این مجموعه شامل مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و خاطرات نویسنده است که طی آن‌ها جنبه معنوی و عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) بررسی گردیده است .این مجموعه از چهار بخش تشکیل شده است .بخش اول را مقالاتی تشکیل می‌دهند که در کنگره‌ها و سمینارهای داخلی و بین‌المللی با این موضوعات عرضه گردیده است" :احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا"، "تجلی عرفان در اندیشه امام خمینی (ره)"، "عرفان حماسی و حماسه عرفان امام خمینی (ره)"، "فطرت از دیدگاه امام خمینی"، "منزل اطمینان و طمانینه در وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)"، "تفسیر عرفانی از خطبه حضرت زهرا (س) "و "مقامات عرفانی امام خمینی (ره) ."بخش دوم نیز شامل این مقالات است" :عرفان امام خمینی (ره)"، "انسان در عرفان"، "تجلیات ربوبی در آثار بانوامین"، ""امام خمینی و جامعه انسانی"، "هنر امام در دینی کردن دنیای مردم"، "کرامت انسان"، "ماه رمضان"، "زن در ادیان الهی"، "تلفیق سیاست و معنویت در حکومت اسلامی ."بخش سوم حاوی مصاحبه و گفتارها و گفت‌وگوهایی است که طی آن از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات روحی و عرفانی امام خمینی (ره) و حجت‌الاسلام سید احمد خمینی (ره) سخن به میان آمده است .آخرین بخش کتاب نیز برگزیده‌ای از خاطرات و نکته‌های آموزنده از زندگی امام خمینی (ره) است .

منابع مشابه بیشتر ...

662e709e34bcb.jpg

کتاب آینه

ابراهیم زال زاده

مجموع مقالات پیرامون ادبیات و شعر نوشته برترین ادیبان و شعرا و نویسندگان معاصر که توسط زنده یاد ابراهیم زال زاده بنیانگذار و مدیر نشر ابتکار و بامداد گردآوری شده است: مجموعه مقالاتی از صفدر تقی زاده داریوش آشوری نجف دریابندری باقر پرهام احمد شاملو هوشنگ گلشیری م. آزاد احمد کسیلا فیروز شیروانلو مهدی اخوان ثالث سیمین بهبهانی ع. پاشایی و... فهرست: موسیقی زبان، عکس های یک شاعر، زیبایی چیست؟، نگاهی به ادبیات امروز آمریکای لاتین، جهان سوم در تکاپوی جهانی، یادی از بهرام صادقی، نگاهی به سه کتاب رضا براهنی و ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58bbcbd64ec6e.PNG

جلوت زیباشناسانه خدا بر دلباختگان عارف

فاطمه طباطبایی

محب نخست اسم خداست و سپس به آفريدگان نسبت مي‌يابد و ابن عربي اين شخصيت بزرگ عرفاني با توجه به اين نكته ظريف در باب 178 فتوحات مكيه در بيان معرفت مقام محبت به اين نكته لطيف و خواندني توجه كرده است كه اگر بناست خصوصيات عاشقان الهي را فهرست كند بهتر آن است كه تجلي اين ويژگي‌ها را با توجه به آيات قرآن در مبدا اعلي جستجو كند. سپس آن را با نگاهي تبعي و ربطي به ديگر عشاق نسبت دهد و اين كار تازه و بي‌سابقه است كه نگارنده بر آن است تا در اين مقاله با انتخاب و گزينش به شرح و توضيح آن بپردازد و بخشي از اين خصوصيات را كه محيي‌الدين نخست به محب اله و سپس به محبان ديگر نسبت داده و فهرست كرده است، برشمرد. بديهي است كه اين مقاله بخش مختصري از فصل مفصل جلوات زيباشناسانه خدا بر دلباختگان عارف است كه اميد است براي خوانندگان چشم‌انداز تازه‌اي بگشايد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله