مبانی صرف عنوان کتابی است از دکتر ویدا شقاقی که در سال 1386 توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است. این کتاب به توصیف مفاهیم بنیادی صرف و قواعد واژه‌سازی اختصاص دارد. مبانی صرف در هفت فصل تنظیم شده و شامل فهرست مطالب، جدول نشانه‌های آوایی، فهرست نشانه‌های اختصاری، پیشگفتار، منابع و مأخذ، واژه‌نامه توصیفی، واژه‌نامه و نمایه موضوعی است. کتاب مبانی صرف نثری روان دارد و از آنجا که به مفاهیم بنیادی در صرف اختصاص یافته، از چارچوب نظری خاصی پیروی نکرده است. به غیر از فصل یک که به کلیات صرف می‌پردازد، سایر فصل‌ها دارای خلاصه و تمرینی مرتبط با موضوع فصل‌اند. در این کتاب از مثال‌های ملموس زبان فارسی برای روشن کردن مفاهیم صرف استفاده شده و این امر درک مطالب را برای دانشجویان زبان‌شناسی بسیار آسان کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

634d34c37ed42.png

فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان (دفتر پانزدهم)

گروه واژه گزینی

واژه‌گزینی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و عمر آن به بیش از صدسال می‌رسد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی سومین فرهنگستانی است که در طول این مدت به عنوان سازمان دولتی به این امر همت گماشته است. این کتاب پانزدهمین دفتر فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که با تلاش بی‌وقفه استادان و همکاران گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی به انجام رسیده است. این دفتر نیز در سه فهرست جداگانه تنظیم شده است: فهرست اول، فهرست واژه‌های مصوب به ترتیب الفبایی فارسی همراه با تعریف واژه‌ها؛ فهرست دوم، فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتینی و فهرست سوم، فهرست واژ‌ه‌ها بر اساس حوزه کاربرد و به ترتیب الفبای لاتینی است.

634d34a28510f.png

فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان (دفتر سیزدهم)

گروه واژه گزینی

واژه‌گزینی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و عمر آن به بیش از صدسال می‌رسد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی سومین فرهنگستانی است که در طول این مدت به عنوان سازمان دولتی به این امر همت گماشته است. این کتاب سیزدهمین دفتر فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که با تلاش بی‌وقفه استادان و همکاران گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی به انجام رسیده است. این دفتر نیز در سه فهرست جداگانه تنظیم شده است: فهرست اول، فهرست واژه‌های مصوب به ترتیب الفبایی فارسی همراه با تعریف واژه‌ها؛ فهرست دوم، فهرست واژه‌ها به ترتیب الفبای لاتینی و فهرست سوم، فهرست واژ‌ه‌ها بر اساس حوزه کاربرد و به ترتیب الفبای لاتینی است.