"مردم‌شناسی ایران "اولین شماره از مجموعه حاضر، حاوی سلسله مقالاتی است از "سید علی اصغر شریعت‌زاده "در خصوص فرهنگ عامه، آداب و رسوم و انسان‌شناسی مردم نقاط مختلف ایران که با این عناوین به طبع رسیده است :سنت، نقاره‌خانه آستان قدس رضوی، آداب میزبان در اسلام، پوشاک محلی ایران، آلاچیق ترکمن، مسکن سنتی در سیستان و بلوچستان، ترانه‌های عامیانه میامی، و تعزیه .

منابع مشابه بیشتر ...

6655f8267a7cb.jpg

یادنامه پروین اعتصامی

جمعی از نویسندگان

آن چه پیش رو دارید کامل ترین مجموعه ای است که در مورد پروین اعتصامی فراهم آمده است. آرا و نظرات بزرگان و کنکاش ایشان در کم و کیف اشعار، و زیر و بم روحیات پروین می تواند رهگشای بسیاری پزوهش ها در دیگر زمینه ها نیز باشد. اغلب مطالب این یادمان توسط استادانی ابراز شده است که در زندگی تحقیقی خویش، هیچ گاه اهل مداهنه و مسامحه نبوده اند و اندیشه و قلمشان به گزاف از کسی ستایش نکرده است. این، عظمت مقام ادبی و معنوی پروین است که ستایش ها و تجلیل هایی از این دست را ارمغانش ساخته است.

6655f31daf914.jpg

گیلان استان آخر (مجموعه مقالات)

محمدتقی پوراحمد جکتاجی

مجموعة حاضر، حاوی سی مقاله با موضوع توسعه‌نیافتگی استان گیلان است که در مجلة «گیله‌وا» بین سال‌های 13711379 به چاپ رسیده است. از مطالعة این مقاله‌ها می‌توان نتیجه گرفت استان گیلان با دارا بودن کمتر از یک درصد خاک کشور، می‌تواند بخش عمدة غذای مردم کشور را فقط با استقرار صنایع تبدیلی تأمین کند. ولی با این حال، بازار کار مناسب برای بسیاری از جوانان گیلانی و ایرانی وجود ندارد. شاید بتوان گفت بیکاری، مدیریت غیربومی و فقدان طرح‌های ملی از مواردی است که این استان را در زمرة استان‌های توسعه‌نیافتة ایران قرار داده است.