586e7b7bb9011.jpg

عکس مه رویان، خیال عارفان (مفهوم شناسی خیال در آرای مولانا)

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات فرهنگستان هنر تاریخ چاپ: ۱۳۸۷ هجری شمسی تیراژ: ۱۵۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

حسن بلخاری قهی (۱۳۴۱ شمسی) نویسنده، پژوهشگر و مدرس ایرانی فعال در زمینه فلسفه هنر و حکمت شرق است. حیطه اصلی مطالعات و تحقیقات وی بیشتر در زمینه فلسفه هنر و زیبایی ‌شناسی، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی و حکمت هنر شرق است که در این زمینه‌ها کتاب های متعددی تالیف و ترجمه کرده است. کتاب پیش رو که به مفهوم شناسی خیال در آرای مولانا می پردازد و به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا توسط فرهنگستان هنر منتشر شده است، در سه بخش کلی: خیال در گستره حکمت و فلسفه اسلامی، مولانا و ابن عربی و خیال مولانا تدوین شده است. بلخاری دربخش اول این پژوهش به مفهوم خیال در منابع اسلامی و در قلمرو حکمت و فلسفه پرداخته است. در بخش دوم نقدی بر روش شناسی شروح مثنوی پیرامون خیال را مورد توجه قرار داده و در بخش سوم پس از شرحی بر زندگی مولانا و فلسفه، بر خیال در مثنوی متمرکز شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e78956eac4.jpg

بدایع الحکم

علی مدرس زنوزی

بدائع الحكم، اثر على بن عبدالله زنوزى است كه در آن، به هفت پرسش فلسفى درباره واجب‌الوجود و صفات او مانند علم و... پاسخ علمى و تحقيقى داده است. افزون بر ارزشمندى جواب‌هاى عالمانه مؤلف، اين اثر از آن جهت كه آخرين متن فلسفى است كه يك حكيم اسلامى در آستانه وقوع انقلاب مشروطيت نوشته و از سوى ديگر شايد اولين متنى است كه به فلاسفه غربى نظير كانت، لايب نيتز و... توجه كرده، از نظر تاريخ فلسفه و سير تحولات فلسفه اسلامى حايز اهميت است. «بدائع الحكم» به سال 1307ق، تأليف و هفت سال بعد براى اولين بار منتشر شده است. تصحيح اين اثر را آقايان محمدجواد ساروى و رسول فتحى مجد به سامان رسانده‌اند. كتاب حاضر از مقدمه مصححان و مقدمه نویسنده و متن اصلى تشكيل شده است. نویسنده، مقدمه كتابش را اين‌گونه زيبا آغاز كرده است: خدايى را ستايش كنيم و پرستش، كه هستى و بودش را آلايش نيستى و نابودى نيست؛ پس يكتا و بى‌همتا و زنده و دانا و بينا و شنوا و گوياست. بايسته گوهر پاکش را وابستگى و پيوستگى و آميختگى، شايسته و بجا نيست و پاکيزه بودش را، تيرگى و افسردگى و كشيدگى و اندازه و جاى و سوى و روزگار و پذيرش، روا، نه؛ كه درياى شاداب هستى‌اش را نه كرانه بود و نه پاياب.

653d306582a96.jpg

سیمرغ و سی مرغ

علینقی منزوی

درمورد عطار نيشابوری تاريخ دوران و نوشته های او سهروردی و ابن سينا خلاصه منطق الطير عطار منطق الطير عطار داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمايی هد هد به كوه قاف برای رسيدن به آستان سيمرغ است. هر مرغ به عنوان نماد دسته خاصی از انسان ها تصوير می شود. سختي های راه باعث می شود مرغان يكی يكی از ادامه راه منصرف شوند... خداشناسی در كتب مقدس قديم پيش از آميزش ملل هندی و آرامی به دو شكل متمايز ديده می شود الف- خدا در كتب آرامی به ويژه تورات، يك شخص است جدا از جهان كه جهان را از عدم به وجود آورده است. ب- خدا در كتب هندی، به ويژه ودا روح جهان و خود آنست كه در اصطلاح اسلامی پس از سهروردی توحيد اشراقی و تنزيهی ناميده می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5687a1a4c7ecc.PNG

عارف ربانی در ذهن و زبان سعدی

حسن بلخاری قهی

عارف ربّانی روایت دیگری است از انسان مطلوب و در حقیقت کمال‌طلبی که در ذهن و زبان سعدی وجود دارد که سعدی در قصیده چهارم خود به آن اشاره می‌کند. از سویی دیگر، بر اساس بررسی تطبیقی بین تصوف و عرفان، عارف در ذهن سعدی صدرنشین و صوفی مقامی نازل دارد. در این مقاله کوشیده شده است تا ضمن بررسی ویژگی عارف ربّانی از دیدگاه سعدی و مطابقت آن با مفاهیم قرآنی و نیز صوفی و جایگاه آن در ذهن و زبان سعدی به تبیین جایگاه هر یک پرداخته شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله