58bdd10550cc9.PNG

فریاد مردم خاموش؛ نقدی بر مجموعه داستان «گوشواره انیس» نوشته حمیرا قادری

گوشواره انیس، کار حمیرا قادری؛ نویسنده افغان و دانشجوی دکترای ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران؛ شامل 11 داستان کوتاه‌ست که از سوی نشر روزگار در سال 1387 به بازار کتاب عرضه شده است. دنیای داستان‌های قادری به زنان و دختران افغان اختصاص دارد. زنانی که به دنبال هویت اجتماعی خود هستند و خود را به شکل مردان درمی‌آورند. (باز اگر باران می‌بارید) دخترانی که در جامعه‌شان یا خانه‌نشین شده‌اند و به خانک‌دوزی مشغول‌اند (گوشواره انیس) و یا در خفا به تدریس روزگار می‌گذارنند. (دوشنبه‌ها) زنانی که یا شوهران‌شان را می‌کشند؛ یا کشته و در چاه‌ها مدفون می‌شوند (انور هفت بلا، ای بی‌بی خمیر، چشم‌های مرد شکبیا) زنانی که از وضعیت به وجود آمده ناراضی‌اند؛ وضعیتی که آنان را از تدریس باز داشته و خانه‌نشین کرده؛ که البته راه به جایی ندارند و در فقر مالی و روانی با ستم‌های فردی و اجتماعی دست به گریبان‌اند و گویی وضعیت نابسامان ارمغانی جز مرگ یا کشتن برای‌شان به همراه ندارد.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a4102ee56cc.PNG

تنهایی زن امروز

فرحناز علیزاده

دختر خاله ونگوگ نوشته «فریده خرمی» شامل دوازده داستان کوتاست. مضمون داستان‌ها مسائل عاطفی ـ اجتماعی زنان در برابر مردان و جامعه است. مجموعه عمدتا با نگاهی زنانه به مسائل زنان می‌پردازد. زنانی که گرچه زیریک سقف و در کنار همسرانشان به سر می‌برند، اما عاری از هر گونه ارتباط عاطفی و کلامی هستند. تا حدی که نمی‌توانند حتی گزارش کوتاهی از خرید یم پادر بدهند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
5898290f37edb.PNG

بهشت فروپاشی ارزش‌های مقدسی

فرحناز علیزاده

کتاب دود مقدس؛ نوشته شیوا مقانلو که توسط انتشارات ققنوس در سال 1385 به بازار کتاب عرضه شده، دومین مجموعه داستان از این نویسنده/ مترجم است. کتاب شامل هفت داستان کوتاه است. نویسنده در داستان‌ها با روایتی مدرن و با نگاهی سنتی به روابط میان انسان‌ها و باورهایشان و هم چنین به فرو پاشی ارزش‌های مقدس سنتی می‌پردازد. ارزش‌هایی که بنا بر نام کتاب در حال فراموشی و دود شدن است. نامی که به داستان خاصی باز نمی‌گردد، بلکه فضای کلی ذهن نویسنده و داستان‌ها را در برمی‌گیرد. پنج داستان این مجموع واقع‌کرایی مدرن است و دو داستان دیگر بن مایه‌های اسطوره‌ای دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله