کتاب یکی از تجلّیات مبارک تمدن بشری در ازای زندگی و تکامل معنوی اوست که در ایران زمین سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. از پیش از اسلام آگاهی کافی نداریم ولی در دوره اسلامی از کتاب و فهرست‌نویسی برای کتابخانه‌ها اطلاعاتی مستند به دست داریم. "کتاب" و "تعلیم "در تمدن اسلامی پایگاهی، رفیع دارد تا بدان اندازه که نخستین پیام پروردگار به رسول اکرم ص با" اقرأ" آغاز می‌گردد و در آن به آموختن و تعلیم سفارش می‌شود، نیز درکلام الهی" قلم" یعنی وسیله کتابت مورد سوگند قرار می‌گیرد و حدود سیصد وبیست بار واژه کتاب و مشتّقات آن به کار می‌رود. جانشینان پیامبر اکرم نیز برای کتاب ارجی فوق‌العاده قائل بوند. مولای متقیان "کتاب‌ها" را یعنی در حقیقت کتابخانه را به گردشگاه دانشمندان تعبیر می‌کند و نیز از قول امام جعفر صادق (ع) نقل کرده‌اند که :جان و روح انسان بر نبشتار تکیه کرده و بدان آرام می‌گیرد. از سویی دیگر ایرانیان نیز خود تمدنی بسیار قدیمی داشتند، متخصصان خط شناس نخستین خطی را که در ایران باستان سابقه‌ای تاریخی داشته، خط "دین دبیره" دانسته‌اند که کتاب اوستا به آن خط نگارش یافته و طبق اسناد معتبر اختراع آن را دو هزار سال پیش از میلاد مسیح دانسته‌اند. پیدایی خط، وجود اسناد مکتوب را تأیید می‌کند علاوه بر اسناد اوستا بسیاری کتاب‌ها و نوشته‌های دیگر حداقل مانند فرمان‌های حاکمان و نامه‌های فرمانروایان وقت و همچنین کتاب‌هایی در زمینه‌های سیاست و ارشاد مردم و غیره وجود داشته است، شکی نیست که این نوشته‌ها و کتاب‌ها به پیش از اختراع کاغذ برمی‌گردد و ما شواهد و اسناد معتبری نیز از نوشتن بر روی الواح گل پخته یا پوست درخت یا پوست گاو و سنگ و غیره در دست داریم که بسیاری از آنها تاکنون نیز باقی مانده است. نوشته‌اند: زردشت در سال سی ام پادشاهی گشتاسب اوستا را با خطّی زرین بر روی دوازده هزار پوست گاو بر گشتاسب عرضه داشت. از دو زبان مشهور دوره باستانی ایران یعنی اوستایی و فارسی باستان اثاری برجای مانده است که قدیمی‌ترین آثار مکتوب زبان اوستایی متعلق به حدود هشت تا ده قرن پیش از میلاد و قدیمی‌ترین آثار مربوط به زبان فارسی باستان متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد است. شکی نیست که در کشوری کهنسال و باستانی چون ایران، کتاب و کتابت عمری به درازای تمدن و تاریخ آن دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbf51ec0b9d3.png

پایگاه محمد الندیم در کتاب‌شناسی

محمدحسین ساکت

کتاب‌شناسی گرچه ریشه در فرهنگ و تمدن برخی از کشورهای باستانی دارد؛ ولی به عنوان یک علم، دنش نوینی است که از رستن شاخ و برگ‌های تازه آن دیرگاهی نمی‌گذرد. نویسنده در این کتاب کوشیده تا نخست از دانش کتاب‌شناسی و شاخه‌های آن به کوتاهی بنگارد و آنگاه پنج «اهرم جهش» در فرهنگ اسلامی و از آن میان نقش نهاد وقف را در گسترش دانش‌های مسلمانان را نشان دهد و پایگاه الندیم و جایگاه «الفهرست» او در کتاب‌شناسی، زمینه اصلی دلبستگی نویسنده در این کتاب است. این کتاب برای خواننده، پیشگام بودن الندیم در کتاب‌شناسی را به روشنی ترسیم می‌کند.

5a800426b046d.png

نشریه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران «درباره نسخه‌های خطی»؛ دفتر هشتم

محمد تقی دانش پژوه

هشتمین مجلد از دفتر «درباره نسخه‌های خطی» دفتری است پربار و تازه‌تر از اطلاعات و اخبار مربوط به مجموعه‌هایی که از نسخ اسلامی در شوروی جمع‌آوری شده است و این کتابخانه‌ها را دربر می‌گیرد: کتابخانه عمومی لنین در شهر مسکو، نسخه‌های خطی بنیاد خاورشناسی فرهنگستان شوروی شهر لنینگراد، کتابخانه شچدرین در شهر لنینگراد، نسخه‌های عربی ـ ترکی گرجستان، موزه هنری گرجستان در شهر تفلیس، کتابخانه بنیاد خاورشناسی فرهنگستان تفلیس و کتابخانه دانشگاه لنینگراد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61151f5f08bea.jpg

تاریخ بیهقی

سیدرضا مصطفوی سبزواری

تاریخ بیهقی یا تاریخ مسعودی نام کتابی نوشته ابوالفضل بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی پسر سلطان محمود غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمت‌هایی درباره تاریخ صفاریان، سامانیان و دوره پیش از پادشاهی محمود غزنوی دارد. نسخه اصلی کتاب حدود ۳۰ جلد بوده است که به دستور سلطان مسعود بخش زیادی از آن از بین رفته‌است. و از این کتاب امروزه مقدار کمی (حدود پنج مجلد) بر جای مانده‌است.

نثر/متون کهن
کتاب
58a3ea3f47185.PNG

«عطار» در شبه قاره هند؛ پژوهشی در نسخه‌های خطی و چاپی و شرح‌های آثار «عطار»

سیدرضا مصطفوی سبزواری

ذکر جمیل و شهرت و آوازه شیخ فرید‌الدین محمد «عطار» نیشابوری (618 ـ 540 هـ ق) سبب گردیده تا مشتاقان ادب پارسی در سرزمین پهناور و شبه‌ قاره هند نیز از نفحات و روایح سروده‌ها و اسرار و رموز عرفانی شیخ جان و روحشان را صفا دهند و به حضرتش ارادت ورزند. بعضی و از جمله صاحب شعرالعجم مسافرت‌هایی به اقطار جهان و ضمن آنها به هندوستان را به شیخ «عطار» نسبت داده‌اند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله