در این مجموعه قریب به 1400واژه و اصطلاح عرفانی اهل تصاوف به ترتیب حروف الفبای فارسی جمع آمده است .ذیل هر مدخل ابتدا مفهوم لغوی، زبانی و ریشه‌ای آن بیان شده، سپس جملاتی از بزرگان و مشاهیر عرفانی نقل گردیده است .علاوه بر آن نشانی هر مدخل در پاورقی هر صفحه ذکر شده است .

منابع مشابه بیشتر ...

662d0c52ed355.jpg

فرهنگ مصور انگلیسی-فارسی

ا- ج

کتاب حاضر فرهنگی مصور انگلیسی-فارسی است و شامل لغات مستعمل در زبان انگلیسی و اصطلاحات علمی و فنی است که تالیف ا- ج است و توسط کتابفروشی اسلام منتشر شده است

66291d0837a6f.jpg

فرهنگ خیام فارسی

م. ع. ت

فرهنگ حاضر مرکبی از واژه های عربی، فارسی، ترکی، فرانسه ولاتین (به ضمیمه واژگان نو فرهنگستان) است که داخل زبان فارسی شده و به طورکلی مورد استفاده عموم طبقات قرار خواهد گرفت و به خاطر سهولت در تلفظ که مراجعین گمراه نشوند و همه کس به آسانی بتواند تلفظ صحیح هر واژه ای را پیدا کند لغات این فرهنگ را به وسیله اعراب و زیر و زبر مشخص کرده و از طریق ای که در سایر لغت نامه ها برای تعیین تلفظ انتخاب گردیده و برای همه کس قابل استفاده نیست چشم پوشی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64e21608a40fa.jpg

فرهنگ اصطلاحات عرفانی محیی الدین ابن عربی

کتاب حاضر شامل مجموعه ای از مفاهیم و تعبیرات عرفانی محیی الدین است که بر اساس کتابهای موجود وی، به خصوص فتوحات مکّیه و فصوص الحکم و تفسیر القران و التجلیات الهیه و ترجمان الاشواق تنظیم شده است. برای این کار مدت چهار سال به مطالعه آثار ابن عربی و گردآوری اصطلاحات عرفانی وی و فیش برداری آن پرداخته و پس از آن با مراجعه مجدد به منابع کار ترجمه این اصطلاحات آغاز شد و پس از آن مفاهیم عرفانی را بر اساس حروف الفبا تنظیم و تدوین کرده و در پاورقی هرجا لازم بوده توضیح یا توضیحاتی درباره آن مفاهیم داده شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
616ad060c4fdc.png

مرغ حق: زندگی و اندیشه جلال آل احمد

حیدر شجاعی

بازنمایاندن گوشه‌هایی از زندگی پرفرازونشیب جلال آل احمد در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انگیزه اصلی تدوین این کتاب است که با استفاده از بایگانی نشریات مختلف اعم از روزنامه و هفته‌نامه و فصلنامه فراهم آمده است. نقطه آغاز این جستجو 18 شهریور 1348، تاریخ درگذشت جلال است و همه آنچه درباره جلال از این تاریخ در نشریات مختلف چاپ و منتشر شده است. بخش اول با عنوان «حدیث رفتن» از واپسین لحظه‌های حیات جلال سخن می‌گوید و برگزاری مجالس ترحیم و یادبود. در بخش دوم «دو نگاه» حاوی نوشته‌هایی است از همسر جلال و برادرش شمس آل احمد درباره جلال که با وجود تفاوت برداشت، خواندنی و راهگشاست. خاطرات روزهای دور و نزدیک دوستان و یاران جلال در بخش سوم این مجموعه آمده است. پاسخ‌های سیمین دانشور به سؤالات در بخش چهارم آمده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب