648db718aff91.jpg

یادی از استاد فرزانه شادروان علامه سیدمحمد فرزان

تاریخ چاپ: ۱۳۵۸ هجری شمسی زبان: فارسی

موضوع کتاب درباره زندگی نامه علامه سیدمحمد فرزان است که ابراهیم صهبا یکی از شاگردان ایشان گردآوری و تالیف کرده و اشعار و خاطراتی از استاد خویش در این کتاب نقل کرده اند.

منابع مشابه بیشتر ...

6637a99d4d3c9.jpg

به یادبود نهصدمین سال وفات شاعر شهیر حکیم قطران تبریزی

از شرح حال شاعر بزرگ تبریز حکیم قطران به علت بعد زمان و نبودن مدارک کافی اطلاع صحیحی در دست نداریم. از طرفی تاریخ آذربایجان هم از اوائل شیوع اسلام تا قرن سوم و چهارم هجری به قدری تاریک است که به هیچ وجه از سلاطین و حکمدارانی که در آن دوره در این سرزمین فرمانروایی داشته اند خبر مضبوطی در دست نیست که بتوانیم با مراجعه به آن تواریخ کمکی به روشن کردن شرح حال این شاعر بنمائیم. قطران از قصیده سرایان درجه اول فارسی است و بیشتر طرز شعرای خراسان را بکار برده اشعار او در زمان دولتشاه معروف بوده است قصائدش متین است و در فنون لفظی تجنیس و ترصیع و ذوقافیتین بکار برده و قصاید مصنوعه در تمثیل همین فنون ساخته نیز در وصف وقایع و فصول و مناظر استادی نشان داده است و از رشته های حکمت نیز ؟آگاه بوده که غالب نویسندگان او را حکیم می نویسند و بعضی او را امام الشعرا و فخرالشعرا نوشته اند و اشعار او در زمان خود در شهرهای عراق و خراسان اشتهار داشته و او را باستادی شناخته و نظیر فرخی می دانسته اند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

649b032f646b0.jpg

یادی از شاعر عالیقدر و محقق دانشمند شادروان استاد محمود فرخ خراسانی

ابراهیم صهبا

موضوع کتاب حاضر یادی از شادروان استاد محمود فرخ خراسانی است که توسط ابراهیم صهبا تالیف و گردآوری شده است. در این کتاب شرح حالی از استاد فرخ خراسانی و اشعار و خاطراتی درمورد ایشان است که در سال 1360 منتشر شده است.

کلیات/یادنامه
کتاب
63665cadbb4c5.jpg

یادنامه مرگ فرزند (به مناسبت سومین سال درگذشت دختر عزیز جوانم

ابراهیم صهبا

کتاب حاضر یادنامه مرگ فرزند از ابراهیم صهباست که به مناسبت سومین سال درگذشت شادروان شهلای صهبا در سال 1364 توسط انتشارات وحید به چاپ رسیده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب