تکنیک هنر چاپ سنگی بعد از ورود از اروپا به ایران، رونق خوبی داشته است؛ به گونه‌ای که عباس میرزا نایب‌السلطنه در حدود 150 سال پیش جهت بازدید و آشنایی با این فن میرزاجعفر تبریزی را به مسکو اعزام نمود، این میرزاجعفر با هوش و درایت ذاتی روش کار را فراگرفت و با خود ابزار و ادوات مربوط به چاپ سنگی را به تبریز آورد و پابه‌پای ملل صاحب مطبعه آن روز در ایران هم تحولی در این هنر به وجود آورد و در شهر تبریز با روش چاپ سنگی به تکثیر کتاب همت گماشت. در این کتاب مباحثی درباره چاپ سنگی از قبیل تاریخچه چاپ سنگی، سنگ‌های مخصوص سنگ چاپ، نگارش و آماده‌سازی سنگ چاپ، روش انتقال تصویر به سنگ و ... آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5fd1e1ba784b5.png

گنجینه اسرار

میرزا نورالله عمان سامانی

میرزا نورالله ملقب به تاج‌الشعراء و مشهور به عمان سامانی به سال 1258 قمری در سامان زاده شد و به سال 1322 دعوت محبوب خویش را اجابت کرد. او در خاندانی از اهالی عرفان رشد کرد و همین پرورش صوفیانه، نگاه او را به عالم تربیت نمود تا بتواند در کنار مشق شعر و تمرین ادبیات در محضر اساتید اصفهان و ارادت قلبی و کشف‌ها و سرمستی‌های خود را با ذوق درآمیزد و در ساختار شعر ریزد. این کتاب یکی از بهترین و تأثیرگذارترین اشعار مذهبی در وصف امام حسین (ع) و واقعه عاشوراست. این اثر شامل سروده‌های عمان سامانی است و مجموعه‌ای از مرثیه‌ها و سوگ‌نامه‌ها با درون‌مایه‌ای غمناک از توصیف مظلومیت شهدای حادثه کربلاست.

592ca955d7e5b.jpg

دو رساله کوچک: حسن و عشق ، گلشن فیض

کتاب پیش رو از دو رساله کوچک با نویسندگان مجهول تشکیل شده که به شیوه چاپ سنگی منتشر شده اند. رساله اول با عنوان حسن و عشق در قالب نظم و نثر و به خط نستعلیق است. در حاشیه صفحات این رساله که باهتمام میرزا محمد مهدی علی خان تنظیم گشته، شرح و تفسیر متن به قلم چندین مولف گنجانده شده است. رساله دیگر، گلشن فیض نام دارد و در سال 1290 هجری تالیف گردیده است. در این رساله پس از حمد و سپاس خدا و مقدمه مولف، حروف الفبای فارسی در قالب مثنوی و در بخش های مجزا شرح داده شده اند. این رساله به خط نستعلیق در همان سال در منشی نول کشور لکهنو به طبع رسیده است.