این کتاب دربرگیرنده پنج نوشتار درباره زبان، ادب و فرهنگ تاجیکستان می‌باشد. در مقدمه کتاب به اختصار مطالبی در خصوص سرزمین و مردم تاجیک بیان شده و همچنین نگاهی گذرا به تاریخ تاجیکستان انداخته شده است. عناوین نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: نگاه عمومی به ادبیات تاجیکی سده بیستم، سرنوشت فارسی تاجیکی ماوراءالنهر در سده بیستم، از معارف‌پروری تا به چنگیزپرستی، نوشته‌های صدر ضیا و اهمیت تاریخی آنها، صدرالدین عینی روشنگر بزرگ تاجیک.

منابع مشابه بیشتر ...

632318dae7dbc.jpg

هیچ گنجی نیست از فرهنگ به (ویژه همایش بین المللی رودکی)

در آغاز سال روان خورشیدی رئیس جمهور افغانستان، ایران و تاجیکستان در شهر دوشنبه تصمیم می گیرند تا نمادهای فرهنگی و تمدنی جغرافیای تاریخی سه کشور تجلیل نمایند نگرشی که مبتنی بر همگرایی معطوف به ثبات منطقی و پیوند پایدار سه کشور است. این تصمیم باعث امضا بیانیه مشترک در تاریخ 5 و6 برج حمل 1387 بر تجلیل از هزار و یک صد و پنجاهمین سال زاد شاعر تیره چشم روشن بین یعنی رودکی و جشن نوروز سال روان صحه می گذارد. این مجموعه یادگار از چنان همایشی است

6317229da02aa.jpg

ادبیات فارسی در تاجیکستان

ایرژی بچکا

مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شناخت فرهنگ دیگر ملتها و پدید آوردن ارتباط میان جامعه فرهنگی کشور با دیگر چهره ها و مرکزهای فرهنگی بیرون از مرزها، در مهرماه سال 1369 بنا گردید و در راستای هدفهای معاونت امور بین الملل باتشکیل گروه های تحقیقاتی به گونه ی منطقه ای و موضوعی به پژوهش پرداخت. اکنون در پی آن است تا در نخستین گامها با همکاری استادان و اندیشمندان فرهنگی آگاهیها و دانش های لازم را با توجه به منابع و مآخذی که در دسترس دارد، پس از تدوین به جامعه فرهنگ دوست ارائه دهد. کتاب حاضر در دو بخش تقویم دوستداران می گردد. مجلد اول – ادبیات سنتی تاجیک (دوره پیش از انقلاب اکتبر) مجلد دوم – ادبیات شوروی تاجیک (دوره پس از انقلاب اکتبر)