فهرست کتاب در آغاز به اصطلاحات خاصه مکتبهای صوفیه پرداخته تا خواننده پس از آشنایی به مفاهیم آن، گفتار بزرگانی چون سنایی، عطار، مولوی و جامی را علما دریابد، و چون تصوف اسلامی در مبحث اعتقادات وجوه اشتراکی زیاد با فرق موجود در شبه قاره هند دارد معضلات مباحث مکتبهای هند را به روشنی یاد کرده و اندکی به نحوه نشستهای هشتاد و چهارگانه آن و حبس نفس، کیفیت تغذیه و محل عزلت برای ریاضت و دیگر نکاتی که دانستن آن ضروری است و روشن ساختن خفایا و خبایای سلوک آیین هوشنگ که قبل از دین زرتشت بوده، و سلوک نقطویان و پیروان علوم محتجبه که اصطلاحا (کله سر) نامند، که هریک از حروف نشانه یکی از علوم غریبه است مثل کاف، کیمیا، و این علم به پنجاه و دو شعبه منقسم می‌گردد و ارتباط با کواکب که در اصطلاح عام تسخیر کواکب نامند، سلوکی دارند که مغایرمکتب روحی است، پس نتیجه می‌گیریم که برای علم سلوک که عرفان علمی ‌نامند، و عمل آن که عامه تصوف گویند، به طور فشرده تشریح نموده و پس از ذکر این مباحث اشارتی به نحوه عمل شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

635d3126cb4b4.png

فرهنگ واژگان عرفانی در ادبیات فارسی

گروهی از نویسندگان

در کلمات و سخنان اهل تصوف الفاظ و تعبیرات و کنایات رمزی بسیاری به چشم می‌خورد که مفهوم آن برای نامحرمان قابل فهم و درک نیست؛ چراکه اهل تصوف مقید به مستتر نگاه‌داشتن افکار و عقاید خود بوده و همواره درک واژگان رمزی اهل الله را از نامحرمان پنهان می‌داشتند. این کتاب شرح عامی است بسیار ساده و برگرفته از معانی اهل تصوف و هدف از تهیه آن، درک نسبی معانی آثار منظوم و منثور عرفانی است. فهرست آثاری که مورد استفاده برای گردآوری این کتاب قرار گرفته، در پایان آورده شده است.

6167f531e7013.png

مبانی عرفان و تصوف

قاسم انصاری

این کتاب در یازده بخش به اختصار به مبانی عرفان و تصوف پرداخته است. عناوین بخش‌های کتاب بدین ترتیب است: تعریف عرفان و تصوف، عرفان و تصوف اسلامی، سالک و شیخ، پاره‌ای از اصطلاحات مشهور صوفیه، توحید و وحدت وجود، محبت و عشق در عرفان، طریقت‌ها، خانقاه، نگاهی کوتاه به عرفان و تصوف در خارج از دنیای اسلام، تأثیر عرفان و تصوف در امور اجتماعی، عرفای معروف از صدر اسلام تا قرن نهم هجری.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60102cc25e6d6.png

تاریخ بی‌دروغ در وقایع کشته شدن ناصرالدین شاه قاجار به انضمام شرح حال ظهیرالدوله و بازجویی میرزا رضا کرمانی

علی‌خان ظهیرالدوله از رجال دوره عهد ناصری و مظفری و داماد ناصرالدین شاه قاجار و وزیر تشریفات دربار بود و در دوران وزارت نزد حاج میرزا حسین صفی علیشاه که مدعی قطبیت از یکی از شعب سلسله نعمت‌اللهی بوده و از هند به ایران آمده بود، سخت بدو دل بسته و نزد وی مشرف به فقر گردید. او چون وزیر تشریفات دربار بود، جریان کشته شدن ناصرالدین شاه و نحوه تشریفات پس از آن را در این کتاب به رشته تحریر درآورده است. در ضمیمه‌های کتاب، شرح حال نویسنده و بازجویی از میرزا رضا کرمانی نیز آورده شده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب
5f2046221de10.png

شرح حال ابوسعید ابوالخیر و وضعیت صحن شاه نعمت‌الله ولی از منضمات کتاب صالحیه

این کتاب از آثار برجسته کیوان قزوینی با مقدمه و حواشی استاد نورالدین چهاردهی است. در این کتاب نکات ظریف و مطالبی عالی در قالب حکایات ابوسعید مطرح شده است. این کتاب شرح حال ابوسعید و وضعیت صحن شاه نعمت‌الله ولی به انضمام کتاب صالحی در زمان ارشاد حضرت استادی نگاشته شده است. کتاب صالحیه به انضمام شرح حال ابوسعید تقریرات کیوان است که به کتابت «میرزا فتح‌الله خان جلالی» که از مریدان کبود بود می‌باشد.

شرح حال/تک نگاری
کتاب