اوضاع نابسامان و آشفته سياسي قرن ششم باعث به وجود آمدن شكوائيه‌هاي زيادي در شعر فارسي شد. از ميان انواع اين شكوائيه‌ها، شكوائيه‌هاي سياسي، به دليل حساسيت حكومت‌ها نسبت به اين گونه شكايت‌ها، از اهميت خاصي برخوردارند. در اين دوره شاعران زيادي چون انوري، خاقاني، نظامي، سنايي، عطار و... مي‌زيستند كه عده‌اي از آنها رفتارهاي حاكمان و قدرتمندان وقت را برنتافته، لب به شكايت گشودند. شاعران اين دوره از بي‌لياقتي حاكمان وقت در مقايسه با پادشاهان گذشته، از ظلم و جور آنها نسبت به مردم و بي‌اعتنايي شان نسبت به شعرا و از فجايع مهاجمان اشغالگر شكوه‌ها كرده‌اند. در اين دوره برخي از شاعران از بند و زندان نيز ناليده‌اند. در اين مقاله شكوائيه‌هاي سياسي قرن ششم، با تمام عناصرتشكيل‌دهنده آن، مورد بررسي قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

5979e00776efd.jpg

فلسفه فرهنگ و هنر

محمدجعفر جعفرى لنگرودى

محمدجعفر جعفرى لنگرودى (1302- ؟ شمسی) پس از کسب دانش‌ حوزوی، به تحصيل در رشته حقوق قضايى تا مقطع دکترا ادامه داد و بنيان اولين دايرة المعارف حقوقى را پایه ریزی کرد. کتاب پیش رو که در قالب مناظره پدر و فرزند نگارش شده است، به ارزش انسان، نظام دولتشهرها، فرهنگ عشایری، جنگ و فرهنگ، رشد حکومت، فرهنگ بسته، نقش خیال در رشد فرهنگ و ... در ایران و جهان می پردازد. این اثر در سال 1370 توسط کتابخانه گنج دانش در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

58c628b691532.PNG

جمال یوسف در آینه خیال صائب

منوچهر اکبری

انعکاس داستان زندگی پیامبران یکی از بن‌مایه‌های اصلی نزد شاعران است . با بازخوانی زندگی حضرت یوسف در قرآن و استخراج و مطالعه تلمیحاتی که در دیوان صائب از این داستان انعکاس یافته است در می‌یابیم که بازتاب زندگی یوسف درآینه صور خیال صائب به قدری متنوع ومواج است که می‌توان به استناد نمونه‌های شعری مدعی شد، صائب در بیان تمام زوایای زندگی یوسف چیزی را فرو گذار نکرده است. از جمله رؤیای آغاز داستان، به چاه افکندن توسط برادران، حسادت برادران، فروش یوسف به قافله و به پادشاه مصر بنا به درخواست زلیخا، اظهار علاقه زلیخا نسبت به یوسف، تهمت ناروا زدن به یوسف، به زندان افکندن او، توانایی تعبیر خواب، عزیز مصر شدن، فراق پدر بر جدایی فرزند، حسن و جمال یوسف، به حکومت رسیدن یوسف، دیدار با پدر، و سرانجام به حقیقت پیوستن رؤیای آغازین داستان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57ce63331ea97.PNG

تطبيق اولياءالله با اصحاب کهف در متون عرفاني فارسي

اسدالله واحد

در طول تاريخ تصوف و عرفان اسلامي، صوفيه براي مصون ماندن از مخالفت‌‌ها و تهديدات اهل شرع و متهم شدن به کفر و زندقه، همواره کوشيده‌‌اند تا مباني عقيدتي و اعمال طريقتي خود را با مستندات قرآني و حديثي توجيه کنند. قصه اصحاب کهف به لحاظ مشابهاتي که عرفا بين «اوليااله» و «اصحاب کهف» قايل شده‌‌اند، در کتب عرفاني جايگاه ويژه‌‌اي دارد. اطلاق لفظ فتيه (جوانمردان) براي اصحاب کهف، تقويت ايمان و فزوني هدايت آنها توسط خداوند، نهان شدن ايشان در غار از شر دشمنان، خوابيدن و بيدارشدنشان به اراده حق‌ تعالي و ... جزو مواردي است که با علايم و خصوصيات اوليااله، از جمله: «فتوت»، «حفظ»، «استتار»، «تسليم» و ... تطبيق داده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله
57b16690e2fe3.PNG

شوهر آهو خانم و مكتب‌هاي ادبي

اسدالله واحد

شوهر اهوخانم، بلندترين رمان فارسي واثر پراوازه علي محمّد افغاني است. وجود نشانه‌ها و ويژگي‌هاي گوناگون مكتب‌هاي ادبي اروپايي و افزوني برخي از انها، نشانگر تاثّر احتمالي نويسنده از اصول و جنبه‌هاي مختلف ان مكتب‌هاست.كثرت نشانه‌ها و جنبه‌هاي رئاليستي در اين رمان بلند، گوياي ان است كه سبك و شيوه غالب نويسنده در پرداخت عناصر داستان، رئاليستي است. موفّقيّت نويسنده در انطباق داستان، ماجراها و شخصيّت‌ها با اصول مكتب رئاليسم، در جاي جاي رمان مشهود است. نويسنده با ساختن شخصيّت‌ها و بيان نسبتا دقيق واقعيّات اجتماعي، ايينه تمام نمايي را فرا روي خواننده مي‌نهد تا بدان وسيله به معضلات جامعه خويش بنگرد. با وجود فراواني عناصر رئاليستي، برخي از جنبه‌هاي ديگر مكتب‌ها بويژه جنبه‌هاي رمانتيك در اين رمان بلند، با ان عناصر در كشاكش است؛ از جمله: فلسفه بافي بعضي از شخصيّت‌ها، وصفهاي مبالغه‌اميز رمانتيك، پرداختن به تخيّلات، انديشه‌هاي ايداليستي و...كه اين رمان بلند را از وجه غالب پرداخت رئاليستي ان دور مي‌كند.

پژوهش‌ها/سبک شناسی و مکتب‌های ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله