پرويز شاپور ـ پدر كاريكلماتور ايران ـ از معدود چهره‌هايي است كه توانست در دو حوزه طنز كلامي و ترسيمي، تصاويري شاعرانه، طنزآميز و كودكانه بيافريند و هم‌زيستي مسالمت‌آميزي بين خود با طبيعت و اشياء بي‌جان برقرار كند كه اغلب صورتي فانتزي، شيطنت‌آميز و كودكانه دارد. در هشت كتاب او با عنوان قلبم را با قلبت ميزان مي‌كنم، اين كودكانه‌ها به شش صورت و اغلب با زيرساختي فانتزي ديده مي‌شوند كه عبارتند از: ۱. همذات پنداري؛ ۲. بازي‌ها؛ ۳. شيطنت‌ها؛ ۴. استدلال‌هاي كودكانه؛ ۵. آرزوهاي كودكانه؛ ۶. تصاوير كاريكاتوري كودكانه. افزون بر اين، سير كودكانه‌ها در هشت كتاب شاپور سيري نزولي است؛ اما هيچ‌‌گاه ترك نمي‌شود. از ميان كودكانه‌هايش، هم ذات پنداري بيش‌تر غلبه دارد. مقاله حاضر در نظر دارد با تحليل محتوايي، از نوع استقراي تام، مجموعه هشت كتاب شاپور بررسي كند و ضمن معرفي كوتاه شاپور و فضاي كودكانه‌هايش، به ارتباط مثلثي شاپور با كودك، متن كودكانه و فن كودكانه‌نويسي او بپردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

5daf4b4be8270.png

تفریح نامه؛ طرح‌های مشترک بیژن اسدی پور و پرویز شاپور

بیژن اسدی پور, پرویز شاپور

این کتاب دربرگیرنده کاریکاتورهای بیژن اسدی پور و پرویز شاپور است. در ابتدای کتاب نیز گفتگویی با آنها درباره کاریکاتور در آن زمان صورت گرفته است.

58e733b383914.PNG

اکتساب زبان مادری در کودک (First Language Acquisition)

منصور فهیم

در روند اکتساب (acquisition) زبان مادری پیرامون بسیاری از زبان‌های زنده دنیا تحقیقات وسیعی صورت گرفته است و در اغلب موارد نتایج بسیار مشابهی بدست آمده است که این امر به فرضیه جهانی بودن زبان (Language Universals) قوت بیشتری می‌بخشد. این تحقیقات در مورد زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، آلمانی، استانبولی، ایتالیایی، عربی، چینی، ترکی، ژاپنی، عبری، لهستانی و برخی از زبانهای آفریقایی به صورت مکتوب و بسط یافته‌ای انجام شده است. بررسی و تحقیق نشان داده است که تاکنون تحقیق منسجم و همه جانبه‌ای پیرامون مراحل رشد زبان فارسی انجام نشده است. مقاله حاضر بخش بسیار محدود و چکیده‌ای است از یک تحقیق موردی (Case Study) که اخیراً به صورت رساله دکتری ارائه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5833f6f2e29fe.PNG

بررسي توصيفي، تحليلي و انتقادي رمان‌هاي عامه‌پسند ايراني

علی صفایی

آثار ادبي از اساسي‌ترين ابزارهايي است که مي‌تواند به مطالعات جامعه‌شناسانه کمک کند. گاه شرايط اجتماعي و فرهنگي جامعه به گونه‌اي است که نوع خاصي از ادبيات مورد توجه مخاطبان و مردم قرار مي‌گيرد. از اين‌رو، شناخت و بررسي ادبيات مورد توجه مردم به شناخت خواسته‌هاي آنها، و در نتيجه ساختار کلي جامعه و گه گاه نقاط ضعف و نقص‌هاي فرهنگي آن کمک مي‌کند. اخيرا با پديده رمان‌هاي عامه‌پسند مواجهيم. رشد و رواج اين رمان‌ها که در برخي مواقع نگراني منتقدان را نيز فراهم کرده، موجب اين سوال اساسي است که رمان‌هاي عامه‌پسند چه ويژگي‌هايي دارند که بر پرخواننده شدن آنها تاثير مي‌گذارد؟ در اين مقاله به مطالعه، تحليل و بررسي محتوايي، ساختاري و نشانه‌شناسي نمونه‌هايي از رمان‌هاي عامه‌پسند که در دو دهه اخير جزو پرفروش‌ترين رمان‌هاي ايراني بوده‌اند، پرداخته‌ايم. در بخش نشانه‌شناسي، دويست رمان و در بخش عناصر داستاني و ساختاري، بيست رمان به اجمال مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
57d8f69ee43dd.PNG

نگاهی به جلوه‌های آیرونی(irony) در اندیشه و اشعار پروین اعتصامی

علی صفایی

آیرونی(Irony) یکی از صناعات پیچیده است که به دلیل ماهیت پارادوکسیکال و لحن دوگانه‌اش مباحث فراوانی را به همراه داشته است. این اصطلاح که دارای سیر تحول تاریخی و تطور معنایی خاصی است، با ورود به ادبیات فارسی بر پیچیدگی‌هایش افزوده شد. زیرا از یک سو، فقدان اصطلاح معادلی که در زبان فارسی بتواند وسعت معنایی آن را پوشش دهد و از سوی دیگر، وجود دیدگاه‌های گوناگون در تعریف و تبیین آن از مشکلات عمده مترجمان و منتقدان است. از این رو برای آیرونی در زبان فارسی معادل‌هایی همچون طنز، تهکم، کنایه، طعنه و ... قرار داده‌اند که متأسفانه هیچ‌یک در بردارنده دامنه معنایی و مفهوم جامع آن نیست. با نگاهی دقیق به مجموعه تعاریفی که برای آیرونی ارائه شده است می‌توان دریافت که آیرونی حاصل تضاد میان «بود» و «نمود» است یعنی تفاوت آنچه که هست و آنچه که نشان داده یا وانمود می‌شود. به همین دلیل برخی از صاحب‌نظران آیرونی را کلامی می‌دانند که معنی مخالفش از آن اراده شده باشد. در ایران یکی از شاعران بزرگی که روح آیرونی به خوبی در اشعارش نمایان است، پروین اعتصامی است. پروین در اشعارش که سرشار از نگاه حکمت‌آمیز به هستی و زندگی است، سلسله‌ای از تقابل‌ها را مطرح می‌سازد که قوامدهنده نگاه آیرونیستی او به جهان است. زیرا، آیرونی شناسایی این حقیقت است که جهان ذاتاً متناقض‌نماست و صرفاً رویکردی دوگانه می‌تواند متناقض‌نما بودن آن را بنمایاند. براین پایه، می‌توان گفت که یکی از دلایل ماندگاری اشعار پروین، حضور آیرونی در ژرفای اندیشه اوست. در شعر پروین تقابل و رویارویی موجوداتی از عوالم مختلف انسانی، جانوری، نباتی، جمادی و ... تبلور می‌یابد؛ تناقض‌های بنیادینی که در واقع تقابل‌های تغییرناپذیر جهان را خلقت می‌نمایانند، تقابل‌های پرچالشی چون مرگ و حیات، جبر و اختیار، عقل و احساس، عینیت و ذهنیت و ... دغدغه اندیشه پروین می‌شود و در آن آیرونیست (شاعر) خود را در کنار بقیه بشر قرار می‌دهد و همانند آنان خود را یک قربانی آیرونی می‌بیند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله