهنامه رودکی به چاپ رسیده است .در مقالات این مجموعه در خصوص تنی چند از نویسندگان خارجی و برخی از کتاب‌های آنان به رشته تحریر درآمده که عبارت‌اند از" :رومن رولان، مرد جنبش، تحرک و مبارزه/ آندره موروا، ترجمه بهنام جعفری"، "در ستایش رومن رولان/ ژان گئنو، ترجمه قاسم صنعوی"، "داستایوسکی، زندانی آزادی/ ژرژ ریر، ترجمه بهنام جعفری"، "درباره گراهام گرین/ اردشیر لطفعلیان"، "مشرب اخلاقی مولیر/ گوستاو لانسون، ترجمه احمد سمیعی"، "آزادسازی مولیر/ گفت‌وگو با ژان لویی بارو، ترجمه جمشید ارجمند"، "گفت و گویی با سارتر درباره ابله خانواده/ ترجمه اردشیر لطفعلیان"، "نویسنده‌ای با دست مایه‌های واحد/ قاسم صنعوی"، "چهره مردمی توماس مان/ آندره‌آس فزونید، بهمن سروش"، "حرف‌های مردی که از مرگ نمی‌ترسید/ (گفت و گو با آندره مالرو) مالدن شاپسال، ترجمه ف.جلوه"، "تحلیلی کلی از آثار مالرو/ پیر هانری سیمون، ترجمه اردشیر لطفعلیان"، "پیام یاشار کمال به نویسندگان/ ترجمه الف.بابک "و "استادم آقای نابوکوف/ هانا گرین، ترجمه خسرو جهانداری ."

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61a241dbdc162.png

تأملاتی در جامعه‌شناسی ادبیات

مسعود کوثری

جامعه‌شناسی ادبیات به کدام نیاز پاسخ می‌گوید. نیاز معرفتی و عقلانی یا نیاز حسی و زیبایی‌شناختی؟ با وجود آنکه این حوزه مطالعاتی حاصل تأمل و جستجوگری در دو قلمرو جامعه‌شناسی و ادبیات است، اما نه منحصر به شرح دشواری‌های فنون ادبی است و نه یافته‌های پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناسانه. جامعه‌شناسی ادبیات پیوند متوازن عشق و معرفت را ممکن می‌سازد و مشتاقان این طریق را با تجربه زیسته‌شان فرا می‌خواند. این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از مقالاتی است که درباره جامعه‌شناسی ادبیات به نگارش درآمده‌اند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب