دکتر سید جعفر حمیدی در سال ۱۳۱۵ در بندر بوشهر متولد شد. وی به عنوان شاگرد اول دیپلم ادبی، بدون کنکور دوره لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه شیراز گذراند و در سال ۱۳۴۶ به تهران آمد و موفق به اخذ فوق لیسانس علوم تربیتی و روانشناسی شد. پس از آن در سال ۱۳۵۵ در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فوق لیسانس اخذ کرد و برای گذراندن دوره دکترا در همین رشته وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد که در سال ۱۳۶۳ به این درجه نایل گردید. دکتر حمیدی در زمینه کارهای پژوهشی نیز فعالیت‌های زیادی داشته است و تا کنون در بسیاری از سمینارهای داخلی و نیز کنفرانس‌هایی در آلمان، انگلیس، چین و فرانسه شرکت نموده است. از جمله آثار وی: وصلت در سده تظلم، از خون کبوتران، تاریخ نگاران، سعدی در کیش، تاریخ اورشلیم، آسیه ملکه مصر، صد رباعی، صد غزل، صد دوبیتی و... است که آخرین اثر او، مجموعه مثنوی دگرگون نامه می‌باشد. دفتر شعر وصلت در سده تظلم وی حاوی 35 سروده است که در سال 1348 توسط چاپ ارژنگ به طبع رسانده.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

655b4c8867321.jpg

از سایه تا نشان

سیدجعفر حمیدی

مجموعه اشعار از سایه تا نشان مجموعه رباعیات و دوبیتی، سروده جعفر حمیدی است که در سال 1360 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
60f9174983f71.png

تاریخ نگاران

سیدجعفر حمیدی

موضوع این کتاب، بررسی و شناخت و شناساندن متون نثر ادبی تاریخی است که از قرن پنجم تا آخر قرن نهم هجری در ایران به رشته تحریر درآمده‌اند. در این گفتار هدف بررسی و مقایسه تاریخ‌ها به صورت عام نیست، بلکه معرفی و شناخت تاریخ‌هایی است که به نثر مرسل یا نثر متکلف و مصنوع در فاصله این قرون نوشته شده‌اند. این مسئله، آشنایی با کتب تاریخی و معرفی آنها را نیز دربر می‌گیرد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب