در شعر و ادب فارسی، مسعود سعد سلمان و خاقانی به عنوان دو شاعر سیاسی، محبوس و حبسیه‌سرا شناخته شده‌اند. به روایت تاریخ، محبوس‌بودن آنان و به روایت ادبیات، در حبسیه‌سرابودن آنان، جای هیچ شک و تردیدی نیست، لکن قضاوت در مورد سیاسی و مبارزه بودن این دو، تأمل و تفحصی عمیق در رابطه با علل و انگیزه زندانی‌شدن و اشعاری که در این دوران سروده‌اند، طلب می‌کند. البته انجام این مهم در گرو مطالعه‌ای همه جانبه و ژرف در شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان است؛ زیرا برای قضاوت در این مورد باید به آن روزگار برگشت و مسائل را تحت شرایط حاکم بر آن دوران دید و با توجه به امکانات و ضروریات آن زمان مورد غور و بررسی قرار داد، که این خود محتاج زمانی کافی و اطلاع وافی از تاریخ و ادبیات ایران است.

منابع مشابه بیشتر ...

616c488b8e5ff.jpg

مقدمه تحفه الخواطر و زبده النواظر، تحفه العراقین خاقانی

حسین آموزگار

تُحْفَةُ الْعِراقَیْن، نخستین سفرنامه منظوم فارسی، سروده خاقانی شروانی شاعر سده ششم قمری می‌باشد. تحفة العراقین که در قالب مثنوی و در شش مقاله سروده شده، شرح دو سفر خاقانی، یکی به عراق عجم و دیگری به حجاز، به قصد حج است. این موضوع با حواشی شاعرانه فراوان از جمله مناجات‌ها و مدح شخصیت‌های سیاسی و علمی و نیز شرحی مختصر از زندگی خصوصی خاقانی همراه است. تحفة العراقین که خاقانی آن را تحفة الخواطر و زبدة الضمائر نیز می‌نامد، در قالب مثنوی و در بحر هزج مسدّس اخرب مقبوض سروده شده، و شامل بیش از۱۰۰‘ ۳ بیت است. این مثنوی بیانگر مشاهدات سراینده در سفر به مکه، از مسیر عراق عجم و عراق عرب است و شاعر ضمن آن به شرح دیدار خود با بزرگان شهرهای مختلف و ذکر برخی رسوم و عادات مردمان هر دیار پرداخته است. کتاب مشتمل است بر یک مقدمه منثور، ۷ مقاله، و یک خاتمه منظوم. مقالات کتاب به ‌ترتیب عبارت‌اند از «عرائس الفکر و مجالس الذکر»، «معراج العقول و منهاج الفحول»، «سبحة الاوتاد»، «سواد الاوراد و خزانة الاوتاد»، «موارد الاوراد و فرائد الافراد»، «هدی المهتدی الی الهادی» و «فی وصف الشّام والموصل».

59ad41634ab84.jpg

دیوان محمد فلکی شروانی ( چاپ لندن )

ابونظام محمد ملقب به نجم‌ الدین یا افصح‌ الدین و متخلص به فلکی، شاعر پارسی ‌گوی ایرانی قرن ششم هجری است. او که در دربار شروان‌شاه به سر می برد، در ستاره ‌شناسی نیز کارآزموده بود. فلکی شروانی تا حد ممکن از عبارات نامعمول در اشعار خود احتراز می کرد. سروده های فلکی روان و دور از تکلفات ادبی هستند و در حدود ۱۲۰۰ بیت پراکنده از وی بر ‌جای مانده ‌است. کتاب حاضر به تصحیح هادی حسن و مشتمل بر قطعات، حبسیه، ترکیب بند، غزلیات و مقطعات می باشد که در سال 1929 در لندن منتشر گردید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58047c1fe9ddf.PNG

نماد در منطق‌الطیر عطار نیشابوری

علی آذرگون

سمبل که به آن در فارسی نماد و مظهر گفته می‌شود، بخش مهمی از ادبیات ما را به خود اختصاص داده است. توضیح نماد و نشانه (مظهر) توضیح واضحات است و بدان جهت از اطناب سخن در این خصوص صرف‌نظر می‌کنیم و می‌پردازیم به دلیل پیدایش نماد از دیدگاه اجتماعی و سیاسی و عرفانی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله