مولف در نگارش مباحث ادبی این کتاب "بخش اول" از آثار ارزنده نویسندگان معاصر فرانسوی مانند لانسون، دانیل مورنه، آلبالا، و..... و مآخذ دیگری بهرمند شده است. در "بخش دوم" ترجمه احوال محمدبن حسام خوسفی و ملاعبدالعلی بیرجندی آمده است که این هر دو از مردان مجهول المقدری بوده اند که تاکنون چنانکه باید شناخته نشده اند و مولف با کوششی بسیار اندک از ترجمه احوال آنها را بدست آورده و در این رساله ذکر کرده است. در پایان این رساله "بخش سوم" فصلی در هنر تدریس و بزرگداشت معلم و ذکر خیری از یک معلم واقعی آمده است. اشعار و کلماتی که در پایان این رساله آمده است تنها نمونه هایی است از آنچه بزرگانی و شاعرانی چند در باب مقام معلم گفته اند

منابع مشابه بیشتر ...

663b9e47e0193.jpg

نقد اندیشه میرزا آقاخان کرمانی

ر. پدیدار

جای افسوس است که ما از حیات مرحوم میرزاآقاخان کرمانی و تشبئات و عملیات سیاسی او چیز زیادی در دست نداریم جز آنچه چندین مولف از روی یکدیگر با فرق های جزئی استنساخ کرده و هیچ چیز تازه ای تتبع ننموده اند. بنابراین بهتر آن می دانیم که بجای اینکه در این تذکر سی ساله دوباره به نقل همان عبارات اکتفا کنیم به تشریح و تدقیق نظریات و افکار سیاسی و اجتماعی او داخل شده و بسیاری از مسایل را که در حق او تاریک است روشن نماییم. میرزا آقاخان از حیث سرنوشت نویسندگی خیلی شبیه به خیام است که آثارش بواسطه بغض و نفرت مخالفین متروک و بدون مطالعه آنها با تیر اتهامات به جهل و نادانی منسوب شده است. ولی همانطور که اینک پس از شش هفت قرن خیام میرود جای خود را در ادبیات و فلسفه مشرق و مغرب باز کند میرزاآقاخان هم روز به روز مشهورتذ می شود و یکی بعد از دیگری آثار و تالیفاتش به طبع میرسد و کم کم همان طبقات منوره که با او مخالف بودند مجبورند در اطراف او قلمفرسایی کنند...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

شرح حال
کتاب
5975da38df4ed.jpg

بحثی در دستور زبان فارسی یا صرف و نحو

احمد احمدی

دستور زبان فارسی مجموعه قواعدی است که ویژگی و توانایی‌های زبان فارسی را نشان می ‌دهند. کتاب حاضر که به قلم احمد احمدی (بیرجندی) نگارش شده، به صرف و نحو در زبان فارسی می پردازد. مولف پس از مقدمه و تعریف دستور زبان در دو بخش به صرف یا تجزیه (اسم ، صفت، ضمایر، فعل، قید، حروف اضافه، حروف ربط، اصوات، وندها و اقسام آنها) برای شناخت نوع واژه و نحو یا ترکیب (نحو و جمله و تقسیمات آن، حالات اسم، صفت، کنایات، فعل و قید در جمله، ترتیب ارکان جمله، توابع، تنازع، روش تجزیه و ترکیب ) به منظور شناخت عمل واژه ها در جمله و رابطه آنها با یکدیگر می پردازد. در پایان این کتاب پرسشها و سوالات نهائی و کنکور گنجانده شده اند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب